Po stopách talianskych superšportov – Modena

Ak sa niekedy vyberiete na výlet do severného Talianska a zaujímate sa o športové autá, či automobilový šport všeobecne, tak vám odporúčam malú zastávku v meste Modena. Určite ste o ňom už niekde počuli, áno, práve tu začínal jeden z najznámejších a najúspešnejších výrobcov športových a pretekárskych automobilov – Ferrari.

Najkratšia cesta vedie cez Rakúsko po diaľnici A2, kde sa v žiadnom prípade nesmiete nechať unášať krásou prostredia rozľahlých Ápl, je tu viacero radarov a maximálna rýchlosť je neustále dynamicky upravovaná, takže treba dávať pozor na všetky obmedzenia, obzvlášť v úsekoch stavebných prác, tu sa zvykne používať aj meranie priemernej rýchlosti, tzv. Section Control. V Rakúsku vám môže polícia aj zabaviť majetok v hodnote vyčíslenej pokuty ak nemáte peňažné prostriedky na jej úhradu, ale platiť sa dá vždy aj kartou. Tesne pred hranicou s Talianskom ešte nezabudnite natankovať, v Taliansku majú jedny z najvyšších cien pohonných hmôt v EU a teda aj na celom svete.

Po prekročení talianskej hranice už je to o niečo lepšie, nájdete tu dokonale rovné diaľnice, tunely bez obmedzenia na rýchlosti 100km/h a opäť krásny výhľad na hory. Určite sa však netreba nechať zviesť na nejakú diaľničnú naháňačku, radary sú aj tu, aj keď vždy dobre označené. Dych vám vyrazí až úhrada mýta za používanie týchto ciest, kvalita má svoju cenu. Netreba zabúdať na prísnu taliansku legislatívu, podľa ktorej je príslušník polície oprávnení v rámci riešenia vážneho priestupku dokonca odobrať vozidlo.

História Ferrari siaha až do konca dvadsiatych rokov minulého storočia keď sa jej zakladateľ Enzo Ferrari rozhodol ukončiť svoju pretekársku kariéru a v roku 1929 založil vo svojom rodnom meste Modena tím pretekárov a technikov pre Alfa-Romeo, zvaný Scuderia Ferrari. Jeho tím získal osem víťazstiev na dvadsiatich dvoch pretekoch. Enzo nadobro skončil s pretekaním až v roku 1932 keď sa mu narodil prvý syn Alfredo (ktorého volal Alfredino, odkiaľ získal prezývku Dino).

Koncom tridsiatych rokov Enzo ukončil zmluvu s Alfa-Romeo s podmienkou zákazu používania názvu Ferrari na dobu štyroch rokov. Enzo však ihneď založil novú spoločnosť Auto Avio Costruzioni so sídlom v bývalých budovách Scuderia Ferrari v Modene. Nová firma sa venovala prevažne výrobe strojárenských dielov pre letecký priemysel. Vzniklo tu však aj jedno pretekárske auto: Auto Avio Costruzioni 815 (založené na platforme Fiat 508C).

O niekoľko rokov sa firma presťahovala do neďalekého mesta Maranello a dnes nájdeme v Modene už len múzeum (Museo Enzo Ferrari) rozdelené do dvoch budov: originálna budova dielne syna Alfreda a ultra moderná hlavná budova múzea.

V budove Alfredovej dielne môžeme obdivovať niekoľko originálnych pretekárskych vozidiel značky a veľké množstvo motorov z legendárnych modelov ako F40, Testarossa, La Ferrari a iné. Je tu aj pôvodne zariadená zasadacia miestnosť s množstvom originálnych historických predmetov.

V novej budove múzea sú vystavené tie najznámejšie modely áut, ktoré bežne na ceste určite len tak neuvidíte. Obdivovať to môžeme aj najmodernejšie La Ferrari, či klasické F40 alebo F355. Pri každom vozidle sú uvedené základné informácie ako napríklad objem valcov, výkon, rok výroby a okrem toho ešte nesmierne dôležitý zoznam filmov v ktorých ste toto auto mohli vidieť.

V pravidelných intervaloch sa zhasnú svetlá a premieta sa krátky filmový zostrih svetových úspechov tejto značky. Ponuka exponátov sa pravidelne mení, takže toto leto už možno pribudnú ďalšie unikátne kusy.

Viac o autorovi Marek Nemečkay

Zobraz všetky príspevky od Marek Nemečkay

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *