Ešte nedávno sa pracantovi s tromi diamantmi v znaku dal vyčítať nie práve moderný dizajn a iba päťstupňový automat, hoci tieto detaily nie sú až tak podstatné pri aute tejto triedy. Facelift, ktorým prešiel koncom roka 2018, oba tieto nedostatky spravil a bez okolkov hovorím, že z L200 urobil subjektívne najväčšieho krásavca medzi svojimi konkurentmi.
L200ku sme už v novom šate párkrát testovali ale tentokrát sa České zastúpenie značky vydalo celkom novým smerom. Pri novom „špeciály“ sa zamerali hlavne na správanie na ceste, na každodenné používanie, na štýl a hlavne – na emócie. Vzali klasickú L200ku v najvyššej výbave Instyle, pridali výrazný polep v krikľavej oranžovej a s nálepkami, ktoré kričia „výkon!“ z každého rohu karosérie a prihodili nejaké tie doplnky, ako zadný rám, LED rampu na streche alebo kryt korby, či nosiče.
Tieto doplnky a viac menej len kozmetické zmeny dopĺňa niečo, čo je však oveľa zaujímavejšie ako nejaké nálepky. Prívlastok Plus prezrádza prítomnosť silnejšej verzie vznetového štvorvalca s objemom 2,2 litra, aj keď vlastne ide o jediný motor v ponuke. Vyšší výkon je tu dosiahnutý (ne)tradičným spôsobom – takzvaným „čiptuningom“.
Zastúpenie značky sa spolieha na riešenie od externej firmy, konkrétne na technológiu úpravy parametrov motora od Nemeckej spoločnosti Steinbauer. Zahŕňa najmä optimalizáciu dĺžky vstrekovania paliva. Jedná sa o patentovanú technológiu úpravy parametrov motora pri zachovaní jeho spoľahlivosti priamo na mieru modelu L200. Zvýšenie výkonu je tu až o 15 % a krútiaceho momentu až o 25 %. L200ka s packetom Plus, tak dosahuje výkon 127 kW / 173 k (pri 3100/min) a krútiaci moment vrcholí na slušných 502 Nm (pri 1750-2250/min).
Za tento packet navyše chce automobilka necelých 1200€ vrátane DPH a montáže. A musím povedať, že L200 Power Performance ide celkom svižne. Áno, stále tu máme „len“ 173 koní na viac ako 2,1 tony vážiace auto, takže nemôžeme čakať zázraky, ale silnejšia L200 dokáže zrýchľovať naozaj úctihodne, zvlášť na tak ťažký a veľký pick-up. Odozva na plyn je veľmi dobrá a ani predbiehanie nebude s takto veľkým autom problém.
V testovanom aute bol tento výkonnejší motor spárovaný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Aisin, no k dispozícii je tiež klasický 6-stupňový manuál. Aj v prípade automatickej prevodovky je však auto dostatočne agilné a navyše klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu radí hladko. Mohol by však viac využívať zvýšený krútiaci moment motora a zbytočne nepodraďovať. Na každodenné používanie má tento turbodiesel sily naozaj dosť.
Musím ešte upozorniť na jednu špecialitku testovaného kúsku. České zastúpenie Mitsubishi najnovšie „showcary“ vybavilo dodatočným zvukom, pomocou soudboosteru od firmy Kufatec. Na rozdiel od nedávno testovaného SpaceStar-u to však tu celkom pasuje. Je to systém, ktorý sa skladá z externého generátoru zvuku, ktorý má vlastnú riadiacu jednotku a tá dokáže spolupracovať s riadiacou jednotkou vozdila a reagovať tak na štartovanie, pridanie plynu, aktuálne otáčky motora a pod. Vyzerá a zneje to zaujímavo. Vpredu „hrkoce“ klasický štvorvalcový diesel a zozadu sa linú bublavé zvuky klasického amerického benzínového 8-valca. Dá sa to aj počúvať a znie to celkom verne, pričom laik môže mať pokojne dojem, že ide o reálny zvuk motora. Až kým neprejde k prednej kapote…
Vznetový štvorvalec je našťastie slušne odhlučnený a celkom kultivovaný, takže na palube výrazne neruší. Relatívne pokojný chod motora pekne dopĺňa aj jeho navýšený dynamický potenciál, ktorý vodičovi umožňuje jazdiť s L200 rovnakým tempom, ako s normálnym osobákom. A pokojne aj rýchlejšie, keď to príde vhod. Na nemeckej diaľnici nie je problém ísť cez 170 km/h a auto pritom pôsobí úplne stabilne, motor sa netrápi a ani prehnane nehlučí. Celkový akustický dojem však samozrejme môže ovplyvniť výber pneumatík, tie do terénu hluk zvýšia. Rovnako ako napríklad inštalácia šnorchla, či iných doplnkov. Taká LED rampa na streche je vec, ktorú by som pri tejto, na výkon a rýchlosť zameranej inštalácii s kľudom oželel. Vytvára totiž enormný hluk priamo nad hlavami pasažierov.
Pochvalu si zaslúži aj komfort, napriek tomu, že L200ka stojí na rebrinovom ráme a využíva zadnú nápravu s listovými perami. V Mitsubishi pri nedávnej modernizácii niektoré dôležité veci vylepšili a spomínané listové perá majú napríklad šesť namiesto piatich listov, predná náprava zase dostala nové pružiny a väčšie tlmiče. Zapracovalo sa aj na zvýšení tuhosti predných partií a zosilnené boli aj zadné rohy korby.
V interiéri je aj pri najdrahšom prevedení Instyle poznať „úžitkový“ pôvod, najmä výberom materiálov a prevedením ovládacích prvkov, no samotná výbava však nie je vôbec zlá. Máme tu spomínané LED svetlomety, kožou čalúnené sedadlá, kožený multifunkčný volant, sústavu kamier, ktoré monitorujú okolie vozidla, niekoľko nabíjacích USB vstupov, vyhrievané predné sedadlá, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, tempomat alebo audiosystém s farebným dotykovým displejom, digitálnym rádiom, podporou Android Auto a Apple CarPlay a šiestimi reproduktormi. Na pick-up je to viac než slušné…
Nezabudlo sa ani na úžitkovú funkciu a tak máte k dispozícii auto, ktoré uvezie až tonu vážiacu náklad a utiahne až 3,1t brzdený príves. Nákladný priestor ponúka šírku 1470 milimetrov a dlhý je 1520 milimetrov. Pri cestách mimo asfaltovej cesty oceníte aj slušnú off-roadovú výbavu. L200 sa v prevedení Instyle spolieha najmä na systém pohonu všetkých kolies Super Select-II, ktorý ponúka stály pohon všetkých kolies doplnený o redukčný prevod, rovnako ako možnosť uzavrieť centrálny diferenciál. Všetky varianty L200 sú vybavené uzávierkou zadného diferenciálu.
Systém Super Select-II umožňuje prepínať medzi zadokolkou a štvorkolkou bez nutnosti zastaviť, a to až do rýchlosti 100 km/h. Výnimkou je režim 4LLc, teda pohon všetkých kolies s uzamknutým centrálnym diferenciálom a redukciou, určený pre najnáročnejšie podmienky.
To všetko a svetlá výšku 235 milimetrov, či predný nájazdový uhol 30°, zadný 22° a prejazdový 24° , robia z L200 offroad. S týmto všetkým navyše oceníte už spomínaný jednoduchý, ale zato robustný podvozok, vďaka ktorému prakticky nemusíte riešiť, po čom práve idete.
Týždeň s L200 Power Performance ubehol ako voda a cestou k jeho vráteniu som si premietal, ako pekne som sa s ním zžil a že by som ho vo svojej hypotetickej garáži veľmi rád zaparkoval. Hoci tu sú niektoré nedokonalé detaily, napr. že pod zadnou lavicou nie je úložný priestor a systém otvárania krytov hrdiel nádrží na naftu a AdBlue je trochu komický, tak tento rýchly PickUp na každý deň je veľmi všestranný stroj na každodenné riešenie prepravných požiadaviek, pokojne aj pre celú rodinu.
A už nám zostáva iba cena. Mitsubishi L200 v štvordverovom prevedení Double Cab stojí najmenej 33.990€ a testovaná verzia Plus so silnejším motorom, automatickou prevodovkou a najlepšou výbavou Instyle začína ľahko cez 44.000€… za rôzne packety a doplnky si samozrejme priplatíte zvlášť. Idem hádzať do prasiatka, nech tú pomyselnú garáž niekedy naplním…
Technické parametre:
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Motors CZ/SK