Suzuki Vitara Hybrid – neviditeľný pomocník

Suzuki Vitara sme v aktuálnej podobe už pred nedávnom testovali. Súčasná generácia bestselleru Suzuki Vitara tento rok oslavuje piate narodeniny a aktuálne prešla doposiaľ najväčšou zmenou v svojom životnom cykle. Preplňovaný motor 1.4 BoosterJet totiž dostal mild-hybridnú technológiu. Vitara v tom samozrejme nie je sama, keďže Suzuki už pred rokmi vyvinulo vlastný hybridný systém SHVS, ktorý mu pomáha vyrovnať sa s emisnými limitmi a tento sa dostal takmer do všetkých modelov vrátane ostrého hatchbacku Swift Sport.

Nová generácia motora 1,4 BoosterJet teraz prichádza v modeloch Suzuki Vitara a S-Cross štandardne s mild-hybridným pohonom. Vďaka výkonnej 48V sústave dosahujú obe SUV tejto značky nižšiu spotrebu paliva, v meste až o 1,7 l / 100 km. Úplne nový motor 1,4 BoosterJet predstavuje pre značku Suzuki posun vpred a pohonná jednotka K14D zdieľa so svojím predchodcom typu K14C len niekoľko základných rysov: počet štyroch valcov, vŕtanie 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývajúci objem 1373 cm3. Všetko ostatné je nové alebo prešlo dôkladnú modernizáciou a inovácie sú tak rozsiahle, že nový je nielen blok a hlava motora, ale aj kľukový mechanizmus a mnoho ďalších častí motora. Motor má teraz vyšší kompresný pomer (10,9 : 1 vs. starší 9,9 : 1) a variabilné časovanie nielen sacích, ale aj výfukových ventilov.

Nové je aj priame vstrekovanie Hitachi s maximálnym tlakom 350 bar – predchádzajúci motor K14C mal systém Bosch s maximom 200 bar. Ďalšou zmenou je turbodúchadlo IHI nahrádzajúce existujúce Mitsubishi a naň nadväzujúci modifikovaný filter pevných častíc (GPF) združený v jednom obale s katalyzátorom.

Hlavnou novinkou je však pridanie výkonného elektromotora, ktorý so spaľovacím motorom spolupracuje v piatich rôznych režimoch a spoločne tvoria hybridný pohon. Elektromotor s výkonom 10 kW slúži ako generátor elektrickej energie a systém SHVS existuje v dvoch verziách: 12-voltovej (Swift a Ignis) a 48-voltovej (S-Cross a Vitara). Druhá architektúra je na tom hmotnostne horšie a teda k hmotnosti vozidla pridá nejakých 30 kg. Základom celého systému je malý štartér-generátor pripojený remeňom, ktorý pomáha výkonom +10 kW a krútiacim momentom +53 Nm spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch a akcelerácii.

Podstatou hybridného pohonu je uloženie energie (ktorá by inak prišla nazmar) pre budúce použitie. Dochádza k tomu vždy, keď vodič uvoľní plynový pedál – elektromotor začne pribrzďovať spaľovací motor a tým dobíjať batériu. Brzdenie motorom je vďaka tomu výraznejšie a v bežných klesaniach odpadá nutnosť brzdiť klasicky brzdami, prípadne je táto potreba znížená na minimum.

Takto získanú energiu hybridný systém zúžitkuje pri zrýchľovaní, kedy už pri miernejšom stlačení plynového pedálu aktivuje funkciu podpory pri akcelerácii (torque boost). Elektromotor eliminuje takzvanú „turbodieru“ a postará sa o plynulejšiu a výraznejšiu reakciu na zošliapnutie pedálu. Pri prudšom stlačení plynového pedálu sa elektromotor zapojí naplno a elektrické navýšenie krútiaceho momentu (torque-fill control) zvýši celkový krútiaci moment pohonného systému až o slušných 53 Nm. Hybridný pohon je tak schopný dosahovať v nízkych a stredných otáčkach lepších parametrov ako samotný spaľovací motor.

Celkový výkon sa síce znížil na 95 kW ale čo Vitara stratila na výkone, doháňa na krútiacom momente a jeho priebehu. Kombinácia pohonných ústrojenstvo jej priniesla hodnotu 235 Nm už od dvoch tisíc otáčok a aj vďaka tomu nestratila nič na svojich dynamických parametroch a stále vie zrýchliť na stovku za 10,2 sekundy. Prechod medzi elektrickým a spaľovacím režimom navyše takmer nespoznáte.

Iné sú aj prevodové pomery šesťstupňovej manuálnej prevodovky, ktoré sú teraz od trojky nahor dlhšie. V meste sa dá pokojne na 4. prevodovom stupni plynule akcelerovať a nie je nutné motor vytáčať podraďovaním. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km / h točí Vitara na 6. stupni ľahko cez 2500 otáčok, teda výrazne menej ako tomu bolo u predošlého modelu s klasickým spaľovacím motorom.

Hybridný systém Suzuki ale šetrí palivo aj ďalšími spôsobmi. Elektrické udržiavanie voľnobehu umožňuje odpojiť prívod paliva kedykoľvek po vyšliapnutí spojky. Udržiavanie voľnobežných otáčok za bežných okolností vyžaduje určitú dávku paliva, ktorá neslúži na pohon auta, ale len na udržiavanie motora v behu. Tu sa však využíva energia elektromotora nahromadená pri spomaľovaní. Pri zaradení rýchlosti sa prívod paliva do vstrekovania okamžite obnoví a vodič môže normálne pokračovať v jazde.

Pokiaľ naopak vodič pred zastavením spojku uvoľní a rýchlosť jazdy klesne pod približne 15 km/h (čo zodpovedá otáčkam voľnobehu na 2. prevodovom stupni), motor sa automaticky vypne a naskočí až s opätovným vyšliapnutím spojky a zaradením prevodu. Pri státí na mieste dokáže lítium-iónová batéria napájať všetky elektrické systémy vo vozidle počas najmenej niekoľkých minút bez nutnosti naštartovať spaľovací motor.

Celý systém je navyše mimoriadne jednoduchý a kompaktný. Elektromotor s funkciou štartéra a generátora (ISG) je pripojený ku spaľovaciemu motoru cez klinový remeň a nahrádza konvenčný alternátor. Pod prednými sedadlami sa nachádzajú lítium-iónový akumulátor a menič jednosmerného napätia 48 V / 12 V, ktorý spája hybridný systém s ostatnými elektrickými okruhmi vo vozidle.

Spotreba paliva vďaka úpravám spaľovacieho motora, pridanie elektromotora a predĺženiu prevodov klesla v kombinovanom cykle o 20%, v mestskom cykle dosahuje úspora podľa konkrétnej verzie až 1,7 l / 100 km a emisie CO2 klesli o 28 gramov. Vďaka tomu motor 1,4 BoosterJet s 48V hybridným systémom SHVS rozhodujúcim spôsobom prispieva k splneniu flotilových limitov emisií CO2, ktoré tento rok vstupujú v Európskej únii v platnosti. A o to tu ide v prvom rade…

Suzuki sľubovalo, že hybridná Vitara bude mať vďaka tomuto všetkému výrazne nižšiu spotrebu výrazne pod 5l/100km, čo je oproti predchádzajúcej verzii vozidla viac než litrová úspora. Za ideálnych podmienok verím, že to tak môže byť. Reálne sme sa však dostali najmenej na hodnotu cez 6 l/100 km. Môžeme to však pripísať aj úplne nezabehnutému motoru so slabými štyrmi tisíckami kilometrov.

Po stránke vzhľadu a jazdy je to stále úplne tá istá stará dobrá Vitara. Dostala novšie FullLED svetlá vpredu i vzadu ale vzhľadom k tomu, že je na trhu už dlhší čas, vykazuje už známky starnutia. Plasty a ovládače v interiéri vyzerajú na pohľad lacno, infotainment je pomalý, pomalý a ešte raz pomalý ale na druhej strane má široké, pohodlné sedadlá, výbornú ergonómiu a dostatok priestoru pre posádku. Batéria je pod sedadlom vodiča a nezaberá tak miesto v kufri a stále budete mať k dispozícii 375 litrov. V prípade štvorkolky dokonca aj skvelú dvojitú podlahu s oddeľovacím platom.

Aj napriek miernemu zdraženiu je Vitara stále cenovo dostupným malým SUV pre každého, kto nemá na auto prehnané nároky a chce len poctivú techniku za slušné peniaze. Suzuki možno neoslňuje na papieri, ale v reále aspoň funguje a elektrického pomocníka takmer nepocítite. Ak ušetrí čo i len trochu toho benzínu, tak sa to stále oplatí…

Technické údaje Suzuki Vitara Hybrid AWD
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1373
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 95 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 235 / 2000-3000
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 4,6-5,5

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →