Zimné cesty robia na čele vrásky nejednému, aj skúsenejšiemu vodičovi. Sústredenosť a schopnosti pracujú na oveľa vyšších obrátkach ako počas zvyšných troch ročných období. Napriek tomu, že na klzkých cestách sa autá správajú inak ako na suchej vozovke, dodnes mnoho šoférov svoje návyky za volantom nezmení. A nie, nestačí „iba“ znížiť rýchlosť.
Ako hovorili naše staré mamy: „Opatrnosť nie je zbabelosť!,“ a na cestách to platí dvojnásobne, pretože aj menšia chyba alebo ignorovanie cestnej premávky môže viesť k fatálnym následkom. Či už ste začiatočník, alebo skúsený vodič, týmto piatim chybám by ste sa mali vyhýbať.
1. Nie ste na pretekoch, volantom trhať netreba
Zatiahnutie ručnej brzdy, poprípade hádzanie zadkom auta musí byť zábava, veď som to videl televízií. V prvom rade si treba povedať, že televízia nie je manuálom ideálnej jazdy. Súčasné autá a ich elektronika sú nastavené na jazdu takzvanou čistou stopou. Akékoľvek svojvoľné upravovanie či menenie tejto stopy môže spôsobiť to, že auto sa začne správať nepredvídateľne, čo môže mať v zime vážne následky. Takže pokojné ruky a jazda prirodzenou stopou, aby sme sa na cestách cítili všetci bezpečnejšie.
2. Viac snehu na aute ako na ceste
Hovorí sa, že dnešné ľudstvo zabije pohodlnosť a lenivosť. Každému z nás sa to už stalo. Prídete ráno k autu, na ktorom je solídna vrstva snehu. Vonku je zima, telo ešte zaspaté. Niečo vám poviem, nikomu sa nechce, ale musíme. Takže v takomto prípade nasadiť rukavice a zhrabať sneh zo strechy, kapoty, svetiel a hlavne z okien. Mnohokrát vidím auto, ktoré ma očistené čelné sklo, ale bočné a zadné nie. S takto zasneženým autom sa výrazne znižuje rozhľad okolo seba a celkový prehľad o dianí v premávke. Za jazdu so snehom na kapote či streche môžete dnes už zinkasovať pokutu. Ak je sneh mokrý a ťažký, dokáže sa po zabrzdení zosunúť na stierače čelného okna a pekne ich pozohýbať. Za tú lenivosť a ohrozovanie seba či ostatných to naozaj nestojí.
3. Nestačí keď vidíte len vy, je dobré vidieť aj vás
V súčasnosti má väčšina áut takzvané denné svetlá. Pri zasneženej vozovke však nie je na škodu prepnúť z denných svetiel na stretávacie. Rozvírený sneh za autom dokáže zasnežiť celú jeho zadnú časť, a v tomto momente môže vozidlo splynúť s okolím. Tento efekt vieme aspoň čiastočne eliminovať rozsvietením zadných svetiel.
4. Nie každý problém sa dá vyriešiť plným plynom
Bezmocné pretáčanie hnacej nápravy v záveji je v zime dosť častá a nepríjemná záležitosť. Ideálne by bolo odhrabať sneh spopod všetkých kolies, hnacích aj hnaných. Teóriu by sme mali, a napriek tomu to aj tak skúsime vždy poriadne „roztúrovať“ a dostať sa z toho spôsobom, ktorý nie je pre vozidlo priaznivý. Už keď lenivosť zvíťazí, ideálne je skúsiť auto rozkývať a nie bezhlavo pridávať. Rozkývaním sa tvorí dlhšia rozjazdová trasa, a je väčšia šanca z toho vyjsť. Dlhé pretáčanie hnacích kolies na mieste veľmi škodí diferenciálu, ktorý nie je stavaný na veľký rozdiel otáčok medzi pravým a ľavým kolesom. Niektoré návody na obsluhu auta dokonca obsahujú vetu o tom, že na jednom mieste môžete prešmykovať najviac 20 sekúnd, a potom treba nechať diferenciál chvíľu oddýchnuť. Podotýkam, že „rozskočený“ diferenciál je poriadne drahá položka na servis.
5. Rozostup náš drahocenný
Celoročný zlozvyk v podobe lepenia sa na auto pred sebou môže mať v zime oveľa vážnejšie dôsledky. Chabý postreh v kombinácií s rozptyľovaním sa palubnými displejmi či vlastným mobilom je ako živná pôda pre vznik dopravnej nehody. Keď sa k tomu pridá fakt, že niektorí vodiči sa vám svojou prednou časťou dotýkajú kufra, problém je na svete. Prílišné lepenie sa na vozidlo spôsobuje, že máte oveľa menší prehľad o dianí pred ním. V zime treba rozostupy jednoducho zväčšiť a zároveň zvýšiť sústredenosť a koncentráciu na situáciu ďaleko pred vami. V prípade hroziaceho nebezpečenstva nie je hanbou zapnúť výstražné svetlá. Môžete si tak ušetriť zadok vášho auta a tiež prieťahy s poisťovňami.