Mazda2 Skyactiv-G 90 AT – Ohnivá atmosféra

Mazda2 prichádza aj v novom modelovom roku s mierne modernejšou podobou a vylepšenými vlastnosťami. Podrobili sme ju redakčnému testu v jednej z vyšších verzií špeciálnej výbavy Homura, so zážihovým agregátom 1.5 Skyactiv-G a automatickou prevodovkou. Presvedčí nás „dvojka“ o tom, že klasické malé autá s atmosférickým motorom ešte majú čo ponúknuť?!

Ako hovorí staré príslovie motoristov – pokiaľ chcete športovosť, choďte do Mazdy. Vozidlá tejto automobilky majú jazdnými vlastnosťami v rámci svojich segmentov k športovému zvezeniu veľmi blízko a je to skôr pridaná hodnota ako dôvod, pre ktorý by si zákazníci túto značku uprednostňovali. S Mazdou 6 sa zveziete naozaj úžasne, schopné sú aj SUV modely CX-30 až CX-5, lenže čo taká „Dvojka“, ktorá je na slovenskom veľmi okrajovou záležitosťou?!

Mazda2, aj napriek svojmu modelovému veku, patrí k azda najvýraznejším malým vozidlám na slovenskom trhu. Dizajnovo inklinuje skôr k nežnejšiemu pohlaviu a k starším vodičom, no napriek tomu sa mi páči. Dizajnéri vyladili krivky prednej časti tak, aby celok viac zodpovedal novším modelom značky, pohrali sa s tvarom svetlometov, ktoré už v základe používajú LED techniku a navrhli nový dizajn kolies. V základe dostanete pätnástky a pre tieto krásne šestnástky musíte siahnuť napríklad po výbave Homura. Žiadne zbytočne obrovské 17-18-19 palcové disky tu ani netreba…

Poďme trochu k výbave. Slovo „Homura“ v japončine znamená „oheň“ a Mazda2 Homura sa vyznačuje hlavne novými dizajnovými detailmi, ako napríklad spomínané 16“ čierne zliatinové disky kolies a čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, čierna žraločia plutva antény, či čierne sedadlá so štýlovým červeným prešívaním, ktoré na vás zapôsobia vo vnútri.

Zapracovalo sa aj na farebných kombináciách interiéru, novo navrhnuté predné sedadlá prirodzenejšie podopierajú telo a k posádke by sa malo dostať menej vonkajších ruchov, vďaka pridanému odhlučneniu karosérie a podbehov. Dokonca môžete mať aj vyhrievaný volant a príplatkovo aj head-up displej. Vo výbave nájdeme funkcie ako bezkľúčové zamykanie, zadnú parkovaciu kameru, asistent udržiavania v jazdnom pruhu so systémom varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, alebo napríklad veľmi dobré a funkčné zatmavené zadné okná.

A pretože sa dnešné vozidlá stavajú do pozície smartfónov na kolesách, pribudla aj dnes už v podstate povinná konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Menu infotainmentu so 7palcovým dotykovým displejom má síce najlepšie roky za sebou, no z vlastnej skúsenosti mi je jasné, že akonáhle si nastavíte svoj CarPlay alebo Android, tak do infotainmentu nemáte, okrem nastavenia vybraných funkcií vozidla, potrebu vôbec chodiť. Samotný displej je, typicky pre Mazdu, dotykový len keď vozidlo stojí a pri jazde je možné ho ovládať iba otočným ovládačom a tlačidlami na stredovom tuneli. Po pár dňoch si na to zvyknete…

Páči sa mi tvar a hrúbka volantu s dostatočným rozsahom nastavenia, veľká „kokpitová“ kaplnka prístrojov a predovšetkým skvele dostupné funkcie každodennej potreby. Mazda2 bola aj vo vnútri vždy malým autom a s modernizáciou sa na tom prakticky nič nezmenilo. Ide hlavne o vozidlo do mesta, do ktorého sa viac ako dvaja ľudia dostanú skôr výnimočne. Vpredu je to fajn aj s výškou 186 centimetrov a pohodlná pozícia na riadenie vyžadovala iba posunutie sedadla skoro úplne nadoraz dozadu. Na pomery malých mestských áut je tu však menej priestoru na zadných sedadlách ako u konkurencie s novšími platformami.

Pri Mazde2 s atmosférickou 1.5kou sa inžinieri z krajiny vychádzajúceho slnka nehnali slepo za znížením emisií, ale nový štart-stop systém i-Stop má napríklad vplyv na zníženie vibrácií pri znovu naštartovaní motora a vďaka štartér-generátoru zaznamenáme aj jemnejšie prechody pri radení nahor. Otáčky motora rýchlejšie klesnú, aby vyhovovali pomeru vyššieho kvaltu. Ak skúsite radiť s medziplnynom, zistíte, že má motor až neskutočne rýchle reakcie. A tým sa dostávame k spomínanej športovosti a akémusi Fun-Factoru…

Motor s objemom 1500 kubických centimetrov a s výkonom 66 kW (90k) pri 6000 otáčkach si ticho pradie, nie je prakticky vôbec počuť a v podstate s každým preradením mi dáva jasne najavo, ako veľmi som sa nechal za poslednú dobu zdeformovať turbomotormi a nízkym objemom. Motor je identický ako ten s M-hybridným systémom, má rovnaké vŕtanie x zdvih (74.5×85.8 mm) aj kompresný pomer (15:1) a najvyšší krútiaci moment je tiež rovnaký (151/3500 Nm./ot./min.).

Pokiaľ by sme chceli porovnávať priebeh krútiaceho momentu a radenie s nejakým konkurenčným malým turbomotorom, bude vám Mazda2 pripadať lenivá a nevýrazná. Na druhú stranu motor neduní tak ako niektoré turbomotory, takže keď vozidlo necháte pri plynulej jazde mestom len tak plachtiť na rýchlosti, s minimom plynu a motor nebudete prakticky vôbec počuť. Navyše spotreba sa dá skresať aj výrazne pod 5l/100km, čo je perfektná hodnota, ak si pripomenieme, že tu máme klasický 6-stupňový automat s hydromeničom. Po týždňovom teste s ťažkou nohou sa spotreba dostala iba na 5,2l/100km. A to sú v tom zarátané aj diaľničné presuny „nemeckými rýchlosťami“…

Automatická prevodovka zdatne sekunduje skvelému motoru a v režime Normal je naladená skôr na emisie a čo najnižšie otáčky. Stačí ju však prepnúť do režimu Sport a celé jej ústrojenstvo zrazu ožije vysokootáčkovou estrádou. Prevodovka nechá motor vytočiť až prakticky po obmedzovač a nemá problém podržať kvalt ani v zákrute pod plynom. Manuálne radenie je tu tiež a je našťastie logicky správne = nižší kvalt smerom dopredu a vyšší smerom vzad. Chýbaku mi pádielka pod volantom ale to už je trochu zbytočný luxus…

Mazda sa zatiaľ ani príliš nebojí regulácií a emisných noriem. Vzala súčasnú 1.5ku Skyactiv-G a vybavila ju mild-hybridným systémom, s remeňom poháňaným štartér-generátorom a malou batériou na ukladanie energie. Technológiu i-ELOOP pre rekuperáciu kinetickej energie mala už aj dvojka pred faceliftom, avšak iba v najvyššej výbave Revolution TOP. Dnes Mazda spája všetko dohromady a nazýva to M Hybrid. Pre klasický hybrid si Mazda podala ruky s Toyotou a plne hybridná 2-ka je vlastne prezlečený Yaris… to ale nechajme na iný test.

Malú a komunikatívnu dvojku je radosť riadiť, a je úplne jedno, či ste vo vnútri sami alebo plne naložení. Mazda2 má dokonca v štandarde funkciu G-Vectoring Control Plus, ktorá je obdobou elektronických náhrad samosvorného diferenciálu, avšak s jedným veľkým rozdielom.

Dynamiku vozidla v zákrutách neovplyvňujete brzdami, ale jednoduchým uberaním a pridávaním plynu. Ak smeruje vozidlo do zákruty, výkon motora mierne klesne, čím sa prenesie hmotnosť na prednú nápravu a kolesá lepšie držia zvolenú stopu. Akonáhle na výjazde zo zákruty zrovnáte volant, Mazda 2 ľahučko pridá a prenesie hmotnosť dozadu, čím sa postará o lepšiu stabilitu. Toto sú tie malé technologické perličky, ktoré robia z Mazdy značku so športovosťou v génoch.

Dvojka sa perfektne riadi, je ľahučká a vysoké otáčky jej nielenže nevadia, ale predvádza v nich to najlepšie čo môže. Relatívne slabý motor vám totiž zo seba vydá vždy to svoje maximum, zatiaľ čo u silných hot-hatchov jazdu ovplyvňuje rešpekt voči rýchlosti a v určitom percente aj samotný strach z takzvane premotorovaného auta – veľakrát býva motor rýchlejší ako podvozok. Toto pri Dvojke nehrozí a verte mi, že tých 90 koní využijete na okreskách do posledného poníka…

S modernizovanou dvojkou osobne nemám jediný problém. Mazda2 síce v rámci faceliftu zdražela ale tiež veľmi slušnú výbavu a skôr alebo neskôr niečo podobné zrejme stretne všetky autá v tomto segmente. Dvojka začína na cenníkových 15.260€ za základnú verziu Emotion G75 a končí niekde pri výbave Revolution Top G115 Mild Hybrid za, dnes už „ľudových“ 22.560€ bez príplatkov. Testovaná výbava Homura G90 AT je v cenníku za 21.060€ + príplatkový lak Platinum Qartz za 410€ a Navigačný systém GPS za rovných 500€. Za túto cenu máte plne vybavené mestské auto s výbornou spotrebou a slušnou porciou dynamiky a radosti z jazdy…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →