SsangYong Torres je štyri metre a sedemdesiat centimetrov dlhé SUV s hranatými tvarmi a môže byť výbornou voľbou pre rodiny s deťmi, ktoré cez víkendy nezostávajú len doma. Je zaujímavé, skvelo vybavené a robustné. Novinka tejto kórejskej značky je navyše k dispozícii za veľmi solídnu cenu…
Značke SsangYong, ktorá je špecialistom práve na SUVčka, a jej modelovému radu doteraz chýbal stredne veľký model s dostatočne veľkým batožinovým priestorom a miestom pre štyri až päť dospelých cestujúcich. Teraz teda medzeru medzi Korandom a Rextonom zapĺňa úplne nový model Torres.
Názov modelu – Torres je inšpirovaný prírodnou rezerváciou Torres del Paine. Tento národný park UNESCO v Čile je snom všetkých dobrodruhov. A podobne to vlastne môže byť aj s týmto vozidlom, ktoré sa svojim dizajnom snaží napovedať, že vie spojiť tradičné prednosti SUV ako je robustnosť a bezpečnosť, s určitými terénnymi schopnosťami a praktickou stránkou.
Torres medzi ostatným autami, ktoré sa v súčasnosti pohybujú po cestách, ľahko rozpoznáte. Jeho dizajnový štýl je totiž veľmi svojrázny. Oko človeka, ktorý sa medzi autami pohybuje samozrejme rozozná, že nie všetky prvky, ktoré tvorcovia vozidla použili, sú úplne originálne. Napríklad hranatá maska chladiča pripomína dizajnový jazyk Mitsubishi, zvislé lamely pod kapotou sú už dekády rozpoznávacím znakom Jeepov, ozdobné široké kryty zadných stĺpikov používa Land Rover a podobne tvarované zadné svetlá ako má Torres, sa montujú na americké pickupy od Fordu.
Ešte v nedávnej minulosti boli v dizajnoch tejto kórejskej automobilky vidieť určité rezervy a až Korando dokázalo priniesť typicky európsky dizajn. V posledných rokoch SsangYong zapracoval a Torres môže byť dokonalou ukážkou cesty a smeru, kam táto značka bude smerovať. I keď teda značne inšpirovaný, avšak sebavedomý dizajn dal vzniknúť vozidlu, ktoré má zaujímavú charizmu.
Na atraktivite ešte pridávajú niektoré „zbytočné“ detaily. Nápadné sú napríklad plastové madlá po stranách kapoty, ktoré nemajú prakticky žiadne opodstatnenie, pretože na uchytenie čohokoľvek sú slabé. Ďalej tu nájdeme napríklad červený plastový výlisok, ktorý je vlastne krytkou ťažného oka, alebo vydutú časť na dverách batožinového priestoru. Tá má evokovať kryt na rezervné koleso, no žiadne sa v nej nenachádza. Madlo, vďaka ktorému sa piate dvere otvárajú, bude navyše zrejme vyhovovať len pravákom a na prvý krát väčšinu ľudí zmätie otváranie dverí klasicky nahor.
Interiér je pre SsangYong tiež nový a už na prvý pohľad zaujmú tri displeje. Ten prvý za volantom plní rolu digitálneho prístrojového štítu, no je to vlastne iba malý displej palubného počítača v strednej časti, ktorému z bokov sekundujú klasické digitálne číslice a stupnice palivomeru a teploty. Tie sa samozrejme nedajú nijako meniť, no ako celok tento systém vyzerá veľmi dobre a neruší to tak ako napríklad v starších modeloch Jazz od Hondy. Škoda, že Torres nedostal ten skvelý a rýchly digitálny štít z Koranda alebo Rextonu…
Vedľa prístrojového štítu je napravo klasický, trochu zastaralý, multimediálny displej obklopený fyzickými tlačidlami, aký poznáme aj z ostatných modelov SsangYong a pod ním sa nachádza ďalšia pomerne veľká obrazovka, na ktorej sa dotykovo ovláda klimatizácia a niektoré funkcie vozidla.
Jednotlivé ikonky sú síce pomerne veľké a je medzi nimi priestor, napriek tomu však nastavovanie niektorých funkcií kúrenia či klimatizácie znamená, že vodič musí na celkom dlhú dobu odvrátiť zrak od situácie na vozovkou pred ním. To isté platí pre prítrojový štít, ktorý je viac utopený dolu ako je tomu dnes zvykom. Taký HUD displej, premietaný na čelné sklo alebo klasický panel klimatizácie s fyzickými ovládačmi, ku ktorým sa teraz vracia nejedna automobilka po kritike od zákazníkov, by tu veľmi pomohol.
Klasické mechanické tlačidlá teda nájdete primárne na volante, alebo ako rýchle voľby prístupu po stranách infotainmentu. Inak je väčšina vecí na dotyk.
Čo však SsangYongu nemožno uprieť a skritizovať, je kvalita materiálov a vyhotovenia interiéru, či originálny dizajn niektorých prvkov. Napríklad kryt reproduktorov predných dverí, ktorý tvorí perforovaný plast, s do priestoru vytlačenými trojuholníkmi, je veľmi originálny a vzhľadovo vydarený prvok.
Interiér SsangYong Torres si zachováva sviežy, vzdušný a moderný štýl. Zaujme aj netradičný tvar volantu, nejaká tá imitácia hliníku alebo lesklé plochy okolo voliča prevodovky. Ten by si možno, vzhľadom na celkový dojem z interiéru, zaslúžil byť aj trochu decentnejší.
Tradične skvelé sú pri značke SsangYong predné sedačky. Sú dostatočne veľké, dobre sa na ne sadá a majú aj solídne vedenie v zákrutách. V horúcom počasí oceníte aj to, že sú ventilované. V zime sme si naopak mohli zapnúť vyhrievanie, čo platí aj o zadnej lavici, kde je vyhrievanie dokonca v dvoch stupňoch.
Vzadu je naozaj veľa miesta aj pre ľudí, ktorí narástli viac ako je súčasný priemer populácie. Za sedačkou vodiča s výškou 186cm je pred kolenami rovnako veľkého jedinca sediaceho v druhom rade ešte dobrých 8-9 centimetrov miesta. Ešte veľkorysejší je priestor nad hlavou, čo je dané hranatou stavbou karosérie.
Čo sa týka batožinového priestoru, ten podľa oficiálnych údajov výrobcu disponuje kapacitou 700 litrov, čo je na papieri určite úctyhodné číslo. Lenže s výnimkou dvoch pružných pásov na bokoch je bez akýchkoľvek vychytávok typu upevňovacích ôk, háčikov na zavesenie tašiek a podobne. Nákupy tak budú lietať po celej doske, prípadne ich budete radšej dávať dovnútra za sedačky. Pod pevným krytom sa nachádza aj v prípade verzie 4×4 dojazdová rezerva a nie len opravná sada na defekty.
Vzhľadom na to, že Torres teda vie mať poháňané všetky štyri kolesá a teda by sa určite dal využívať k cestám za lyžovaním, bude minimálne niektorým zákazníkom určite chýbať otvor na prestrčenie cez zadné operadlo. To je možné sklápať iba v klasickom pomere 60:40 a teda je pri prevoze dlhších predmetov oželieť minimálne jedno miesto na sedenie vzadu. Torres tiež nepoteší zákazníkov, hľadajúcich občasné 7 miestne vozidlo. Za tretí rad sedačiek sa nedá ani priplatiť, čo je vzhľadom na konkurenciu tak trochu škoda.
Čo sa týka výbavy, tak vozidlá SsangYong a teda ani Torres toho nemá v prípade konfigurácie veľa na výber. Pod kapotou vás tak čaká jediná voľba pohonnej jednotky, benzínový motor 1.5 GDI Turbo s výkonom 163 koní a krútiacim momentom 280Nm. Jeho výkon je možné dostať na kolesá buď prostredníctvom šesťstupňového manuálu, alebo šesťstupňového automatu za príplatok 1.990€, mimo výbavy Clever a Premium, kde sa počíta len s automatom. Za rovnakú cenu je potom k dispozícii aj pohon všetkých kolies, voliteľný od výbavy Style vyššie. A to je z hľadiska pohonnej jednotky a celkovej konfigurácie vlastne všetko.
SsangYong Torres je k dispozícii v štyroch výbavových stupňoch, a to Club, Style, Clever a Premium. Aktuálne SsangYong ponúka zľavu vo výške 1.000€ a začať teda možno na sume 26.990€ a skončiť na 36.690€ za najvyšší výbavový stupeň Premium. Keď prihodíme ešte príplatok za pohon všetkých kolies a za metalickú farbu Iron Silver, sme na cene testovacieho modelu 39.270€ (v čase testu 40.270€). Takže sme aktuálne pod hranicou 40 tisíc a to pri poriadne veľkom aute, ktoré zaujme svojou výbavou.
Pri jazdách okreskami som bol potešený veľmi solídnym odhlučnením motora a celkovo tuhším naladením podvozku, ktorý vie veľmi dobre vyrovnávať nerovnosti všetkých možných typov. Netreba sa však púšťať do úplne ostrej jazdy, pretože tu už nestíha dosť rozvážne naladená automatická šesťstupňová prevodovka.
Automat inak funguje vcelku slušne, radí adekvátne potrebám bežnej jazdy. Poteší aj možnosť nastaviť si reakcie adaptívneho tempomatu s ohľadom na svoje potreby jazdy. Samozrejmosťou je možnosť prepnutia automatu do manuálneho režimu, alebo využitie páčok pod volantom.
Výrobca uvádza, že spotreba tejto verzie SsangYongu Torres je podľa oficiálneho merania 9,08l/100km. Na papieri to nevyzerá úplne dobre a v praxi, počas jesenného riadneho týždenného testu, na displeji svietila priemerná spotreba na úrovni 10,2l/100km. Určite je možné sa defenzívnou jazdou dostať aj na nejakých 8l/100km, no fyziku neoklameme a hranatá karosérie, vyššia svetlá výška, pohon 4×4 a hmotnosť dajú turbobenzínovému motoru zabrať. Do Torresu by sa naozaj hodil poriadny, aspoň 2-litrový diesel, ktorý by mal spotrebu niekde o 2-3 litre nižšiu. Ale EU nepustí…
Spotreba zamrzí aj kvôli tomu, že keď už je Torres konkurencieschopný s ohľadom na výbavu a cenu, tak by mohol byť aj prijateľnou voľbou z pohľadu spotreby. Pretože s každým najazdeným kilometrom bude menšia počiatočná investícia do tohto auta oveľa menej výhodná. Nehľadiac na to, že vzhľadom k päťdesiatlitrovej nádrži sa hodnota celkového dojazdu veľmi blíži tomu, čo dnes ponúka väčšina elektromobilov. 350-400km na nádrž je naozaj len pre občasného vodiča, ktorý nepotrebuje 3x za týždeň tankovať.
SsangYong Torres má svoje pozitívne stránky, ale má aj svoje negatíva a malé rezervy. Na druhú stranu nad nimi určite prižmúrite oko, keď si uvedomíte, že sadáte do auta v najvyššej výbave s cenovkou, na ktorej napríklad koncernová konkurencia vlastne ešte len začína. Pre rodiny, ktoré hľadajú pohodlné, priestranné a vcelku jednoduché veľké auto, je SsangYong Torres rozhodne voľbou, ktorá nesklame.
Technické špecifikácie: