Renault ZOE je v súčasnosti najpredávanejším elektromobilom v Európe a nie je divu, rozhodne ide o vydarené auto. Predchádzajúca verzia síce nemala rýchlonabíjanie, ale vďaka najvýkonnejšej palubnej nabíjačke na trhu sa perfektne hodila v čase, keď by sme rýchlonabíjacie stanice spočítali na prstoch jednej ruky. Teraz už je ale aj na Slovensku infraštruktúra oveľa lepšia a ako na zavolanie, Renault ZOE dostal rýchlonabíjanie. Poďme sa teda pozrieť, ako sa s ním jazdí…
Na prvý pohľad je ZOE malinké mestské auto, ale vonkajšími rozmermi regulárne patrí do segmentu B, teda medzi malé vozidlá ako je Clio, Peugeot 208, Škoda Fabia a podobne. Na prvý pohľad vás ale prekvapí vnútorný priestor, pretože aj keď si za volantom doprajete dostatok miesta, sadnete si sami za seba bez toho, aby vás predná sedačka tlačila do kolien. Pri mojej výške cez 186 centimetrov toto nie je pravidlom ani vo väčších autách. Rovnako príjemným prekvapením je batožinový priestor a najmä jeho využiteľnosť. Zbalili sme sa doň na rodinný predĺžený víkend úplne bez problémov. Po sklopení zadných sedačiek je to už taká malá dodávka na prepravu všetkého možného.
ZOE dostal okrem kompletne nového a kvalitnejšieho interiéru aj nový infotainment, ktorý má okrem digitálneho kokpitu tiež na výšku orientovaný stredový displej. Práve orientácia na výšku ho robí lepším a príjemnejším najmä kvôli navigácii. Tá vstavaná má aj on-line informácie (využívajúc dáta z telefónu) a systém tiež umožňuje prepojenie cez Apple CarPlay a Android Auto. Digitálny prístrojový štít už má oveľa lepšiu grafiku a po vzore z nového Clia umožňuje viac individualizácie. Z bezpečnostných asistentov nechýba snáď absolútne nič, čo dnes je štandardom avšak zamrzí absencia adaptívneho tempomatu. V elektromobile by podľa nás pri správnom nastavení našiel využite a vedel ušetriť pár kW a pár kvapiek nervov na našich diaľniciach.
Pôvodne mal Renault ZOE výkon len slabučkých 66 kW (90 k), neskôr dostal porciu 80 kW (110 k) a testovaná verzia R135 má výkon 100 kW, pričom číselné označenie vlastne udáva počet koní. Súbežne sa predáva tiež o niečo lacnejšia verzia s označením R110. Aj keď má najvýkonnejšia verzia celkom slušný odpich v mestských rýchlostiach, napríklad pri rozjazde z križovatky, žiadny trhač asfaltu to nie je a akcelerácia končí niekde kúsok za hranicou 140 km/h. Diaľničný pirát z vás teda nebude.
Podvozok tiež nie je stavaný na príliš športovú jazdu a v zákrutách sa ZOE mierne nakláňa. Je však naladený na komfort a pri bežnej jazde poskytne dostatočnú istotu. Skrátka Renault ZOE nie je primárne športovo zameraný, od toho sú na trhu iné elektromobily. Toto je skôr praktické auto a svojím charakterom nabáda k pokojnejšej jazde.
Spotreba sa väčšinou pohybovala okolo 15 kWh/100 km, takže pri kapacite batérie 52 kWh nie je problém dojazd vyše 300 km. Pri jazde s ľahkou nohou na okreskovej trase sme sa dostali aj na 12 kWh/100 km, a to už vychádzal súčet kilometrov prejdených od nabíjania a zostávajúceho dojazdu na takmer 360 km. Najmä pri jazde s ľahkou nohou mi však chýbala možnosť regulácie rekuperácie pomocou pádiel pod volantom. Auto aj pri štandardnom „D“ režime mierne rekuperuje a tak napríklad z diaľničných klesaní nie je možné úplne plachtiť. A vyraďovať do „N“ je pre elektromotor v diaľničných rýchlostiach vražda prvého stupňa. Tak mi to aspoň vysvetlovali „elektrofans“ pri rozhovoroch na nabíjačke…
Práve nabíjanie je veľkou výhodou Renaultu ZOE. Najnovšia verzia dostala okrem väčšej batérie aj rýchlonabíjanie výkonom 50 kW, čo možno považovať za akýsi štandard medzi elektromobilmi dneška. Zároveň ale zostala možnosť nabíjať výkonom 22 kW striedavým prúdom cez zásuvku Mennekes, a to je veľmi zaujímavé. Tak výkonnú palubnú nabíjačku nemá napríklad ani Audi e-tron s takmer dvojnásobnou batériou: v základe má 11 kW a 22 kW až za príplatok. Elektromobily Hyundai / Kia majú väčšinou palubnú nabíjačku tiež „iba“ 11 kW a napríklad prémiový Mercedes EQC či Jaguar I-PACE sa musia uspokojiť dokonca len so 7kW palubnou nabíjačkou. V tomto ohľade teda Renault ZOE nemá konkurenciu.
My sme ZOE zobrali na víkend na chatu v Osrblí. Z domu (kúsok za Sencom) to máme rovných 230km a ak by som sa vedel presvedčiť o tom, že sa dá ísť konštantne po diaľnici okolo 100-110km/h, s prehľadom by sme to dali až priamo tam. Dohodli sme sa však s kolegom, ktorý šiel klasikou za nami, že sa nebudeme obmedzovať a spomaľovať a pôjdeme akoby sme mali klasické auto s fosílnym palivom. ZOE pri diaľničných 132km/h podľa tachometra (130km/h podľa GPS) totiž „odsával“ z batérie okolo 16,5kWh/100km. Samozrejme klimatizácia, plný kufor, dvaja dospelí, dve deti vzadu.
Z domu s plnou batériou, ktorá sa dobila cez noc z klasickej 230V zásuvky na 99% sme prišli na zatiaľ najvýkonnejšiu nabíjačku R1 Beladice s kapacitou 65% a za 30min. aj s kávou a zákuskami sme odchádzali o 5,54€ ľahší a mohli sme ťahať celú trasu až k chate. Tam sme prišli s dojazdom ešte slušných 160km, čo nám úplne stačilo na krátke víkendové trasy po okolí.
Na spiatočnej ceste opäť po dobití z 230V zásuvky sme to spravili rovnako a keďže opačná trasa bola skoro stále „z kopca“ tak ZOE prišiel na odpočívadlo R1 Beladice opäť s cca 65%. Opäť sme sa odľačili o pár EUR a mohli sme s kľudom domov. Takže výraznejšie zdržanie pri elektroaute naozaj nehrozí. Rovnaký čas by sme stáli aj s klasikou… lebo treba na WC, kúpiť pitie, kávu, cukríky, znovu na WC – veď to poznáme.
Čo sme si užívali najviac, bolo tiché a bezemisné cestovanie po horských trasách a okreskách. Tu sa človek v elektromobile naozaj môže cítiť dobre a ten pocit, že neznečisťujeme ovzdušie priamo v duši našich lesov je na nezaplatenie. Aj tu, okrem mestskej prevádzky, dáva ZOE zmysel. Tiché a ničím nerušené sledovanie krajiny priamo z auta je naozaj skvelé – rodinné výlety potichu sú tu! Už to len treba vysvetliť deťom…
Celkovo Renault ZOE hodnotíme ako podarené malé auto. Je to elektromobil, ktorý sa dokázal prispôsobiť väčšiemu počtu rýchlonabíjacích staníc, ale zachoval si svoju veľkú výhodu v podobe výkonnej palubnej nabíjačky. Nemusíte sa teda obávať napríklad toho, že rýchlonabíjačka bude obsadená, pretože relatívne rýchlo nabijete aj z Mennekes konektoru. Aj keď ZOE najlepšie vyhovuje mestskej prevádzke, vďaka dlhému dojazdu sa nemusíte báť vyraziť na dlhšiu cestu po diaľnici, najmä keď nabijete celkom rýchlo prakticky kdekoľvek.
Technické údaje | Renault ZOE R135 Intens |
Batérie (využiteľná kapacita) | 52 kWh |
Max. rýchlosť | 140 km / h |
Max. výkon | 100kW/135k pri 4 200 až 11 163 ot./min |
Zrýchlenie 0-100 km / h | 9,5 sekundy |
Záruka | 5 rokov / 100 000 km |
Spotreba | 16,5 kWh – 17,7 kWh / 100 km |
Dobíjanie | Domáca zásuvka (10 A) 34 h 30 m Zabezpečená zásuvka Green-Up 16 h 10 m 3,7 kW (jednofázová nabíjacia stanica 16 A) 16 h 10 m 7,4 kW (jednofázová nabíjacia stanica 32 A) 9 h 25 m 11 kW (trojfázová nabíjacia stanica 16 A) 6 h 22 kW (trojfázová nabíjacia stanica 32 A) 3 h |
Všetky fotky Renault ZOE nájdete v našej galérii:
>>> RENAULT ZOE R135 <<<