Po stopách talianskych superšportov – Maranello

Mesto Maranello rezonuje každému v ušiach v spojení s jedným jediným pojmom – Ferrari. Áno, práve tu sa už niekoľko desaťročí vyrábajú jedny z najznámejších športových a pretekárskych áut. Do tohto mesta presťahoval spoločnosť jej zakladateľ Enzo Ferrari v roku 1943.

Ferrari 125 S

Po skončení vojny premenoval Enzo svoju firmu na Ferrari S.p.A. a už v roku 1947 bolo vyrobené prvé vozidlo pod značkou Ferrari – Model 125 S, ktorý v tomto roku štartoval na Grand Prix v Monaku. Prvé veľké víťazstvo prišlo už v roku 1949 na 24-hodinových pretekoch v Le Mans s modelom 166 M. O rok neskôr sa Ferrari predstavilo v novo vzniknutom šampionáte Formula 1, kde získavalo jedno víťazstvo za druhým. Ferrari drží vo Formule 1 prostú väčšinu rekordov, je to jediný tím, ktorý zotrval v šampionáte od úplného začiatku, bez prestávky až dodnes. Aj Bývalý dlhoročný šéf F1, Bernie Ecclestone sa vyjadril na otázku čo ho prvé napadne pri pojme Formula 1 úplne jednoznačne – Ferrari. Pre financovanie motoristického športu začalo Ferrari v päťdesiatych rokoch vyrábať a predávať športové autá.

Veľká rana v živote Enza prišla v roku 1956 keď na dôsledky svalovej dystrofie zomrel jeho prvorodený syn Alfredo (Dino) vo veku 24 rokov. Ako priamy pokrvný nasledovník zostal už len jeho nemanželský syn Piero, ktorý sa narodil v roku 1945. Enzo upadal do depresie a troskotalo aj jeho manželstvo. Presťahoval sa do malého bytu v komplexe svojej firmy a pracoval sedem dni v týždni od rána až do večera.

V roku 1960 vstúpilo Ferrari na burzu a nasledovali turbulentné roky firemných akvizícií. Veľký záujem mala v roku 1963 spoločnosť Ford, ktorú však Enzo rázne odmietol po tom, čo zistil, že by podľa zmluvy musel opustiť vedenie svojej pretekárskej divízie. Henry Ford II sa v tej chvíli tak urazil, že sa rozhodol poraziť Ferrari na ich vlastnej pôde – na pretekoch. S podporou firiem ako Lotus a Cooper nechal zostrojiť vozidlo, ktoré porazí Ferrari na pretekoch v Le Mans – Ford GT40. A to sa mu aj podarilo, po sérii víťazstiev Ferrari v rokoch 1960 až 1965, získal Ford GT40 prvé miesto v rokoch 1966 až 1969. Ferrari sa koncom šesťdesiatych rokov dohodlo so spoločnosťou Fiat a predalo jej do roku 1969 50% svojich akcií s podmienkou, že Enzo nestratí absolútnu kontrolu nad pretekárskou divíziou Ferrari.

Ferrari F40

Ferrari vo svojej histórii zostrojilo neuveriteľné množstvo legendárnych športových a pretekárskych vozidiel. Napokon aj najdrahším vozidlom sveta je Ferrari 250 GTO vyrobené v roku 1962, ktoré bolo predané v roku 2012 za neuveriteľných 38 100 000 $. Medzi ďalšie legendy patrí určite Ferrari F40 predstavené v roku 1988, bolo to posledné vozidlo, ktorého sa Enzo dožil a prinieslo viacero revolučných technológií. V roku 2003 bol po ňom pomenovaný vrcholný špeciál značky, ktorý na trh superšportov priniesol technológie z F1 – Ferrari Enzo.

Ferrari Enzo

Dnes je spoločnosť Ferrari jednou z najúspešnejších na svete. Fiat svoj podiel do roku 1988 navýšil na 90%, ktoré však v roku 2014 opäť predal a tak dnes patrí väčšina akcií voľným akcionárom, necelých 23% akcií vlastní investičná spoločnosť Exor N.V. a 10% má stále Enzov syn Piero, ktorý sa podieľa aj na vedení spoločnosti na poste viceprezidenta.

Vráťme sa však do Maranella, dnes je tu okrem výrobného závodu aj testovacia pretekárska dráha a múzeum s množstvom atrakcií. V okolí múzea (Museo Ferrari) nájdete niekoľko obchodov s predraženými suvenírmi Ferrari a niekoľko požičovní vozidiel Ferrari, kde vás budú lákať na jedinečný zážitok z rýchlej jazdy. Ceny sú jednoznačne premrštené a ak máte záujem o adrenalínovú jazdu bez toho, aby ste riskovali extrémnu taliansku pokutu, stratu vodičského oprávnenia, či dokonca haváriu a zranenie ostatných účastníkov cestnej premávky, tak si nájdite nejakú rozumnú ponuku na Zľavomate či ZľaveDňa, kde si môžete bezpečne a bez strachu zajazdiť s nejakým športovým autom na Slovakia Ringu.

Múzeum ponúka viaceré atrakcie ako napríklad prehliadku výrobného závodu, tú však absolvujete s výhľadom cez okno autobusu, ktorí po celú dobu nemôžete opustiť a samozrejme s prísnym zákazom fotografovania a tvorby videozáznamov. Potom je tu možnosť jazdy na testovacej dráhe Ferrari na vlastnom automobile, čo znie zaujímavo keby to nebolo také nákladné. S platným lístkom z múzea dostanete „skvelú“ zľavu, zaplatíte totiž 35 € za 15 minút jazdy (na Slovakia Ringu máte za 30 € rovných 30 minút). Ďalej je v ponuke simulátor F1, klasická varianta s troma monitormi, opäť za astronomických 25 za 7 minút! Absurdnosti typu fotografovanie vo Ferrari 458 už ani nebudem spomínať.

Na druhej strane v samotnom múzeu na vás čaká veľa zaujímavých exponátov, ktoré len tak hocikde neuvidíte. Od exkluzívnych špeciálov, cez historické vozidlá, pretekárske unikáty vyrobené pre Le Mans, tu nájdete aj sieň slávy F1 so skutočnými víťaznými formulami.

Viac o autorovi Marek Nemečkay

Zobraz všetky príspevky od Marek Nemečkay

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *