Časť 1: Prvé dojmy
BMW radu 1 je v ponuke hatchbackov outsider už od samého začiatku, keď ako jediný hatchback ponúkal pohon zadnej nápravy. Ako ste sa už dočítali v odbornej tlači, hovorí sa o tom, že BMW plánuje v ďalšej generácii radu 1 prejsť na pohon prednej nápravy. Aktuálna generácia F20/F21 LCI (Life Cycle Impulse) je teda pravdepodobne poslednou zadokolkou v prevedení hatchback od BMW. Ak hľadáte praktické vozidlo s ktorým sa dá ľahko zaparkovať aj v uličkách veľkomesta, ktoré má dostatočný výkon na zábavu, 5 dverí pre jednoduché nastupovanie vašich dvoch detí, tak táto séria článkov je určená práve vám. Podelím sa tu s vami o radosti z jazdy ale aj starosti, ktoré prináša vlastníctvo a používanie tohto vozidla v rámci podrobného dlhodobého testu.
Ak plánujete kúpu nového vozidla, tak začnete najskôr konfiguráciou. BMW má, ako aj každý iný výrobca, online konfigurátor, kde vám ako prvý padne do oka vrcholný model M140i. Základná cena tohto modelu v 5-dverovom prevedení s automatickou športovou prevodovkou je 45422 €, to vám prejde mráz po chrbte a ihneď sa vyhorí myšlienka: „Potrebujem naozaj tých 340 koní? V Nemecku na diaľnici by sa to dalo uplatniť, ale u nás iba tak na Slovakia Ringu. Budem chodiť s úplne novým prémiovým autom na závodnú dráhu, kde ho neprimeraným zaťažením nadmerne opotrebujem a ešte ma tam budú v zatáčke predbiehať staré rachotiny obuté do semi-slickov! Budem mať na to popri práci a rodine vôbec čas?“. Nie, potrebujem niečo viac praktické na bežné cesty, s rozumnou spotrebou, ktorá ma nezrujnuje pri každodennom dochádzaní do práce, ale na druhej strane dodá dostatočný výkon pre občasný drift po zasneženom parkovisku. Zaostríme teda zrak pri modeli 120d, taký mainstream so základnou cenou 36522 €. Hmm, výbava tu cenu ešte isto nafúkne, ale nikto predsa dnes neplatí katalógovú cenu, cena je otázkou dohody a rozumní ľudia sa vždy dohodnú. U dílerov BMW sa dajú bez problémov nájsť rozumní ľudia! Ale čo to vidím!!! Model 125d má o 34 koní a 50 Nm viac výkonu za neuveriteľný cenový rozdiel 83 €!!! Len blázon by zobral 120d! Určite ešte zvážime 125i, ale po krátkom rešerši po internetových fórach je víťazom predsa len diesel, tento model bol vo svojom prvotnom prevedení aj označený ako „vrchol mezi kompakty„.
Vo výbave sa sústredíme predovšetkým na športové prevedenie M Sport, Variabilné športové riadenie, M brzdy a Adaptívny M podvozok. Z ďaleka sa vyhýbame komfortným prvkom, ktoré by navýšili hmotnosť a už vôbec neuvažujeme o nezmyselných asistentoch. Keď si niekto objednáva zadokolku s výkonom 224 koní, tak to asi nebude jeho prvé auto (úprimne mu závidím ak áno) a už by mal vedieť parkovať. Pre športovo ladené auto by som odporučil odstrániť z výbavy run-flat pneumatiky, ktoré sú síce jednoznačne bezpečnejšie, ale sú ťažšie a nedávajú dostatočnú spätnú väzbu. Pravé M-ká ich tiež nemajú a napokon, kedy ste mali naposledy taký defekt, že bola pneumatika prázdna behom sekundy? Obdobne by som neodporúčal bez-kľúčový prístup (u BMW označovaný ako Komfortný prístup), z hľadiska bezpečnosti je to dnes vyslovene pozvánka pre zlodejov. Ak pri konfigurovaní márne hľadáte nejakých špecifický doplnok, ktorý má sused na svojom BMW a vyzerá naozaj originálne, tak určite nezúfajte, BMW ponúka veľa zaujímavých doplnkov aj v rámci originálneho príslušenstva. Na slovenských stránkach je zoznam bohužiaľ skrátený, preto pripájam linky na nemecký e-shop a katalóg. Paradoxne sa tu nájdu aj komponenty ako mechanický samosvorný diferenciál pre M140i. Áno, dobre vidíte, M140i môže byť vybavené samosvorným diferenciálom, musíte si však objednať vozidlo bez tohto komponentu a následne si za 2610 € nechať v servise daný komponent vymeniť. Jediné vysvetlenie ktoré si viem predstaviť je, že sa takéto „príslušenstvo“ tak málo objednáva, že do online konfigurátora proste nie je zaradené. Pre model 125d táto možnosť bohužiaľ neexistuje.
Objednané vozidlo je štandardne dodané behom niekoľkých týždňov. Existuje tu možnosť vyzdvihnúť si nové BMW aj priamo v BMW Welt v Mníchove, kde vám odovzdajú auto na točiacom tanieri ako na Autosalóne so sprievodným programov odstupňovaným do Compakt, Premium a Premium Advanced (viac info na BMW-Welt). Táto možnosť však podľa dílera existuje len pre nemeckých, rakúskych a iných „západných“ zákazníkov, aj napriek tomu, že sa to uvádza aj v slovenskej verzii katalógu BMW radu 1. Slovenskí díleri sa však tiež nemajú za čo hanbiť, nové vozidlo dostanete odprezentované takto:
Po krátkom zaškolení a predvedení tých najpodstatnejších ovládacích prvkov a zodpovedaní všetkých vašich dotazov opúšťate dílera a začína „Radosť z jazdy“!
Hneď ako si stihnete nastaviť sedadlo, volant a zrkadlá začnete rozpoznávať isté rozdiely v ovládaní medzi oproti najbežnejšiemu a najpredávanejšiemu modelu – radu 3 (F30/F31). Niektoré tlačítka pri ovládaní iDrive sú poprehadzované, je tu separátne tlačítko pre a mapu a ďalšie pre navigáciu. Dažďový senzor sa už nezapína tlačítkom na pravej páčke pri volante, ale posunom páčky smerom nahor. Zadný stierač už nespustíte potlačením pravej páčky pri volante smerom dopredu, ale rotáciu jej koncovej časti. Určite nebudem tvrdiť, že F30 je dokonalé vozidlo, zvlásť keď si sám spomeniem na moje prvé dojmy z jeho interiéru. Športový volant mi prišiel tak trošku retro a to oranžové podsvietenie palubnej dosky mi z neznámeho dôvodu pripomínalo Škodu Favorit (až neskôr som zistil, že je za tým hlboká myšlienka). Možno to bolo aj preto, že som v tomto aute sedel prvýkrát na Vienna Motorshow, hneď po tom ako som si prezrel interiér Audi A4 a Mercedesu triedy C. Napriek týmto prvým dojmom, bolo BMW radu 3 mojím víťazom v teste. Model F20/F21 už nemá oranžové podsvietenie, takže na tomto mieste by som mohol začať papagájovať iných redaktorov, ktorí píšu o tom ako BMW upúšťa od svojich tradičných hodnôt. Ja to biele podsvietenie ale nazvem inováciou, vyzerá fakt lepšie. Skúsim uviesť ešte jeden príklad. Už dlhú dobu sa v rôznych internetových fórach zákazníci BMW sťažujú na neintuitívne ovládanie priblíženia pri používaní navigácie. Ide o to, že pri otočení kolečka iDrive v smere hodinových ručičiek každý očakáva, že sa mapa priblíži, ale ona sa naopak vzdiali (napr. pri modeli F30/F31), ide pravdepodobne o analógiu z ovládania rádia, kde otočením v smere hodinových ručičiek pridávate na hlasitosti, tak pri navigácii pridávate na vzdialenosti od povrchu. Toto správanie však každému prišlo nelogické a BMW to teda naozaj zmenilo, takže veľký palec hore za to, že výrobca skutočne počúva svojich zákazníkov, aj napriek tomu, že ak dnes striedate dve vozidlá rovnakej značky s rovnakým ovládaním, ktoré sa správa presne opačne, tak to môže byť viac ako otravné. A to by stačilo len pridať do menu nastavenia navigácie položku: „reverse zoom“.
Čo sa však nezmenilo je chýbajúca podpora hlasového ovládania pre Slovenský jazyk, takže mám klasicky nastavenú angličtinu. Toto vozidlo je štandardne vybavené aj službou rozpoznávania hlasu Offboard (teda nie priamo vo vozidle, ale cez vzdialený výkonný server) ako súčasť balíka BMW ConnectedDrive. Pod pojmom ConnectedDrive si väčšina z nás predstavuje akúsi mobilnú konektivitu, prepojenie vozidla s telefónom, prípadne prístup na internet. ConnectedDrive však dokáže oveľa viac. Základom je samozrejme pripojenie na internet, ktoré je zabudované vo vozidle. Auto má teda svoju vlastnú SIM kartu a je permanentne pripojené cez mobilný 4G internet. K základným funkciám patria
-
aktuálne počasie, tlačové správy a vyhľadávanie na Google
-
mobilná kancelária s kalendárom a prístupom na e-maily
-
ovládanie podporovaných aplikácii cez iDrive. Príkladom je napr. Stitcher – aplikácia na streamovanie podcastov. Stačí si ju nainštalovať do telefónu, urobiť update služieb vo vozidle a už sa bude zobrazovať ako položka v menu pre rádio. V tomto prípade to ale funguje tak, že vozidlo sa pripojí na váš mobilný telefón, spustí danú aplikáciu, ktorá je integrovaná a ovládateľná cez iDrive, využíva sa však dátové pripojenie vášho telefónu a nie pripojenie vozidla.
Tieto služby nie sú ničím neobvyklým, dnes sú už v každom telefóne a vo vozidle mali význam len na šetrenie nákladov pre roamingové dáta pokiaľ ste boli niekde v zahraničí. Dnes sú už však v rámci EU tieto poplatky zrušené a na telefóne sa predsa len pracuje pohodlnejšie. Pozrime sa teda bližšie na rozšírené funkcie, spomeniem len zopár príkladov:
-
Remote Services umožňuje prístup k vozidlu na diaľku. Na telefóne máte nainštalovanú aplikáciu, ktorá zobrazuje napr. stav nádrže, polohu, uzamknutie a dokáže aj vozidlo zamknúť/odomknúť, zatrúbiť alebo bliknúť svetlami (ak ho hľadáte na parkovisku), zapnúť ventilátory či nezávislé kúrenie, zaslať nový cieľ do navigácie. Zobrazí aj štatistické údaje poslednej jazdy.
-
Concierge Service je váš asistent (živý človek) ktorému môžete zavolať ak práve v neznámej lokalite hľadáte parkovisko, hotel či reštauráciu.
-
Real Time Traffic Information vám sprístupní reálne dáta o dopravnej situácii, ktoré zohľadní pri hľadaní optimálnej trasy pre navigáciu. Tieto dáta sú zbierané zo všetkých vozidiel, ktoré aktívne posielajú tieto informácie počas jazdy a samozrejme zdielané medzi rôznymi výrobcami (konkrétne s Audi a Mercedesom). Funguje to teda presne ako mobilná aplikácie Waze s tým, že ide o integrované riešenie.
-
BMW Online Entertainment umožňuje prístup k hudobným zdrojom (momentálne Deezer alebo Napster) kde je v ponuke 30 miliónov skladieb, ktoré si môžete aj stiahnuť na pevný disk vozidla.
Na prvý pohľad to vyzerá dobre, má to však niekoľko zádrheľov. Prvým sú podporované zariadenia, kde sa do popredia stavajú vždy modely výrobcu Apple. S telefónmi vybavenými operačným systémom Android sa vám môže ľahko stať, že napr. nebude vidieť vaše termíny v kalendári a teda nebude možné nastaviť cieľ navigácie na nadchádzajúci termín automaticky, ale len ručne, obdobne aplikácia BMW Connected pre Android je veľmi obmedzená. Ďalším zádrheľom sú poplatky. Všetky rozšírené funkcie sú samozrejme spoplatnené, napr. Real Time Traffic Information vás bude stáť 60 € ročne. BMW už podporuje aj Apple CarPlay, ponúka ho však ako službu a hodnotí si ho na 110 € ročne alebo 300 € na 3 roky, obdobne samotný základný balík je v cene vozidla len na prvé 3 roky. Potom sú to reálne skúsenosti s týmito službami, ktoré sú občas nestabilné. Napr. pri F31 je pre použitie Stitchera potrebné mať telefón pripojený cez USB, ale aj napriek tomu to občas blbne. Stitcher sa napr. vôbec neobjaví medzi rádiami, keď sa spustí podcast, tak ihneď zamrzne a podobne. Svojho času som si vymenil viac ako tucet e-mailov s oddelením podpory zákazníkov. Na modeli F20 táto konkrétna služba už funguje stabilnejšie a telefón nemusí byť pripojený káblom, stačí bluetooth. Ale to nie je všetko, najväčším zádrheľom je nedostupnosť ConnectedDrive na Slovensku. Už dlhú dobu sa hovorí o tom, že ConnectedDrive sa má každú chvíľu spustiť, dodnes (v dobe písania článku) sa tak nestalo (viď BMW ConnectedDrive). Takže keď sa vrátite zo služobky späť na Slovensko, tak vojdete v Bratislave hneď do prvej zápchy, keďže aktivované Real Time Traffic Information vám neukáže absolútne nič. Potom treba už len vybrať z kufru telefón, držiak na sklo a kábel, všetko pripevniť a zapojiť ako za starých dobrých čias, spustiť Waze a ide sa ďalej. Ak by ste už dnes predsa len mali záujem o ConnectedDrive, tak je samozrejme možné si ho aktivovať napríklad v Čechách alebo v Rakúsku, jediným problémom je, že musí byť uhradené platobnou kartou z danej krajiny.
Ale teraz už viac ku konkrétnym parametrom testovaného vozidla. BMW 125d M Sport Shadow by sa dal vzhľadom na svoj výkon označiť ako hot-hatch aj keď tí dnešní zástupcovia tejto triedy sú už o kus výkonnejší. Pod kapotou má vznetový rádový štvorválec s objemom 2 litre a výkonom 165 kW (224 PS) a 450 NM točivého momentu a to hlavne vďaka nasadeniu turbodúchadiel označovaných ako TwinPower Turbo. Model 125d má narozdiel od 120d a 118d skutočne dve turbodúchadlá. Tento motor označený ako B47D20B je podľa dílera vraj jeden z posledných predaných kusov na Slovensku. Bol vyrobený v decembri 2017 a od nového roka sa budú vraj dodávať len nové varianty s kódom B47TÜ1, ktoré by už mali spĺňať nové emisné normy a nový testovací cyklus podľa WLTP, čo si pri týchto motoroch vynucuje nasadenie AdBlue.
Daný model je vybavený športovou automatickou prevodovkou, ktorá narozdiel od „nešportovej“, má inak nastavený softvér riadenia, iný dizajn riadiacej páky a dodatočné radenie priamo na volante. Konkrétne ide o osem-stupňovú automatickú prevodovkou výrobcu ZF Friedrichshafen, model 8HP50. Upozorňujem, že v tomto prípade nejde o prevedenie s dvojspojkou. Ďalším prvkom výbavy je ťažné zariadenie, ktoré pre tento model BMW dodáva Westfalia. Takisto dôležitou výbavou je dodatočné zabezpečenie VAM Security, ktoré stále zostáva neprekonané.
Karoséria vozidla sa od posledného faceliftu (u BMW označované ako LCI) nezmenila a dizajn vozidla je určite veľmi subjektívna záležitosť, ja sa k tomu však aj tak musím vyjadriť. Predná maska je od prvotného prevedenia pred faceliftom výrazne atraktívnejšia, pri zadnej časti je to však presne naopak. Zadné svetlá pôsobia tak nejak predimenzovane, výhodou však je, že v noci je vozidlo výrazne lepšie vidno, narozdiel od predchodcu.
Interiér už prešiel dokonca dvoma úpravami, pôsobí skutočné prémiovým dojmom, poskytuje dostatočne veľa odkladacieho priestoru a na prvý pohľad vyzerá celkom odolne, uvidíme ako bude vyzerať po roku používania. Ovládanie navigačného systému rady Professional zabezpečuje tradičné otočné koliesko iDrive, ktoré je veľmi často označované ako top riešenie na trhu. Už niekoľko rokov disponuje aj dotykovou plochou pre zadávanie textu. Ja som na túto funkciu prišiel pri modeli F31 len úplnou náhodou, keď som ako šialený točil kolečkom pri zadávaní adresy a pritom som sa dotkol hornej časti. Zrazu sa objavili na displeji nejaké bodky a vtedy mi to docvaklo. Hold, treba čítať manuály, dnešné autá už majú zabudované kvantum rôznych funkcií, ktoré môžu skutočne uľahčiť život. Preto som si otvoril aj manuál k tomuto testovanému vozidlu, kde sa miestami človek aj pobaví. Napríklad tlačítko pre voľbu režimu (Comfort, ECO PRO, Sport, …) je označované ako „Prepínač zážitkov z jazdy“ a tlačítko pre hlasové ovládanie je popísané ako „Nastavenie jazyka“.
Pre športovo ladené vozidlo sú veľmi dôležité aj sedadlá a volant. Pri výbere volantu nemáte veľa možností. V rámci balíku M Sport dostanete klasický športový troj-ramenný volant. Osobne by som ho označil pojmom dokonalý pokiaľ ide o dimenzie a hrúbku. Žena však tento volant opisuje ako „príliš hrubý“, takže na veľkosti očividne záleží. Podobne to je so sedadlami, tak ako neexistujú univerzálne nohavice, tak neexistujú ani univerzálne sedadlá. V tomto vozidle boli nakonfigurované len základné športové sedadlá z balíka M Sport. Teda bez elektrického ovládania, bez elektrickej bedrovej opierky a v prevedení tmavá Alcantara. Túto variantu osobne považujem za ideálnu, elektrické motorčeky navyšujú hmotnosť a sedadlo je vraj aj položené o niečo vyššie. Tmavý kožený poťah je tradične v zime studený a lete horúci, bledý kožený poťah je zime studený a v lete špinavý. Takže tmavá Alcantara je asi najpraktickejšia, aj keď určite nie najkrajšia a ani najodolnejšia. Okrem základných možností nastavenia sedadla je možné aj dofukovať vankúše pre bočné vedenie operadla a tým prispôsobiť tesnosť, ktorou nás drží operadlo v ostrej zatáčke. Vlastnými rozmermi sú tieto sedadlá optimálne skôr pre nižšie stredné postavy, osobne sa v nich cítim pohodlne, bez akýchkoľvek problémov si viem nastaviť polohu tak, aby som vhodne dočiahol na pedále a volant, nič ma netlačilo a nikam som neudieral, som však podpriemernej výšky a váhy, takže vysoký silný muž by to možno videl inak.
Technické parametre podľa výrobcu:
Pohotovostná hmotnosť: 1505kg
Max. výkon: 165kW (224k) pri otáčkach 4400/min
Max. krútiaci moment: 450Nm pri otáčkach 1500–3000/min
Max. rýchlosť: 240km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,3s
Spotreba paliva v meste: 5,4l/100km
Spotreba paliva mimo mesta: 4,1l/100km
Spotreba paliva kombinovaná: 4,6l/100km
Objem nádrže: 52l
Dúfam, že ste v tomto článku našli čo ste hľadali a podelíte sa v rámci komentárov o svoje vlastné názory a skúsenosti, prípadne môžete položiť doplňujúce otázky. Hneď ako sa trošku oteplí začneme sa venovať testu jazdných vlastností a schopností daného vozidla a samozrejme, že aj overíme vyššie popísané parametre (predovšetkým akceleráciu a spotrebu), o čom vás budeme informovať v ďalšom pokračovaní.
I like it very much :-)))
Slusny test, vela udajov, ale skor vhodne pre toho, kto chce kupit presne tento model.
Zaujimali by ma hlavne jazdne vlastnosti, predsa len tazky diesel vpredu a zadokolka 🙂 Ja jazdim starsou trojkou, ale s X-drive, toto bude asi o inom,
Chcelo by to aj nejake video, dalo by sa? Kedy bude dalsia cast? Diky.