Opel Astra PHEV – Ad Astra za málo

Nemecká automobilka Opel predstavila novú generáciu modelu Astra už takmer pred dvoma rokmi, v júli 2021. Na prvý pohľad hranatý a relatívne jednoduchý retro-dizajn vtedy zaujal nejedného fanúšika značky a po predstavení pomerne priaznivého základného cenníka bolo jasné, že pôjde o veľmi zaujímavú voľbu v tomto segmente.

Na test sme dostali druhý najsilnejší 180k variant, ktorý sa rovnako ako o 45 koní silnejšia a najvýkonnejšia alternatíva, nezaobíde bez elektrifikácie. Nie je ani nemá byť hot-hatchom, ale určite ponúkne dynamiku zodpovedajúcu vzhľadu a možno aj trochu prekvapí, či pobaví v zákrutách. Poďme sa na to pozrieť…

Najprv trochu histórie: Meno Astra síce automobilka prvýkrát použila až v roku 1991, kedy predstavila model Astra F, no tento kompaktný hatchback už vtedy nadväzoval na model Kadett, ktorého história siahala až hlboko do povojnových rokov. Celkom si tento model v predajoch pripísal až 15 miliónov vozidiel, pričom Astra F má na konte okolo 4 miliónov predaných kusov, čo ju stavia na pozíciu doposiaľ najpredávanejšieho modelu tejto nemeckej značky. Šiesta generácia tak robí všetko pre to, aby ju minimálne dobehla.

Nová Astra je veľmi moderne navrhnutým autom a až sa nechce veriť, že je to priamy nástupca minulej generácie. Také veľké dizajnové skoky nie sú úplne bežné, ale tu ich môžem jedine pochváliť. Testovaná výbava GS s packetom Ultimate navyše pridáva trochu športovej dravosti a Astra tak pôsobí ešte sebavedomejším dojmom.

Prednej časti dominujú skutočne ostro rezané línie. Svetlá majú jemnú LED grafiku denného svietenia a opticky sú prepojené tenkou čiernou mriežkou masky. Spodnú časť nárazníka opticky narúšajú čierne doplnky a dohromady to celé pôsobí veľmi celistvým a sebavedomým dojmom. Predné logo umne skryje kameru 360-stupňového systému a zadné potrápi, ak neviete ako do kufra 🙂

Bočným profilom je Astra klasický hatchback, ktorý však skrýva veľmi zaujímavé prvky. Prvým sú naozaj výrazné a pekné disky kolies a druhým je silný kontrast medzi čiernou strechou a bielou karosériou vozidla. Aj vďaka tomu vyniká C stĺpik, ktorý je profilovaný proti smeru jazdy a z boku tak nová Astra GS pôsobí nesmierne dynamicky.

Zadná časť disponuje jednoduchou grafikou koncových svetiel, čiernym spoilerom s integrovaným brzdovým svetlom na štýl F1 a aerodynamickým lemovaním zadného okna. Ako celok to funguje a po dlhej dobe tu je zasa Opel, ktorý sa mi páči (pozdravujem dosluhujúcu Insigniu).

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona Hybrid - ideál do mesta

Rázvor novej Astry je úctihodných 2675 mm a medzigeneračne tak narástol o 13 mm, zatiaľ čo na dĺžku vozidlo povyrástlo iba o 4 mm, na 4374 mm. Výška 1860 mm sa medzigeneračne znížila o 44 mm a šírka 1860 mm znamená medzigeneračný úbytok 11 mm.

Zatiaľ, čo dizajn exteriéru pôsobí výrazne a neprehliadnuteľne, interiér sa vydáva skôr cestou minimalizmu a z môjho pohľadu možno ľahko hraničí až so strohosťou. Automobilka to vcelku jednoducho označuje za „detox“. Výbava je však už od základu celkom pestrá, len prvý pohľad dovnútra nedáva tušiť, že by sa tu mohlo skrývať toľko luxusných funkcií. Niekomu sa to však môže páčiť a tí, ktorí radi utierajú prach z klavírneho čierneho laku, si prídu na svoje…

V rámci základnej výbavy dostanete tzv. Pure Panel, čo je vlastne dvojica 10-palcových obrazoviek v rámčekoch natočených smerom k vodičovi. Obrazovka pred vodičom samozrejme plní funkciu digitálneho prístrojového štítu, zatiaľ čo uprostred palubnej dosky je klasický dotykový infotainment. Pri testovanom vozidle potom túto zostavu displejov dopĺňal ešte voliteľný Head-Up Displej, ktorý je kvalitou zobrazenia a množstvom informácií snáď to najlepšie, čo som v tomto segmente mal tú česť zažiť.

Všetky displeje disponujú jednoduchou grafikou a tým pádom relatívnou svižnosťou. Pri digitálnom prístrojovom štíte stojí za zmienku možnosť prispôsobenia obsahu a ostrosť zobrazenia. Osobne som trochu krkolomne zápasil s menu a logikou infotainmentu ale je možné, že nechápavý som iba ja. Za pochvalu však stojí štandardná podpora bezdrôtovej konektivity Apple CarPlay a Android Auto a tiež hlavne zachovanie fyzických tlačidiel pre rýchly prístup do menu infotianmentu alebo ovládania ventilácie.

Kufor benzínovej hatchbackovej Astry má jednoduché tvary, dvojité dno a štandardne ponúka objem 422 litrov.  1339 litrov dostanete po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60:40. Majú aj prievlak na lyže a lakťovú opierkou. Záujemcovia o plug-in hybridnú motorizáciu sa však budú musieť zmieriť s objemom 352 litrov, respektíve 1268 litrov po sklopení sedadiel.

Ale aby sme nestrádali, tak miesta na sedenie je tu viac ako v dvojičke Peugeot 308 a príjemné sú aj sedadlá v druhom rade, kde má posádka k dispozícii aj celkom veľký priestor na nohy. Pri mojich 186 centimetroch som nemal žiadny problém sadnúť si sám za seba so slušnou rezervou.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Electric - Drahé kompromisy do mesta

Skvelú ergonómiu podčiarkujú sedadlá vpredu, ktoré sa už od druhého výbavového stupňa Elegance môžu pochváliť certifikáciou AGR (ortopedický certifikát). Sedadlá tiež ponúkajú bohaté možnosti nastavenia a predlžovania sedáku a vďaka príjemnému športovému tvarovaniu testovanej výbavy aj tuhosti výplne z nich absolútne nebolí chrbát ani po stovkách kilometrov. Navyše poskytujú aj solídne bočné vedenie, takže vymetanie okresných ciest bude radosťou. Ak to dovolí pohon…

Techniku už tiež poznáme z nového Peugeotu 308, ktorý sme nedávno testovali. Ide teda o Plug-in hybrid s možnosťou jazdy čisto na elektrickú energiu. Astru môžete nabíjať doma zo zásuvky a tým pádom jazdiť po meste skoro zadarmo a to je v dnešnej dobe celkom fajn, keďže vieme, aká je dnes situácia s energiami. Vzhľadom na snahu o najnižšie emisie sa vozidlo zapína vždy v čisto elektrickom móde, inak je tomu iba v prípade, že je batéria úplne prázdna. Skvele zvládnuté je prepínanie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom, ktoré prebieha úplne plynulo a takmer nepočuteľne.

Ani klasický hybridný mód príliš nepreferuje spaľovací motor a pre takýto typ jazdy je potrebné zaloviť hlboko v menu infotainmentu režim „E-save“. Ten sa hodí napríklad pri dlhších presunoch na diaľnici, kedy sa dá dobiť baterka, než prídem s vozidlom do mesta. Problémom nie je ani spotreba, tá sa dá udržať pri cestovnej 130ke aj s nabíjaním batérie na úrovni 7 litrov/100km. Samozrejme v hybridom režime, pri dobitej batérii viete jazdiť aj skoro za deklarovaných 1,1 litra/100km. Ale len pokiaľ sa nevybije akumulátor. Lepšie je nechať auto v automatickom režime a vtedy sa spotreba hýbe okolo 4-6 litrov /100km.

Základom tohto pohonného ústrojenstva je 1,6-litrový preplňovaný štvorvalec, ktorý ponúka najvyšší výkon 110 kW (150k) pri 6000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment dosahuje 250 Nm pri 1750 ot/min. Do osemstupňovej automatickej prevodovky integrovaný elektromotor potom ponúka najvyšší výkon 81,2 kW a maximálny krútiaci moment 320 Nm. Výsledkom je kombinovaný systémový výkon až 133 kW (180k) a 360 Nm krútiaceho momentu.

Čisto elektrický dojazd až 60 kilometrov je vcelku optimistický a s trochou snahy a pri správnej vonkajšej teplote by nemalo byť problémom prejsť na jedno nabitie batérie okolo 45 až 50 elektrických kilometrov. Vždy však záleží predovšetkým na štýle jazdy a využívaní rekuperácie. Po vybití batérie sa vozidlo prepne automaticky do hybridného režimu, no aj napriek tomu stále pomerne často zapája elektromotor. Aj počas jazdy ustálenou rýchlosťou na diaľnici sa tak môže stať, že čísla, ktoré zobrazujú rýchlosť zasvietia na modro, čo znamená jazdu čisto na elektrinu. Pri potrebe zrýchliť ale riadiaca jednotka opäť veľmi rýchlo spúšťa spaľovací motor.

Odporúčaný článok:  Škoda Enyaq Coupé RS iV - Ereso na baterky

Nová astra sa môže pochváliť aj unikátnym nastavením podvozku, ktoré zahŕňa špecifické nastavenie tlmičov, stabilizátora zadnej nápravy s torznou priečkou, zavesenia kolies, pružín, riadenia aj dorazov. Vozidlo bolo navrhnuté, vyvíjané a predovšetkým vyrobené v Nemecku, takže má úplne inú charakteristiku ako dvojička Peugeot 308. V praxi je Opel Astra skutočne veľmi príjemný spoločník na akomkoľvek povrchu a ponúka balans medzi športovosťou a komfortom.

Podvozok pôsobí trochu tuhším dojmom, no ani na horších cestách neodskakuje a nebúcha. Príjemná tuhosť vytvára skutočne športový dojem a karoséria sa v zákrutách príliš nenakláňa. Je to nakoniec predsa PHEV verzia, ktorá má batériu pred zadnou nápravou a nízko položené ťažisko.

Astra PHEV začína aktuálne na cene 34 490€ za základnú výbavu Edition, ktorá je však už sama o sebe napakovaná všetkým potrebným. Za stred výbav Elegance dáte o 3000€ viac a najvyššia testovaná výbava GS príde na 38 590€. V nej nájdete už naozaj všetko potrebné a ak by aj náhodou nie, tak vždy je tu ešte možnosť priplatiť si za veci ako Sada ULTIMATE, ktorá za 3200€ dodá veci ako IntelliLux LED Pixel svetlomety, panoramatické strešné okno, Opel Connect Navi Pro & HiFi systém & HeadUp displej, 10″ navigačný systém a 10″ prístrojový panel, sklenený povrch displeja Pure Panel, 6 reproduktorov & 1 subwoofer & 1 stredový reproduktor, zosilňovač, bezdrôtovú indukčnú nabíjačku, sadu Drive Assist 1.0 (MT/AT) a vyhrievané čelné sklo. To je už pekná porcia výbavy…

Pre prípadného záujemcu je v každom prípade Astra PHEV veľmi príjemným autom s intuitívnym ovládaním a možnosťou ušetriť, ak máte kde nabíjať. Či už doma alebo napríklad v práci. Ak teda hľadáte hatchback tejto kategórie, je Astra veľmi dobrou voľbou za slušné peniaze.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →