Mitsubishi Space Star – nová tvár mu svedčí

Malý Mitsubishi Space Star, známy vo svete tiež ako Mirage, vsadil po svojom už druhom facelifte na dynamický dizajn, praktickú funkčnú výbavu bez väčšieho podielu elektroniky, klasické motory a veľmi dobrú cenu. Má japonský zástupca segmentu malých áut vôbec nejaké zásadnejšie chyby?

Predaje modelu Space Star od jeho premiéry v marci 2012 dosiahli 653 065 vozidiel. Modernizácia v aktuálnom roku 2020 priniesla pomerne zásadné zmeny na dizajne karosérie. Mitsubishi Space Star sa konečne zbavilo nepohľadných zaoblených tvarov, ktoré boli v móde pred nejakým tým desaťročím a nahradili ich ostro rezané rysy, ktoré pôsobia športovo a hlavne zapadajú do dizajnového podpisu aktuálnych modelov značky. Dizajnéri si s exteriérom naozaj vyhrali a výsledkom je na prvý pohľad veľmi atraktívny malý hatchback.

Zmenená je napríklad vizáž masky chladiča a predných nárazníkov v štýle „Dynamic Shield“. Svetlomety vpredu aj vzadu môžu byť novo diódové. Okrem toho predstavilo Mitsubishi tiež úplne nové 15″ kolesá a novú žltú farbu karosérie. Nami testovaný kúsok bol práve v tejto krásnej, horčicovo žltej farbe. Oblečený bol do dynamicky ladeného príplatkového paketu Sport, ktorý obsahuje napríklad rozšírené predné i zadné nárazníky či „karbónové lízatko“. Bočnú časť vozidla potom tento paket obohatil o športové lemy prahov a na zadnej časti nájdeme čiernu ochrannú fóliu nárazníka a chrómovanou koncovku výfuku. Masívny zadný spojler však patrí k štandardu.

Určite tu nájdete aj drobnosti, ktoré niekto autu len tak neodpustí. Ide napríklad o neesteticky vstavaný zámok dverí a kufra, kľučky otvárajúce sa nahor, prípadne senzory svetla a dažďa nalepené vedľa stredového spätného zrkadla. Avšak ruku na srdce, pri hľadaní lacného mestského vozidla vám budú tieto detaily zrejme ukradnuté…

Kabína vnútri však zaujme veľkou vzdušnosťou. Predsa len sa bavíme o vozidle patriacom do rovnakej kategórie, v ktorej je aj Škoda Citigo alebo Hyundai i10, preto nás vnútorný priestor príjemne prekvapil. Novo sú k dostaniu štyri stupne výbavy namiesto troch – Inform, Inform +, Invite a Intense. Vo vyšších výbavách potešia predovšetkým kvalitnejšie materiály a tiež väčší a intuitívnejší multimediálny systém so 7-palcovou obrazovkou, podporujúci aj mobilné rozhranie Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba digitálny tuner DAB a tiež lepšia manévrovateľnosť pri parkovaní, vďaka zadnej parkovacej kamere.

Mitsubishi Space Star je síce malé auto, ale za jeho volantom sme sa cítili veľmi vzdušne. A to aj napriek tomu, že jeho vnútorná šírka je na pomery malého hatchbacku skôr podpriemerná. Pocitu vzdušnosti pomáha za veľká vzdialenosť medzi hlavou a stropom a tiež zrejme tvarovanie prístrojovej dosky a stredového stĺpika, ktoré vodičovi umožnia priblížiť sa až tesne k volantu – bez toho aby roztiahnutým kolenám niečo vadilo. Aj z hľadiska výšky nie je čo vytknúť. S výškou nad hlavou na zadných sedadlách existujú podstatne horšie malé hatchbacky. Sedenie je na krajných sedadlách druhého radu trochu stiesnené, ale nejde o nič vyložene nepohodlného. Ani prostredné sedadlo v druhom rade nepripomína trestnú lavicu, ale opierka vám bude skôr podopierať krk ako hlavu. Batožinový priestor disponuje základným objemom 235 litrov, čo je celkom obstojná hodnota. Hlavne je dobre tvarovaný a jeho hĺbka pojme viac ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Staromódne látkové sedadlá disponujú trochu menšími rozmermi, ale na bežné prímestské jazdenie boli postačujúce. Zabudnite však na nejaké tie športové ambície, ktoré by paket Sport mohol naznačovať – nevýrazné bočnice pri operadle takmer vôbec nepodržia telo v zákrutách. Od tretej výbavy Invite sú predné sedadlá aj vyhrievané. Volant tiež v rámci znižovania nákladov, možno nastavovať len výškovo, nie v pozdĺžnom smere. Je však multifunkčný a veľmi dobre sa drží v rukách. Klimatizáciu nenájdete v najlacnejšom variante Inform vôbec, od druhej výbavy inform + je manuálna a v testovanom najvyššom prevedení potom automatická jednozónová.

Tabuľka jednotlivých výbav

Motoricky je na tom Space Star asi tak, že nič iné než zážihové trojvalce na Slovensku nekúpite. Ponúkajú sa vlastne dva varianty – 1.0 MIVEC (71k), ktorý je totožný s 1.0 MIVEC AS&G (71 k) a silnejší 1.2 MIVEC AS&G (80 k). Prvý spomenutý má päťrýchlostný manuál, druhý ešte voliteľnú prepracovanú prevodovku CVT. My sme dostali k dispozícii práve prirodzene dýchajúci trojvalec s objemom 1,2 litra a automatickou prevodovkou INVECS-III CVT, ktorá prenáša na predné kolesá krútiaci moment nevysokých 106 Nm.

Výhodou agregátu je určitá jednoduchosť a viacbodové vstrekovanie, preto pohonná sústava nemusí ťahať záťaž v podobne benzínového filtra pevných častíc, často nasadzovaného u motorov s priamym vstrekovaním paliva. Správanie jednotky je potom adekvátne výkonu a konštrukcii. Teda do rýchlosti asi tak 90 km/h ide o príjemné a svižné autíčko. Medzimestské trasy po okresných cestách teda nebudú problém, ani na onú legálnu deväťdesiatky sa trojvalec z nuly nezbiera príliš dlho, hoci k tomu potrebuje kvôli svižnosti trochu vytočiť.

Budete sa čudovať, ale toto mestské autíčko s hmotnosťou pod jednu tonu sa nestratí ani na diaľnici, kde sa vyžíva v optimálnej spotrebe do rýchlosti 110 až 120 km/h. Pri 130km/h si CVT zatočí príjemných 3000ot./min. Maximálka je síce 173km/h, ale k tejto hodnote by sme sa so Space Star neradi blížili. Diaľničný apetít pri vysokých rýchlostiach potom pokojne stúpa k siedmim litrom na sto, čo zase nie je moc ekonomické. Spotreba v kombinovanej prevádzke sa nám nakoniec vždy ustálila na 6,3l na 100 km. To je síce dosť ďaleko od výrobcom udávaných 5,0l/100 km ale dalo sa to očakávať. V meste, na kratších trasách sme sa ľahko dostali aj nad hranicu 9l/100km.

Jedinou výtkou k motoru je jeho zvukový prejav v spojení s bezstupňovou prevodovkou. Lepšie tlmené sú jeho vibrácie, aj keď aj tie sme trochu zaznamenali.

Malý polomer otáčania a veľké dorazy uľahčujú manipuláciu v zastavaných oblastiach a otočíte sa prakticky na akejkoľvek širokej ceste do protismeru. Pomalšie plávanie mestom sa nesie na vlne pohodlia, pokoja a rozhľadu. O niečo horšie zvláda zavesenie kolies väčšie nerovnosti, výtlky alebo hrbole, a to predovšetkým vo vyšších rýchlostiach. Riadenie je ľahké a plynulé, avšak s veľkou vôľou okolo stredovej polohy a gumovým odporom pri väčšom otočení volantu. Pri rýchlejšej jazde som musel pozícii volantu korigovať takmer v každej ostrejšej zákrute. Karoséria sa trochu viac nakláňa ale aspoň trochu upovedomí vodiča, že toto, aj napriek nálepke „Sport“ na kufrových dverách, nie je závodné auto.

Za cenu začínajúcu na 8.990€ (aktuálne testovaný model so všetkými príplatkami je v cene 15.580€) získate poctivé malé auto, ktoré bude vďačne a dlho plniť úlohy mestského približovadla alebo druhého auta v rodine. Je to malá mestská krabička, ktorá sa nechce a nemieni hrať na novodobé výdobytky techniky. Space Star stavil na overené základy, jednoduchú a robustnú klasiku v podobe motora, ktorý sľubuje veľmi nízke prevádzkové a servisné náklady a taktiež na to, že toto je vlastne v danom segmente prakticky jediné auto, ktoré disponuje automatickou prevodovkou (nemýliť si automat s robotizovanou prevodovkou – tie sú všade u konkurencie).

Technické údaje:

Značka a modelMitsubishi Space Star 1.2 CVT Intense
Počet valcov/ventilov3/12
Zdvihový objem motora (ccm)1 199
Max. výkon (kW (Ps)/ot.)59 (80)/6 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.)106/4 000
PrevodovkaCVT – bezstupňová
0 – 100 km/h (s)13,5
Maximálna rýchlosť (km/h)173
Spotreba na 100 km (l)5,3 (WLTP)
Spotreba počas testu (l)6,3
Cena testovanej verzieod 15.580 €
Aktuálny cenník nájdete na stránke Mitsubishi Motors Slovensko: https://www.mitsubishi-motors.sk/modely/novy-space-star/

Všetky fotky Space Star nájdete v našej veľkej galérii:
>>> Mitsubishi Space Star 2020<<<

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →