Opel Vivaro-e je prvé plne elektrické úžitkové vozidlo a na trh prichádza práve v čase, keď sa bezemisná dodávka tovaru a služieb stáva v mnohých oblastiach nevyhnutnosťou. Nové batériové elektrické vozidlo Vivaro-e je v ponuke v troch dĺžkach a mnohých variantoch karosérie a profesionálni vodiči môžu využívať výhody jeho bezkonkurenčnej bezemisnej mobility.
Úplne nový Opel Vivaro-e je plne funkčné ľahké úžitkové vozidlo (LCV) pre podniky, ktoré od vozidiel očakávajú, že hladko zapadnú do ich optimalizovaných pracovných procesov a zjednodušene povedané – znížia emisné limity vo flotile. Knihy objednávok sa otvoria už v lete a v priebehu zvyšnej časti roka budú nasledovať prvé dodávky vozidiel. Model Vivaro-e sa vyrába v tom istom závode a na tej istej linke ako verzie so vznetovými motormi.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/05/Vivaro-e_3.jpg)
Aj keď je Opel Vivaro-e rovnako univerzálny a flexibilný ako ktorýkoľvek iný model Vivaro, hodnoty jeho užitočného zaťaženia sú porovnateľné s hodnotami podobných vozidiel LCV so spaľovacím motorom: užitočné zaťaženie 1 275 kg je takmer rovnaké ako užitočné zaťaženie verzie Cargo S s 2,0-litrovým vznetovým motorom. Táto elektrická dodávka je zároveň jediným elektrifikovaným vozidlom od akéhokoľvek výrobcu automobilov, ktorá už z výroby ponúka voliteľné ťažné zariadenie s maximálnou ťažnou kapacitou 1 000 kg.
Zákazníci si budú môcť podľa svojich potrieb vybrať z dvoch veľkostí lítiovo-iónového akumulátora: s kapacitou 75 kWh a dojazdom 330 km, alebo – pre tých, ktorí svoje vozidlo používajú menej intenzívne – s kapacitou 50 kWh a dojazdom 230 km (oba v skúšobnom cykle WLTP1). Akumulátory pozostávajú z 18, respektíve 27 modulov v uvedenom poradí. Keďže verzia batériového elektrického vozidla bola plánovaná už od začiatku, akumulátory sú umiestnené pod ložným priestorom tak, aby neobmedzovali jeho používanie.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/05/Vivaro-e_4.jpg)
Energetickú účinnosť zvyšuje aj dômyselný systém rekuperačného brzdenia, ktorý zachytáva energiu vznikajúcu pri brzdení alebo spomaľovaní. Elektrický systém pohonu pracuje s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 130 km/h, vďaka čomu môže Vivaro-e jazdiť po diaľnici a zároveň si zachovávať svoj elektrický dojazd.
Každé Vivaro-e je pripravené na rôzne možnosti nabíjania: možno ho nabiť prostredníctvom nástennej nabíjačky, rýchleho nabíjania či v prípade potreby aj pomocou nabíjacieho kábla z domácej elektrickej zásuvky. Pri použití verejnej nabíjacej stanice s jednosmerným prúdom a kapacitou nabíjania 100 kW trvá nabitie akumulátora s kapacitou 50 kWh na 80 percent približne len 30 minút (v prípade akumulátora s kapacitou 75 kWh približne 45 minút).
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/05/Vivaro-e.jpg)
Vivaro-e pokračuje nielen v ofenzíve elektrifikácie vozidiel spoločnosti Opel, ale aj v písaní úspešného príbehu modelu Vivaro, ktorý sa začal jeho prvou generáciou v roku 2001. V roku 2021 prinesie značka Opel na trh ďalšie elektrické ľahké úžitkové vozidlo (LCV), Combo-e. Do roku 2024 bude mať spoločnosť Opel v ponuke elektrifikovanú verziu každého svojho osobného automobilu aj modelu LCV.