Peugeot je značka, ktorá má dnes našliapnuté na vyššiu ligu. Aj keď skvelú 508-čku na cestách takmer nestretnete – medzi crossovermi a SUV je táto značka lídrom na trhu s modelmi 2008, 3008 a 5008, ktoré patria k tým najobľúbenejším vo svojich kategóriách. A práve stredná 3008-čka prichádza s omladenou tvárou v štýle nového dizajnového jazyka značky. Predné svetlá majú ostrejší tvar a sú doplnené denným svietením v tvare levích tesákov (alebo pazúrov – záleží na vkuse). Nová je tiež maska a zadné svetlomety sú teraz celé čierne s 3D efektom. Po facelifte tak tento model zapadá do aktuálnej tváre značky. Dizajn Francúzom jednoducho ide, a vzhľad zovňajšku aj interiéru rozhodne patrí medzi najväčšie zbrane 3008-čky.
Vo vnútri sa všetko zameralo predovšetkým na digitalizáciu. Displeje sú opäť väčšie a lepšie. Samozrejme dostali aj výkonnejšiu výpočtovú jednotku, takže všetko funguje oveľa rýchlejšie ako predtým. Na hlavnom displeji behá vylepšený a z nových modelov ako 2008 a 508 známy infotainment od PSA. Obrazovka má vyššie rozlíšenie a lepšie podanie čiernej. O to väčšia škoda je, že sa omladenie nedotklo aj parkovacej kamery, ktorá má na dnešnú dobu už pomerne úsmevné rozlíšenie – čo trochu paradoxne vylepšený displej ešte zvýrazní.
Nový 12,3″ displej nájdeme aj v kaplnke prístrojov. Tu však nedostal pseudo 3D efekt, ktorý má napríklad 208 a 2008. Jeho zobrazenie je naozaj špičkové a čierna je čiernejšia ako tma (Peugeot to nazýva „Normally Black“). Výkonnejší výpočtový systém sa pozitívne prejavil aj na reakciách celého systému. A keď sme už pri kaplnke prístrojov, tak si poďme odbiť najčastejší terč kritiky pri nových modeloch tejto značky – iCockpit.
Sú modely, kde nie je riešený práve ideálne (napríklad končiaca 308), avšak v prípade 3008-čky funguje skvele. Vďaka vyššiemu posedu v SUV mohli francúzi poskladať palubnú dosku tak, aby ste mohli mať volant v ideálnej výške a stále videli na celé budíky. Tie tak fungujú ako nejaký head-up displej a zrak nemusí behať stále hore a dolu. Je to však stále individuálna záležitosť a je vhodné si tento posed vyskúšať, nakoľko nemusí sadnúť každému.
Pozícia za volantom je príjemná. Vďaka vysokým hranám okien sa človek pripadá príjemne zapadnutý do auta, sedačky skvele držia telo a na miesto sa sťažovať tiež nemôžem. Vzadu už to priestorovo ideálne nie je, ale s mojimi 186 centimetrami som nič iné ani nečakal. Pokiaľ máte do 180, rozhodne sa nebudete mať na čo sťažovať. Poteší prítomnosť dvoch klasických USB aj 12V zásuvky. Kufor dostal výbežky na aretáciu spodného dvojitého dna, inak je bez zmeny.
Zvyšok interiéru už žiadnou zásadnou zmenou neprešiel. Široký stredový tunel jasne rozdeľuje priestor pre vodiča a spolujazdca. Ergonómia je bez väčšej výhrady – väčšina funkcií sa ovláda cez klávesy pod hlavným displejom, ktoré sú pohľadné aj funkčné zároveň. Kvalita spracovania a použité materiály sú na vysokej úrovni a Peugeotu sa darí navodiť až takmer prémiový dojem.
Po prvom štarte som si ihneď uvedomil, že pod kapotou pracuje dobre známy trojvalcový motor 1.2 PureTech (1 199 cm3) s najvyšším výkonom 96 kW (130 koní), čo je najslabší ponúkaný pohon. Poháňa predné kolesá a malé SUV rozbehne na rýchlosť 188 km/h. Krútiaci moment 230 Nm možno považovať za nanajvýš dostatočný, navyše je k dispozácii už pri 1 750 ot./min. Pohon všetkých kolies tu síce nenájdeme, no Peugeot aj tak umožňuje voľbou jazdných režimov jazdiť aj na nespevnenej vozovky, a to vďaka režimom ako Piesok a Blato. Jazdné režimy pre bežné cesty sú Eco, Normálny a Šport a navyše môžete radiť prevodové stupne aj manuálne stlačením tlačidla M na páke alebo používaním páčiek za volantom. Kto by však chcel stále tých 8 stupňov prehadzovať, však…
Chod tohto malého trojvalca je určitých otáčkach hrubý, je to však taký jeho „charakter“. Tiež sa občas dá postrehnúť zaváhanie 8-stupňovej automatickej prevodovky, ktorá si nebola párkrát úplne istá, aký prevodový stupeň zvoliť. Inak spolupracuje s motorom výborne a vozidlo má na svoj malý objem motora celkom príjemnú odozvu na plyn. Pre pretekárov to nie je, ale na bežné každodenné spolužitie bude väčšine ľudí dynamika 3008-čky s touto motorizáciou bohato stačiť.
Ostatne na pretekanie nie je naladený ani podvozok. Je francúzsky pohodlný a hojdavý. V zákrutách vozidlo drží zvolenú stopu vcelku ochotne a až pri razantnejšej jazde sa dostaví mierna nedotáčavosť. Peugeot sa cíti dobre v meste, kde odoláva nástrahám v podobe „mačacích hláv“ aj prepadnutých kanálov. Sedíte v ňom vyššie nad vozovkou a to prináša dobrý prehľad o dianí v okolitom priestore.
Na diaľnici nemá 3008-čka problém držať slušné tempo a dych jej nedochádza ani v tiahlych stúpaniach. Vďaka veľkému počtu prevodových stupňov má aj pri diaľničnej rýchlosti motor rozumné otáčky a nijako neobťažuje svojim hlukom posádku.
Peugeot 3008 je, tak ako každé moderné auto s preplňovaným benzínovým motorom, čo sa týka spotreby veľmi závislý od jazdného štýlu a premávky. Po meste som s ním jazdil v závislosti od hustoty premávky rozmedzí od 6,5 až po 9 litrov na 100 km. Celkový mestský priemer potom predstavoval 8,5 litra na 100 km. Na okresných cestách si auto viedlo o niečo lepšie a pri pokojnej jazde som jazdil v priemere za 5,8 litra. Keď som sa však pokúšal o mierne športovejšiu jazdu, spotreba stúpla nad hranicu 6 litrov na 100km. Svižná jazda vysaje z nádrže 6,5 litra na 100 najazdených kilometrov. Po diaľnici som pri ustálenej rýchlosti 130 km/hod jazdil v priemere za 6,7 litra. Celková výsledná spotreba počas týždenného testu bola v priemere 7,2 litra na 100 km.
Modernizovaný Peugeot 3008 s motorom 1,2 PureTech je milé prekvapenie. Pridáva na kráse a zachováva si svoj pôvodný charakter. Interiér vozidla poskytuje dostatok priestoru aj komfortu pri cestovaní a má zatiaľ neopozeraný dizajn, vďaka čomu si ho nepomýlite so žiadnym iným vozidlom – snáď okrem Peugeotu 5008. Vo výbave Allure Pack je to taká zlatá stredná cesta, kedy za akciových 33.190€ dostanete všetky prvky potrebné pre komfortnú jazdu a ešte aj niečo navyše…