Malý mestský hatchback s bleskom v znaku čakala v novej šiestej generácii najväčšia zmena za jeho takmer štyridsaťročnú históriu. Verziu tohto podareného autíčka so slabším motorom o výkone 74kW (100k) sme už pred nedávnom testovali a tak sme boli veľmi radi, že môžeme porovnať aj najvýkonnejšiu verziu, akú Corsa zatiaľ dostala.
Začlenenie Oplu do koncernu PSA už prebieha na plné obrátky a nová Corsa teraz zdieľa techniku s francúzskymi modelmi segmentu B. Jej najbližším príbuzným je tak terajší Peugeot 208, ktorý sme už tiež testovali, avšak rovnako len v tej slabšej motorizácii. Než ale sadneme za volant novej Corsy, pozrime sa teraz, ako k francúzsko-nemeckému spojeniu vlastne došlo…
Opel bol takmer 90 rokov súčasťou amerického koncernu GM (General Motors). Následne až v roku 2012 Opel informoval verejnosť o vytvorení aliancie so skupinou PSA, ktorá ho o päť rokov neskôr, v marci roku 2017 od pôvodného amerického vlastníka úplne odkúpila za cenu 2,2 bilióna €. V tej dobu už sa na novej Corse pracovalo a k videniu boli prvé testovacie prototypy. Nové vlastníctvo nemalo nič výrazné meniť a Corsa mala byť dokončená na platforme väčšej Astry. Lenže skupina PSA si uvedomila, že za každý predaný kus novej Corsy na pôvodnej platforme GM, by musela platiť licenčný poplatok tomuto koncernu za použitie jeho komponentov, tak ako za Astru či Insigniu.
Zatiaľ čo s Astrou sa už nedalo nič robiť, nakoľko bola len v polovici svojho životného cyklu, s Corsou to bolo inak. Pôvodne vyvíjaný model sa predizajnoval na platformu PSA, konkrétne na základňu CMP, na ktorej stojí Peugeot 208 alebo Citroen DS 3 Crossback. Výhody tohto kroku sú jednoznačné a následné zisky z Corsy budú pre automobilku oveľa väčšie. Platforma od PSA tiež umožňuje čisto elektrickú zástavbu, takže má malá Corsa predpoklad na plnohodnotnú elektrifikáciu.
Poďme ale konečne k testovanému kúsku vo výbave GS Line, teda s optickým paketom, ktorý mu dodáva viac dravosti. Dvojfarebné lakovanie, nízka strecha, široká mriežka v prednom nárazníku, zamračené LED svetlomety a vzadu decentný spojler – vyzerá to pekne. Corsa má svoju nezameniteľnú tvár a podobnosť s Peugeotom 208 jej na prvý pohľad prisúdite maximálne len podľa bočnej siluety.
Koncernový infotainment, ktorý našťastie nemá po stranách ovládače klimatizácie ako v Peugeote, čo si ceníme ale jeho implementáciu do prístrojovky namiesto do priestoru nad palubnou doskou už trochu menej. Podobnosti pokračujú s totožným voličom automatickej prevodovky, ku ktorej sa viaže elektronická parkovacia brzda. Multifunkčný volant si Opel ponechal svoj a pretože corsa nemá i-Cockpit, pozeráte na budíky skrz veniec volantu a nie ponad. Páči sa nám zachovanie klasických tlačidiel pre dôležité funkcie vrátane vypínania systému štart / stop, klasický okrúhly volant, pohodlné sedadlá a celkové spracovanie. Bod pre konzervatívnejších zákazníkov.
Nová Corsa je samozrejme vybavená aj radom asistenčných systémov. Tu najprv musíme avizovať, že sa po opätovnom naštartovaní nevracajú do pôvodného nastavenia. Inak povedané, ak si večer vypnete asistent pre jazdu v pruhoch, ráno bude stále vypnutý. Palec hore.
Jediné, čo sa vždy opäť zapne, je systém stop / štart, ale ten má svoje vlastné fyzické tlačidlo a nemusíte teda preklikávať infotainment a hľadať položku v nejakom malom menu. Zvyšné palce hore.
Testovaný automobil bol vybavený Matrix LED svetlometmi, s ktorých funkciou sme bol viac než spokojní. Automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel funguje ukážkovo a ani raz sa nestalo, že by ma niekto z protismeru preblikol. Chválime aj príplatkovú funkciu adaptívneho tempomatu s nastaviteľnou dĺžkou rozostupu a automatickým rozbehom v kolóne. Už nemáme palce ale dali by sme ich opäť všetky hore…
Nami testovaná verzia bola vybavená jednotkou 1.2 Turbo s výkonom 96 kW (130 koní) s 230 Nm pri 1 750 ot/min. Stovku oficiálne zvládne za 8,7 sekundy a oranžového drobca dotlačí až k rýchlostiam atakujúcim 200 km/h. Momentálne ide o vrchol ponuky a je otázkou, či OPC príde časom s klasickým motorom alebo pôjde skôr o verziu vyhradenú čisto elektrickému pohonu. Prihovárame sa za tú prvú možnosť. Tiež sme asi konzervatívni zákazníci…
Pohonná jednotka sú naskrz koncernové a zvuk a prejav sú teda takmer totožné. Motor pri rozjazdoch trochu zavrčí ale pri ustálenej rýchlosti stíchne a netipovali by ste mu nepárny počet valcov. Za plynom ide hneď ako na akceleráciu pomyslíte a vo vyšších otáčkach sa hrá na taký malý polovičný šesťvalec. Nájdeme tu aj športový režim, pri ktorom zvuk motora dokreslujú reproduktory, rovnako ako v sesterskom Peugeote 208.
Najväčšiu radosť nám však robila osemstupňová automatická prevodovka, ktorá k takémuto mestskému autu jednoducho pasuje. Nezmätkuje, nedusí motor v nízkych otáčkach a jej celkové naladenie je bez preháňania jedno z najlepších v tejto kategórii.
Aj vďaka prevodovke nie je problém ísť po diaľnici ustálenú stotridsiatkou so spotrebou do 7,5 litra. Motor sa na ôsmom prevodovom stupni ustáli ľahko nad 2500 otáčkami a ticho pradie. Celková spotreba bola v týždennom priemere ustálená na hodnote 7,2 litra na 100 kilometrov. A to v 90% v režime Sport. Ak sa pohybujete viac po diaľnici, bude samozrejme hodnota vyššia ale ak ste skôr prímestský typ, odmení vás oveľa priaznivejšími hodnotami aj pod hranicou 6 litrov.
Podvozok si Opel naladil sám a v záujme pohodlia sa tu stavilo na mäkšie nastavenie. Komfort na cestách je o kúsok lepší ako u športovejšie ladeného Peugeotu 208 ale neznamená to, že by sa pocitovo mäkšia Corsa nevedela oprieť o vnútorné koleso a vykrojiť zákrutu. Naopak, keď sa zatlačí na plynový pedál, prekvapí vás svojím istým prejavom a práve vďaka podvozku sa s ňou skvelo vymetajú okreskové cesty a zákruty.
Všetkým, ktorí sa boja koncernu PSA alebo trojvalcových motorov, odkazuje najnovšia Corsa aby si prišli vyskúšať tento skvelý malý automobil. Nová Corsa je totiž možno práve vďaka tomu lepšia ako kedykoľvek predtým a má veľký predpoklad stať sa obstojným konkurentom v tomto preplnenom segmente. Za cenu mierne nad 18-tisíc € v tejto výbave dostanete plnohodnotné auto so všetkými dnešnými asistentmi a vychytávkami, ktoré bude robiť radosť z jazdy každým dňom viac a viac.
Technické údaje | Opel Corsa 1.2 GS Line 8MT |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 1199 |
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) | 96 (130) / 5500 |
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): | 230/1750 |
Prevodovka: | 8-st. automatická |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 8,7 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,6-6,0 |