Suzuki Ignis Hybrid – ako Dávid emisie porazil

Suzuki ešte v roku 2017 oživilo meno Ignis. Tak sa volalo malé SUV, ktorého predaj bol ukončený v roku 2008 a prinavrátil sa na scénu s veľmi sviežim dizajnom. Nový Ignis je tak trochu krížencom hatchbacku a SUV, podobne ako ten pôvodný. Definuje si takú svoju malú kategóriu – miniSUV.

Päťdverové Suzuki Ignis meria na dĺžku 3,7 metra, takže patrí teda k tým najmenším autám, ktoré brázdia naše cesty a jeho jediným priamym konkurentom bol pri uvedení na trh na jar roku 2017 Fiat Panda. Rovnako ako on dokáže aj Suzuki Ignis ponúknuť okrem základného pohonu prednej nápravy aj plnohodnotný pohon 4×4. Na jar roku 2017 išlo o najdostupnejšie nové auto s pohonom všetkých kolies na slovenskom trhu. Ignis je zaujímavý v tom, že pohon 4×4 dokáže kombinovať s hybridným pohonom a na našom trhu tak ide vlastne o unikát. U Suzuki však nejde o ojedinelý prípad, nakoľko už dlhé roky táto značka ponúka malý mestský model Swift s pohonom všetkých kolies.

Súčasná generácia Suzuki Ignis je na teda trhu už nejaký čas a tak zákonite prišiel facelift. Zvonku ho spoznáte podľa prepracovaných nárazníkov a masky chladiča s chrómovanými prvkami v tvare písmena U. Ignis sa tvári nahnevane, ako taký malý buldoček, pripravený roztrhať vám papuče. V zlatej farbe mu to aj nesmierne sekne a jediné, čo môjmu vkusu stále trochu nelahodí, je nakopnutá zadná časť. Tá je ale výsostne účelná…

Mestské crossovery a SUV sú často vnímané ako autá pre dve cieľové skupiny: mladých ľudí vyznávajúcich aktívny životný štýl a starších ľudí, ktorí ocenia malé vonkajšie rozmery karosérie a výhody dané zvýšeným posedom, teda ľahšie nastupovanie a dobrý výhľad z kabíny. Ignis ponúka všetky výhody pre obe skupiny.

Za volant (ktorý je nastaviteľný iba výškovo) sa veľmi pohodlne nastupuje a sedadlá sú skôr mäkšie a prekvapivo široké. Sedíte vyššie ako je zvykom a za seba sa aj napriek svojej výške 186 cm vojdem s rezervou dobrých pár centimetrov pred kolenami. Ignis ponúka veľký uhol otvárania bočných dverí a odskoky pántov sú nastavené tak, aby ste sa pohodlne dostali dovnútra a neobúchali hranou dverí autá v úzkych parkovacích miestach.

Vykúzliť na tak malom pôdoryse toľko miesta pre nohy je na vyznamenanie a navyše dostanete aj symetricky delené zadné sedadlá posuvné v rozsahu až 165 mm. Miesto pre nohy si nikto dobrovoľne uberať nebude, ale ak idete na výlet vo dvojici, pár desiatok litrov batožinového priestoru navyše sa jednoducho hodí. Základný objem kufra je totiž len… ale to je nepodstatné… previezli sme 180cm x 70cm krabicu takpovediac „s prstom v nose“. Vďaka skvelej variabilite sedačiek.

Inak sa vnútri v rámci faceliftu hralo hlavne a iba s materiálmi a farbami. Šedivé plasty v spodnej časti prístrojovej dosky sú teraz čierne a madlá dverí a stredový tunel môžu mať šedý alebo modrý dekor. Len tá imitácia karbónu na dvoch výduchoch nám nejak nesadla. Všetky plasty sú tvrdé, ale to u auta s takou cenovkou ako má Ignis vôbec nevadí. Páčia sa nám rozloženia a veľkosť ovládacích prvkov, prehľadné prístroje pred volantom, a dokonca aj zaujímavý panel klimatizácia, ktorú má vozidlo v štandarde už v základnej výbave. Testovaná výbava Premium pridáva aj infotainment s dotykovým displejom, bluetooth handsfree, digitálny príjmom rádia a dokonca aj konektivitu Apple CarPlay či Android Auto a zadnú parkovaciu kameru.

Ignis si môžete zaobstarať s akýmkoľvek motorom – ak to bude zážihová atmosférická jednotka 1.2 DualJet s nepriamym vstrekovaním paliva. Tak tomu bolo už pred modernizáciou, no napriek zhodnému názvu, pod kapotou nezostal kameň na kameni. Ignis bude už asi vždy mild-hybridom, s remeňom pripojeným štartér-generátorom ISG, ktorý plní aj funkciu alternátora a spaľovaciemu motoru pomáha výkonom 2,3 kW, či krútiacim momentom 50 Nm. Aby toho nebolo málo, tak motor 1.2 DualJet bol kompletne prepracovaný, dostal nový blok, hlavu aj EGR, či variabilné časovanie ventilov na nasávacej aj výfukovej strane. Pre vyššiu účinnosť bol upravený aj kompresný pomer z 12,5:1 na 13:1.

Pred modernizáciou produkoval motor 66 kW a 120 Nm pri 4400 otáčkach a dnes má slabších 61 kW a 107 Nm. Avšak už pri 2800 otáčkach za minútu. Nie je to žiaden trhač asfaltu a stovku dá za… no dajme tomu, že hlavná je spotreba paliva a emisie. To sú predsa parametre, ktoré dnes rozhodujú o existencii celých modelových radov na tom našom krásnom európskom trhu. Motor je krásne zladený s manuálnou prevodovkou a na bežné jazdenie bude stačiť tak do cca. 110km/h. Potom sa mu už veľmi zrýchľovať nechce a, aj keď je nejaká tá 150tka reálna, tak nejakú dobu trvá dostať sa k nej. Pri 130km/h motor točí na piatom prevodovom stupni cca. 3500 otáčok a nechá sa pokojne vytočiť vyššie. Akurát sa ani v tých vyšších otáčkach už toho moc nedeje.

Poďme ale k tej novej technológii, ktorú Ignis dostal do daru. Úlohou mildhybridu nie je úplne vyradiť spaľovací motor ale iba pomáhať vo chvíľach, keď je to potrebné a rekuperáciou ukladať energiu do malého lítium-iónového akumulátora. Ten je umiestnený pod sedadlom vodiča a vie zaskočiť motor už keď dochádzate do križovatky. Systém štart/stop je tu veľmi dobre nastavený a vypne motor ešte počas pohybu vozidla. Nakopnutie spaľovacieho motora je potom vďaka ISG úplne bleskurýchle a hlavne neciteľné.

Či systém zrovna dobíja alebo využíva trochu energie, napríklad k akcelerácii, zistíte len na displeji palubného počítača, alebo podľa piktogramom batérie. Po týždňových jazdách v meste, na okreskách a príležitostne aj na diaľnici, sa spotreba paliva neprehupla cez 5,3 l / 100 km. To je len o dve deci viac ako udáva výrobca ale ako sme sa presvedčili sami – dá sa z ľahkou nohou jazdiť aj za 4.5 l /100km. Len tá nádrž je na tom so svojimi 30 litrami trochu skromná, čo však do mesta nemusí byť až taký problém.

Ignis je mrštné a ľahučké auto, s ktorými sa vojdete aj do tých najmenších medzier v prevádzke a vďaka priemeru otáčania 9,4 metra sa s ním otočíte úplne všade. Ak hľadáte vodičsky komunikatívne auto, ktoré vás za málo peňazí bude baviť na našich rozbitých cestách, je to práve Ignis, pretože si nič nenechá pre seba a na väčších nerovnostiach mu kolieska aj trochu odskočia. Má tuhší podvozok ale väčšinu nerovností odfiltruje z gráciou hodnou oveľa väčších prémiových SUV. Dokonca aj s hybridom a štvorkolkou váži Ignis pod jednu tonu (konkrétne 940kg). Štvorkolka s viskóznou spojkou je prakticky bezúdržbová ale zároveň predstavuje jeden z najväčších príplatkov (1.700€).

Ignis je praktické mini SUV – na minimálnom pôdoryse ponúka slušnú porciu miesta pre štyroch dospelých. Má svetlú výšku 180 mm, je z neho skvele vidieť a výborne sa s ním manévruje. Navyše sa nám veľmi páči spôsob, akým vyzrel na EU a jej emisné normy – má atmosférický motor bez filtra pevných častíc a sekunduje mu len jednoduchý hybridný systém, ktorý funguje a nijak neobmedzuje.

A za cenu, ktorá začína už na 11.320€ nemá Ignis na našom trhu absolútne žiadnu konkurenciu…

Technické údajeSuzuki Ignis Hybrid 2WD
Typ motora:Zážihový
Valce / ventily:4 / 16
Zdvihový objem (ccm):1197
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min)61 (83) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min):107 / 2800
Prevodovka:5-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):12,4
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km):5,1

Všetky fotky nájdete v našej galérii tu:

Suzuki Ignis – GALÉRIA

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →