Superšport za babku?

Aj vy ste vždy snívali o rýchlom športovom aute, ktoré si v tomto živote asi nebudete môcť dovoliť? Nové vozidlá z kategórie superšport sú extrémne drahá záležitosť a ak sa vám aj podarí nájsť nejaké staršie, tak musíte počítať s vysokými dodatočným nákladmi pre poistenie, servis a opravy, ktoré vás dokážu veľmi rýchlo zruinovať. Tieto autá sa nevyrábajú vo veľkých sériach (okrem Porsche) a nerobia sa s nimi veľké nájazdy, takže všetky bežné „detské choroby“ týchto vozidiel zostávajú nevychytené.

Úplne inak o tom však rozmýšľa youtuber z americkej Floridy s menom Sam Crac, ktorý si ide odhodlane a tvrdlo za svojím cieľom. Na svojom YouTube kanáli pravidelne publikuje videá, kde vykupuje a opravuje poškodené autá. Jeho veľkým snom bolo vraj vždy Audi R8 a jedného dňa sa presne takéto vozidlo objavilo v ponuke jednej aukčnej siene v USA. Predávala ho istá poisťovacia spoločnosť ako vozidlo po totálnej škode s krátkym popisom: „poškodenie podvozku“. Táto ponuka z New Jersey však vyzerala veľmi dobre a ihneď vzbudila Samovu pozornosť. Trhová cena takéhoto vozidla v dobrom stave sa pohybuje okolo $80000 a Sam očakával, že sa v aukcii vyšplhá asi na $40000, podarilo sa ho však kúpiť už za $32750, čo je stále veľmi odvážny krok vzhľadom na to, že Sam toto auto naživo nikdy nevidel. Po úhrade $800 aukčnej sieni a ďalších $800 za dopravu už mal svoju R8 doma na Floride. Na podvozku však okrem malej praskliny na ochrannom plaste nebolo možné žiadne iné poškodenie rozpoznať a tak okrem vybitej batérie autu na prvý pohľad nechýbalo skoro nič. Pri krátkej testovacej jazde s pripojenou náhradnou batériou už bolo cítiť zvláštnu „vôľu“ na prednom ľavom kolese.

Sam sa teda pustil do práce a odkryl oplastovanú prednú časť vozidla pod kapotou kvôli výmene batérie. Na rôznych internetových fórach sa dočítal o probléme pevnosti hliníkovej karosérie na modeloch vyrobených pred rokom 2011 kam spadalo aj jeho vozidlo. Od roku 2011 boli dve špecifické miesta na ktorých je zavesený blok predných kolies špeciálne spevnené. Dochádzalo totiž k tomu, že pri extrémnom zaťažení napr. rýchlym prejazdom cez zatáčku po nerovnostiach (typické pre prejazd cez červeno-biele označenie vrcholu zatáčky na pretekárskych okruhoch) sa tenký hliník dokázal doslova roztrhnúť. Presne takúto trhlinu na karosérii našiel Sam aj na svojom aute, nie nadarmo bolo pri predaji označené ako „totálna škoda“.

Audi v rámci svojich certifikovaných opravných postupov takýto problém vraj rieši kompletnou demontážou, výmenou a výstužou celej prednej časti karosérie, kde sa odhadovaná suma opravy pohybuje niekde okolo $30000, takže toto vozidlo už bolo predané takpovediac na náhradné diely. Sam sa však nevzdáva a pokúsi sa najprv sám vyrovnať zakrivený kus karosérie. Ide na to hrubou silou s veľký kladivom, pričom sa mu podarí doslova majstrovský kúsok – rozbije čelné sklo! Česi by na tomto mieste určite povedali: „Skvělá podívaná!“, on sa však stále nevzdáva a zoženie si lepšie náradie za $200, viac zaťaží dané miesto a uzatvorí trhlinu. Následne angažuje profesionálneho zvárača aby opravil a vystužil toto miesto karosérie na oboch stranách, pravému kolu totiž hrozí identický problém. Tieto zváračské práce prídu na ďalších $300.

Karoséria je opravená a Sam sa pokúša poskladať rozobraté vozidlo. Má však vážny problém nasadiť späť ľavý tlmič a po bližšej inšpekcii zisťuje, že je jemne ohnutý. Ľavé kolo muselo teda utrpieť značný náraz, lebo tlmič sa teda len tak ľahko neohne. Audi R8 je štandarde osadené adaptívnymi tlmičmi, ktoré nie sú ani z ďaleka lacná záležitosť, obstarávacia cena originálu sa pohybuje vo výške cez $2000 za jeden kus! Sam sa teda rozhodne, že ich nahradí bežnými tlmičmi v cene $1300 za všetky 4 kusy. Musí však pridať aj špeciálny elektronický adaptér za $400, ktorý pripojí na konektory riadenia tlmičov, aby vozidlo neustále nehlásilo chybu tlmenia. Neoriginálne tlmiče totiž nedisponujú žiadnym elektronickým riadením a kontrolou tvrdosti. Ďalšou úpravou (nie opravou) je výmena výfuku, tu však už ide o čistý tuning. Nový výfuk je totiž ľahší (pravdepodobne tenší) a hlučnejší, má dokonca diaľkové ovládanie pre klapky na koncovke a dokonca aj mobilnú aplikáciu.

Zaujímavé je video s opisom prípravy dokumentácie pre STK. Vozidlo bolo totiž predané ako vrak a po oprave musí teda prejsť technickou kontrolou a musí byť opätovne riadne prihlásené. Vyžaduje sa tu foto-dokumentácia opravy s faktúrami za jednotlivé náhradné diely a služby, ktoré boli využité. Dané Audi R8 technickou kontrolou úspešne prejde aj napriek tomu, že sa bezprostredne pred kontrolou rozsvieti kontrolka chyby tlmičov. Horúcou otázkou ostáva celková cena tohto vozidla, ktorému je venované jedno celé video, celkové náklady sa pohybujú na úrovni $40000, čo je teda asi 50 % trhovej ceny, v celkovej bilancii je to teda celkom výhodný obchod, Sam však auto neplánuje predať, kúpil si ho pre seba a chce si ho proste užiť.

Na tomto mieste treba však dodať, že Sam nie je žiaden amatér, aj keď sa to tak na prvý pohľad javí. Pred domom mu stojí ešte ďalšie Audi RS7 a Chevrolet Corvette podobného pôvodu. Aj keď to na videu vyzerá veľmi jednoducho, v skutočnosti môže byť takáto oprava oveľa komplikovanejšia a hlavne nákladnejšia. Skryté chyby a vady spôsobené nárazom sa môžu postupne objavovať po celom aute. Celý playlist série týchto videí môžete nájsť na youtube.com a ak vás to skutočne motivuje zrealizovať podobný projekt, tak vám vrelo odporúčam prejsť si najprv všetky dostupné informácie o danom vozidle a jeho typických chybách v internetových fórach. Želám veľa šťastia a zábavy.

Viac o autorovi Marek Nemečkay

Zobraz všetky príspevky od Marek Nemečkay

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *