Jedna z dôležitých vecí, ktorú začne každý majiteľ nového vozidla počas konfigurácie alebo tesne po kúpe riešiť, je zabezpečenie vozidla. Za poslednú dekádu je na Slovensku evidovaných z roka na rok stále menej a menej odcudzených vozidiel. V západnej časti Európy mal tento vývoj rovnakú tendenciu, ale za posledné roky sa trošku zvrátil. Od roku 2015 začal počet odcudzených vozidiel opäť stúpať.
Ako je to vôbec možné? Veď nové vozidlá sú predsa technologicky stále vyspelejšie a vyspelejšie. To je síce pravda, ale ponúkajú aj stále väčší a väčší komfort v oblasti výbavy a tu narážame na kameň úrazu. Koreňom problému zabezpečenia vozidla je komfortný alebo bez-kľúčový prístup, ktorý umožňuje, aby sa vozidlo dalo odomknúť a naštartovať bez explicitného stlačenia tlačítka na diaľkovom ovládači centrálneho uzamykania (teda bez explicitného vyslania signálu pre odomknutie). Funguje to tak, že kľuč vozidla vysiela signál neustále a vozidlo len kontroluje jeho silu a vypočíta odhadovanú vzdialenosť. Ak je signál slabý, tak vyhodnotí, že je vodič je ďaleko a samo sa uzamkne a naopak, ak je signál silný, tak sa samo odomkne. Takže v konečnom dôsledku spokojný majiteľ takéhoto vozidla sa už nemusí zdržovať vyberaním kľúča z vrecka a odomykaním.
Teraz si predstavte situáciu, kde si takéto auto zaparkujete pred rodinným domom, vojdete dnu a kľúče necháte položené na poličke pri vstupných dverách. Vozidlo sa samo zamkne hneď ako sa od neho vzdialite na pár metrov. Stačí však poznať jeho konštrukciu a vedieť kde je umiestnený snímač pre signál centrálneho uzamykania ku ktorému treba priložiť anténu so zosilovačom. Signál je zosilnený a auto sa samo odomkne. Tento popis je zjednodušený a schematický, nechceli sme zachádzať do detailov popisujúcich slabé kryptologické riešenie komunikácie, ale skôr opísať princíp tejto metódy.
Ako sa proti takémuto niečomu brániť? Jednoducho, v prvom rade si proste nekupovať vozidlo s takouto výbavou, čo je na Slovensku ten najčastejší prípad. Takáto výbava je značne nákladná a väčšina z nás uprednostňuje skôr lacnejšie vozidlo bez prvkov luxusnej výbavy. Čo ale, ak napr. pri rôznych značkách z Ázie je možné len vybrať z troch variant výbavy a ďalšie úpravy už nie sú možné. Dokonca ani u dílera pri preberaní vozidla vám servis neumožní danú funkciu bez-kľúčového prístupu deaktivovať. V tomto prípade si môžete za pár euro zaobstarať malú krabičku z kovu, ktorý bude predstavovať Faradayovú klientu a žiaden signál neprepustí. Prípadne ak mávate pri príchode k autu často plné ruky alebo proste nechcete ustúpiť od komfortného nastupovania, tak môžete siahnuť napr. po produktoch slovenskej firmy VAM security, ktoré zabezpečia vozidlo dodatočným naozaj bezpečným elektronickým kľúčom. Tento musíte však vždy vo vozidle zasunúť do pripraveného konektora, inak je vozidlo proste kompletne zablokované a nie je možné naštartovať. Firma navyše deklaruje, že doteraz sa nepodarilo odcudziť ani jedno jediné vozidlo zabezpečené ich systémom.
A čo sa stane ak vaše nezabezpečené vozidlo naozaj zmizlo? Šanca na opätovné nájdenie je bohužiaľ minimálna, prostá väčšina týchto vozidiel totiž behom niekoľkých hodín prestane existovať. V EU už máme politickú situáciu natoľko stabilnú, že zaregistrovať ukradnuté vozidlo v inej krajine sa už nikto nebude ani len pokúšať. Tieto vozidlá sú ihneď rozobraté a rozpredané na náhradné diely. Dôvod je jasný, každý originálny náhradný diel je v porovnaní s cenou celého vozidla extrémne drahý, je to teda lukratívny obchod. Napriek tomu všetkému sa občas predsa len niečo podarí a nedávno sa nemeckej polícii meste Düsseldorf podarilo odhaliť veľkú organizovanú skupinu takýchto zlodejov. Na nasledujúcich záberoch vidíte, ako končia odcudzené vozidlá.
V tomto prípade mala polícia šťastie, resp. zlodeji urobili chybu. Polícia dostala totiž správu z Belgicka o presnej pozícii nedávno odcudzeného Mercedesu, ktorému zlodeji pravdepodobne neskoro odpojili batériu. Keď tam polícia dorazila, vozidlo už bolo kompletne rozobraté, 27-ročný páchateľ bol namieste zadržaný. Ostatní členovia gangu si z toho očividne nerobili ťažkú hlavu a kľudne pokračovali v trestnej činnosti. Polícia však vo vyšetrovaní systematicky postupovala ďalej a onedlho sa podarilo vypátrať ostatné skryté dvori a haly plné ukradnutých automobilov. Po prehliadke bytov bol nájdený aj majiteľ šrotoviska, ktorý zbavoval bandu dôkazov zošrotovaním „vykuchaných“ karosérií. Dokopy boli zaistené diely z viac ako 110 vozidiel v celkovej hodnote okolo 4 milióny Euro. Zadržaných bolo 15 členov gangu pochádzajúcich z Libanonu, ktorí sa sústredili skoro výlučne na prémiové nemecké značky. Celková škoda sa samozrejme vyčísliť nedá, keďže prostá väčšina vozidiel sa už bez stopy stratila.
Ak by ste sa aj sami chceli podieľať v boji proti takejto trestnej činnosti, tak si svoje vozidlo havarijne poistite a nechávajte ho opravovať vždy len v autorizovanom alebo zmluvnom servise. Poisťovne totiž od svojich zmluvných servisov vždy vyžadujú doklad o pôvode všetkých použitých náhradných dielov. V dôsledku toho by sa dopyt po použitých náhradných dieloch neznámeho pôvodu výrazne znížil, na základe čoho by sa určite znížila aj ponuka.