Už celkovo piate prevedenie modelovej ponuky francúzskej automobilky nesie na odlíšenie oficiálne meno Megane E-Tech 100% elektrický. Keď onedlho dožije svoj cyklus končiaca štvrtá generácia Meganu, ktorú si stále môžete kúpiť so spaľovacími motormi, budeme mať zrejme len tento – elektrický. My sme si interne odlíšili MeganE od Megane takto jednoducho…
MeganE sme už začiatkom roka v redakčnom teste mali. Vtedy sme však bojovali s teplotami pod nulou a faktom, že išlo ešte o predprodukčné kusy pre novinárov, ktoré vykazovali isté chyby v infotainmente, či pohone. Teraz sme však celý týždeň testovali podobne vybavený kúsok, s rovnakým výkonom, batériou a výbavou v relatívne optimálnych teplotných podmienkach pre elektromobily. Ako teda na tom je MeganE s tou spotrebou?!
Najprv si ale povedzme niečo o aute ako takom. Elektrický MeganE sa znateľne zmenšil a oproti hatchbacku štvrtej generácie je o znateľných 160 mm kratší. S dĺžkou 4200mm tak patrí k najmenším automobilom nižšej strednej triedy a menšia je aj jeho šírka. Rovných -46mm je už v interiéri celkom poznať. Priestor na zadných sedadlách je viac stiesnený, no s ohľadom na menšie proporcie nás opäť prekvapil objem batožinového priestoru, ktorý je až 389 l a má navyše pod dňom ďalší solídne veľký priestor, napríklad pre nabíjacie káble.
Ešte stále nie je u nás možnosť vyberať z dvoch verzií, tak ako na „západe“. Najlacnejšia verzia EV40 má menší akumulátor s kapacitou 40kWh a tiež slabší motor s výkonom 96kW/130k. Udávaný dojazd je 300 km. Túto verziu, ktorá by mala byť podstatne lacnejšia, ale stále nie je možné objednávať.
Mali sme teda k dispozícii opäť MeganE so znateľne bohatšou výbavou, ale hlavne väčším akumulátorom, ktorý má kapacitu 60 kWh a predĺži dojazd o znateľných 150km. K motoru tiež pridá aj poriadnu porciu výkonu, pretože so 160kW/220k je možné ľahšie odhaliť kvalitný podvozok. MeganE sa stane razom zábavnejšou predokolkou.
MeganE teda využíva platformu CMF-EV s koncepciou „všetko vpredu“. Pod prednou kapotou pracuje synchrónny elektromotor s vinutým rotorom, ktorý poskytuje maximálny výkon spomínaných 160 kW a krútiaci moment až 300Nm a to v rozmedzí otáčok elektromotora od 100–4 714.
V prípade testovaného EV60 220 Optimum Charge šesťdesiatka značí kapacitu batérie v kWh, 220 potom znamená výkon v koňoch a Optimum Charge napovedá, že auto zvláda nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až 130 kW.
Prejav elektromotora je príjemný, takým tým typicky elektromobilným spôsobom. Má rýchle reakcie na pravý pedál a hladkú a plynulú akceleráciou, ktorú sprevádza ticho. Dynamika je veľmi slušná, a to nielen v nízkych rýchlostiach. Príjemné je tiež pružné zrýchlenie v situáciách, keď potrebujete napríklad predbiehať 80 na 130 km/hod.
Dôstojne sa silnejší MeganE prejavuje aj na diaľnici, aspoň do okamihu, než v 160km/hod zasiahne obmedzovač elektromotoru a predbehne vás nejaké to staršie Clio s 1.2kou v benzíne.
No a aká je teda tá spotreba… Palubný počítač počas testu vyhadzoval príjemné čísla, snáď len s výnimkou diaľnice. Po zjazde z nej na displeji takmer vždy svietil údaj s číslom cez 23 kWh/100 km.
Inak som po väčšom meste jazdil za 16 kWh/100 km a na okreskách dokonca za 13,4 kWh/100 km. Dlhodobý priemer bol 15,8 kWh/100 km. Teploty atakovali zľahka 20-25 stupňov a samozrejme som si nenechal uprieť komfort klimatizácie, špičkovej BOSE audiosústavy a občasného povymetania zákrut.
Renault pri tomto prevedení MeganE udáva dojazd až 454 kilometrov. A nameraná spotreba ukazuje, že 400 km a viac je za určitých okolností dosiahnuteľných. Môj dlhodobý priemer, s návykmi na spaľovacie motory, vychádza na nejakých 380 km. To už je tá pomyslená hranica, kedy by som si aj ja osobne vedel predstaviť fungovanie s elektromobilom na dennej báze.
Nabíjanie je tiež celkom rýchle. Pri 130kW nabíjačke by sa takmer prázdny akumulátor mal plne dobiť za jednu hodinu a 15 minút. Výrobca tiež dodáva, že Megane E-Tech EV60 220 Optimum Charge zvládne dobiť elektrinu na 250 km jazdy za 25 minút. Nabíjanie z 0 na 100% striedavým prúdom s výkonom až 22 kW má trvať 3 hodiny a 15 minút.
Realita na stojane ZSE bola dokonca 133kW, kedy MeganE zvládol dobiť batériu z 13% na 80% za cca. 35 minút. Na 50kW stojane sa MeganE nabil z 33% na 100% za 80 minút. Z domácej 230V zásuvky si MeganE nenabijete snáď ani za dva dni, ale to je aj tak iba núdzové dobíjanie cez noc, aby ráno bola batéria aspoň zohriata.
MeganE nesklame ani jazdnými vlastnosťami. V tejto disciplíne sa elektromobily viditeľne zlepšujú a MeganE nie je výnimkou. Na konečnom výsledku sa podieľa množstvo detailov, predovšetkým ale viacprvková zadná náprava, optimálne naladenie útlmovej charakteristiky a na elektromobil prekvapivo nízka prevádzková hmotnosť, ktorá činí 1711kg, z čoho akumulátor váži 394kg.
Vďaka relatívne nízkej hmotnosti teda auto netrpí ani pozdĺžnym vlnením, ktoré trápi väčšinu elektromobilov pri jazde po nerovnostiach. Elektrický MeganE je iba o cca. 100kg ťažší ako staršia verzia s konvenčnými motormi, ktorá je stále v ponuke.
Megane E-Tech 100% elektrický EV60 220 Optimum Charge ma, priznávam, opäť milo prekvapil. A to snáď vo všetkých dôležitých oblastiach – ponúka prepracovaný interiér, poteší mimoriadne komfortným prejavom a 160kW elektromotor mu dodáva sympatickú dynamiku.
Z pohľadu normálneho cestovania je testovaný MeganE veľmi prívetivým autom, ktoré sa pekne a ľahko riadi, navyše je pohodlné a tiché. Ak sa obzeráte po elektrickom kompakte, určite si nový MeganE skúste – možno prekvapí aj vás.