KIA Sportage 1.6 T-GDi MHev 7DCT – Kórejka s noblesou

Kia Sportage sa predstavila už v piatej generácii a prvýkrát ponúka okrem benzínovej a dieslovej verzie aj hybridný a plug-in hybridý systém. Vo verzii 4×4 a výbave GT-Line robila spoločnosť na celý týždeň aj nám…

Prvá generácia malého SUV, KIA Sportage sa predstavila už v roku 1993. Druhá prišla o 9 rokov neskôr, ďalšia v roku 2010 a predposledná už v roku 2015. Teraz teda, po dlhej púti rôznych modernizácií štvrtej generácie, prichádza kompletne nová, piata generácia vozidla, ktorá prvýkrát dostala plne hybridné pohony. Tá predchádzajúca mala v ponuke iba mild-hybrid, ale teraz si môžete Sportage kúpiť aj ako plnohodnotný hybrid bez externého nabíjania (HEV) a už sa začal vyrábať aj plug-in hybrid (PHEV).

KIA Sportage je po nedávno testovanom elektromobile EV6 druhým vozidlom, ktoré dostalo nový dizajnový jazyk značky KIA a zároveň aj nové logo. Aj keď má Sportage celkom inú siluetu, určité charakteristické znaky sú zhodné práve s EV6-kou. Na prvý pohľad vyzerá karoséria menšia ako predchádzajúca generácia, opak je však pravdou. Prakticky do všetkých strán Sportage narástla a iba jej výška je o 10 milimetrov menšia.

Zatiaľ čo predchádzajúca generácia bola globálnym modelom a išlo o najpredávanejšie vozidlo značky KIA na celom svete, v prípade piatej generácie automobilka zdôrazňuje, že ide o vozidlo navrhnuté pre Európsky trh. Prvýkrát v histórii sa totiž európska verzia modelu Sportage líši od tej pre zámorie a navyše sa nový Sportage aj v Európe vyrába. Konkrétne v najmodernejšom závode značky KIA – u nás na Slovensku, v Tepličke nad Váhom.

KIA Sportage prvej generácie bola jedným z prvých klasických SUV a ide teda o model, ktorý je priekopníkom kategórie. Tá súčasná generácia upúta hlavne prednými LED svetlami s podpisom do písmena V, položeného smerom nabok. Je síce viac rozovreté ako pri EV6-ke, ale základné dizajnové črty prednej časti sú zhodné. Mriežka chladiča je samozrejme oveľa väčšia ako u elektromobilu, ktorý chladenie až tak veľmi nepotrebuje. Strecha môže byť prvýkrát pri Sportage v inej farbe ako zvyšok karosérie a celkovo auto dostalo spredu veľmi dynamický vzhľad.

Odporúčaný článok:  Honda Civic e:HEV - Najšoférskejší hybrid na trhu

Z boku zaujme mohutný C stĺpik, ktorý naopak zdôrazňuje robustnosť a prekrytie prahov, čo je zase praktické riešenie. Zozadu zaujmú zadné LED svetlá a nové logo značky, inak je zadná časť podľa nášho názoru jediným hluchým miestom dizajnu. Snáď prvý facelift vykúzli niečo zaujímavé práve tu…

Interiér je veľmi príjemný a vo verzii GT-Line majú sedačky aj pomerne dobré bočné vedenie. Prístrojová doska je rozvrhnutím veľmi podobná tej, v už spomínanom modeli EV6. Je tu teda minimum tlačidiel a väčšina funkcií sa ovláda cez stredový displej. Pred vodičom je potom virtuálny kokpit, na ktorom si môžeme prepínať zobrazenie.

Zatiaľ čo Hyundai má interiéry svojich veľkých modelov viac prepracované, KIA ide cestou technológií a klasického usporiadania interiéru. Hlavná lišta tlačidiel sa tiahne po takmer celej dĺžke palubnej dosky. Vľavo od volantu máte napríklad tlačidlo na vypnutie kontroly stabilizácie, otvorenie kufra alebo ne-tradične umiestnené tlačidlo ručnej brzdy. Vpravo zase združený panel pre rádio a klimatizáciu.

Tu sa opäť na chvíľku pozastavíme, tak ako pri EV6-ke. Panel je digitálny, analógové sú tu iba dva ovládače po stranách. Pre prehľadnosť sa všetky ikonky na jeden displej nezmestili, a tak si musíte prepínať medzi ovládaním rádia a klimatizácie. Funguje to spoľahlivo keď stojíte – vtedy je obsluha jednoduchá, ale za jazdy už je to s triafaním sa do dotykového prepínača horšie. Pokiaľ ale používate napríklad Apple Carplay a ovládanie audia na volante, nemusíte sa s tým veľmi obťažovať a máte zapnuté len ovládanie klimatizácie.

K použitým materiálom a spracovaniu nemôžeme povedať nič zlé. Ovládanie výduchov ventilácie nevŕzga, všetko lícuje a väčšina materiálov je na danú triedu štandardná. Jedinú výhradu máme len k panelu na stredovom paneli, ktorý je jeden veľký kus lesklého plastu a okrem toho, že vyzerá dosť lacno, je na ňom neustále vidno prach a otlačky prstov. Nájdeme tu aj (tentokrát lepšie umiestnené ako pri EV6) tlačidlá na vyhrievanie/ventiláciu sedačiek a volantu alebo parkovacie senzory.

Odporúčaný článok:  MG4 Electric 64kWh Elegance -Konečne dostupný elektrický hatchback

Sedenie vzadu patrí medzi to lepšie priestrannejšie, čo môžete v tejto kategórii dostať. Poskytuje tak akurát miesta aj pre cestujúcich s výškou nad 180cm, a to nielen na kolená, ale aj nad hlavu. Dvaja dospelí alebo aj tri deti sa tu odvezú úplne bez problémov aj na dlhšiu trasu. Operadlá zadných sedadiel sú dokonca polohovateľné vo veľkom rozsahu.

Z hľadiska batožinového priestoru je Sportage niekde v strede konkurencie. Vďaka novej platforme ponúka o takmer 90 litrov viac priestoru ako v predošlej generácii, záleží však na tom, akú motorizáciu zvolíte. Aktuálne testovaná verzia so štvorkolkou a MHev systémom ponúka iba 562 litrov. Pri pohone jednej nápravy a klasickej benzínovej verzii, sa vie objem nafúknuť o 30 litrov. Dieslový MHev zasa pre istotu ponúka ešte o 40 litrov menej ako benzínový. Aj to je nová platforma N3…

Počas týždenného testovania sme mali príležitosť vyskúšať mild hybridný variant s motorom 1.6 T-GDi, ktorého vlastnosti sa dajú popísať ako milé a nemilé prekvapenia zároveň. Radový štvorvalec s výkonom 132 kW (180 koní) a najvyšším krútiacim momentom 265 newtonmetrov (v rozmedzí 1 500 – 4 500 otáčok za minútu) dokáže vyvinúť vcelku slušnú dynamiku. Hoci Sportage váži približne 1 700 kilogramov, veľké auto sa nenecháva zahanbiť ani na diaľniciach. Vodič ale najviac ocení schopnosti motora hlavne v meste, pretože dokáže vyvinúť solídnu porciu hnacej sily už krátko po rozbehnutí. Maximum krútiaceho momentu je totiž veľmi nízko a pomáha mu ešte aj mild hybridná technológia.

Pokiaľ ide o hybridný pohon, vychádza z toho, čo poznáme napríklad z Nira či väčšieho Sorenta. Je spojený nie s atmosférickou, ale s preplňovanou 1.6-kou. Tá má výkon 132 kW (180 koní), pracuje väčšinou v Atkinsonovom cykle a jej zaujímavosťou je unikátny mechanický systém, ktorý zaisťuje premenné časovanie zdvihu ventilov. Rovnaký spaľovací motor má aj plug-in hybrid, ale ten má výkonnejší elektromotor. Hybrid (HEV) teda má systémový výkon 169 kW (230 koní) a môže poháňať buď predné, alebo všetky kolesá. Plug-in hybrid (PHEV) má systémový výkon 195 kW (265 koní) a je k dispozícii len s pohonom všetkých kolies.

Odporúčaný článok:  Suzuki Swift Hybrid AllGrip - recenzia

Aj v príjemnom motore sa bohužiaľ ukrýva sklamanie. Nie je nutné so Sportage jazdiť závratne rýchlo, aby si motor povedal o väčšie množstvo paliva. V rámci testovania, aj s ľahšou nohou pri jazde mimo mesta sme sa málokedy dostali pod 8 litrov a dlhodobý priemer je dokonca 8,4 litra paliva na sto kilometrov. To sa nám k mild-hybridnej technológii akosi nehodí.

Výtky naopak nemôžeme mať k dvojspojkovej prevodovke, ktorá má vhodne dlhé sprevodovanie a radí bez citeľných zášklbov. Pri jazde z kopca si občas sama podraďuje a necháva vozidlo brzdiť motorom, v režime ECO zasa odpája motor a nechá vozidlo „plachtiť“, čo indikuje aj ikonkou plachetnice na palubnom displeji.

Volič prevodovky je otočný a sú k dispozícii tri jazdné režimy – Eco, Normal a Sport. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka posiela krútiaci moment na všetky kolesá a auto zrýchli z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekúnd. Pohon 4×4 v mild-hybridnej verzii v ponúka v porovnaní s tou hybridnou menej možností voľby – je tu k dispozícii iba automaticky riadený alebo uzamknutý medzinápravový diferenciál. To však bohato stačí pre bežné situácie a verím, že s takýmto „luxusným“ kúskom nikto nepôjde jazdiť offroad show.

Medzigeneračná zmena síce priniesla KII Sportage sci-fi vzhľad a dovnútra niektoré futuristické prvky, ale v jadre zostáva prístupným vozidlom rozumnej veľkosti s užitočnými funkciami a (až na prepínací panel audia/klimatizácie) ľahkou obsluhou. Pri výbave GT-Line ako vrcholu ponuky, už nič postrádať nebudete. Ak sa však zaobídete bez určitých asistenčných a bezpečnostných systémov, nižšie špecifikácie ponúknu bez príplatku vyčerpávajúcu výbavu, ktorá ospravedlňuje ich cenu.

A cena nového Sportage začína pri najslabšej motorizácii na 23 190 € a končí až pri verzii GT-Line, ktorú sme testovali niekde na 39 390 €. K tomu prirátajme ešte rôzne packety a ľahko sa dostanete cez 45 000€ za plne vybavané auto…

Technické údaje:

Celú galériu nájdete tu: KIA SPORTAGE 2022

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →