Dacia Duster Journey TCe 150 EDC 4×2 – Vynovená prachovka

Zrejme posledný facelift veľmi populárneho SUV sme si nemohli nechať ujsť. Je posledný derivát Dacie Duster stále tak skvelým autom a vie ešte ponúknuť bezkonkurenčný pomer ceny a výkonu?! Poďme to zistiť…

Máme tu teda na test úplne posledný Duster, ktorý pred časom dostal ďalšiu z rady modernizácií. Bolo to najmä kvôli zmene loga automobilky a tak sme otestovali najvýkonnejšiu verziu TCe 150 v spojení s dvojspojkovou prevodovkou EDC a pohonom iba prednej nápravy.

Dacia Duster vedela vždy za málo peňazí ponúknuť skutočne veľa muziky. Je to totiž celkom jednoduché auto, ktoré sa kupuje väčšinou v nejakej zo základných výbav a teda sa tam zrejme nikdy nemalo čo pokaziť. Motory boli overené základné pohonné jednotky od koncernového Renaultu a prevodovky jednoduchšie manuály z tej istej dielne.

Dacia sa pred časom rozhodla zmeniť svoje logo a urobiť ho modernejšie. Začalo to v propagačných materiáloch, pokračovalo cez showroomy a nakoniec sa dostalo aj na autá. Tie už teda nejaký ten týždeň chodia k zákazníkom s novými logami. Svoj pôvodný klasický erb vymenila rumunská automobilka za štylizované písmená DC, ktoré nájdeme na maske chladiča a na stredových krytkách kolies. V interiéri a na zadnej časti sa naopak hrdo vyníma nápis DACIA. Je to moderné, je to pekné a na pohľad nové logo zvyšuje prestíž vozidla.

Čo sa týka modernizácie, tak zmenou prešli predovšetkým svetlá. Ide skôr o technologickú evolúciu a teda stretávačky aj predné smerovky sú už LED-kové. Žiarovky zostali iba v diaľkových parabolách. Ďalšou, menej viditeľnou zmenou je podmotorový kryt, ktorý je teraz z plastu a nie z plechu. Duster má trochu viac zaklonené A-čkové stĺpiky, kvôli aerodynamike a obtekaniu vzduchu a autu neubudla ani typická silácka póza, ktorú majú na svedomí vytiahnuté blatníky a hojné využitie plastov. Zvonku je na Dusteri inak všetko takmer rovnaké ako predtým, viac zmien je vo vnútri.

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona 1.0 T-GDi 7DCT Family - Rodinná výbava jej stačí

Kabína dostala upravenú palubnú dosku s novými širšími a dlhšími, horizontálne umiestnenými výduchmi klimatizácie. Tieto nahradili pôvodné okrúhle retro výduchy, ktoré si Duster niesol už od prvej generácie. Inak sa tu nič ďalšie nezmenilo, dotykový displej je pôvodný, rovnako ako kaplnka prístrojov a aj všetky ovládače. Mäkčené plasty nemá ani zmysel hľadať a na druhú stranu, práve toto väčšinu zákazníkov absolútne netrápi.

V Dusteri sú teda tvrdé plasty, ale nie nekvalitné a oceňujem aj absenciu lesklých plôch. Sedenie môžem bez obáv označiť za prijateľne komfortné a tvrdšieho rázu, čo je na dlhšie cesty fajn. Trochu nepohodlná je však minimálna výška sedadiel a tak tí, ktorí majú tak nejak nad 185cm, budú mať trochu problém s výhľadom vpred a cez viac sklonené bočné stĺpiky. Ideálnu polohu by som si predstavoval o minimálne 5cm nižšie…

Zmenou prešiel aj infotainment, cez ktorý už je možné aj nastaviť niektoré základné funkcie vozidla. Navyše vie aj bezdrôtové Apple CarPlay a ide to samozrejme aj po drôte, pokiaľ pri tom potrebujete zároveň smartfón nabíjať, keďže na nejaké bezdrôtové nabíjanie tu už zrejme nebol budget. Ďalšie dva nabíjacie porty sú k dispozícii aj pre cestujúci na zadných sedadlách. Vo výbave Journey úplne bez príplatku.

Jednu výtku mám k výkonu a naladeniu automatickej klimatizácie. Už dlho sa mi nestalo aby som musel počas každej jazdy pomerne často upravovať teplotu. Napriek tomu, že sa vonku teplota príliš nemenila, raz bolo v automatickom režime s nastavenými 21°C posádke príliš teplo, po chvíli naopak príliš zima. Klimatizácia konštantne menila fúkanie horúceho a úplne chladného vzduchu a tak si nie som istý, či je toto nejaká závada v nastavení software alebo to takto jednoducho má fungovať. Pokiaľ by však posádke na predných sedadlách bola stále zima, môže využiť vyhrievanú sedačku, ktorá však vie byť buď zapnutá a vypnutá a intenzitu nastavovať nemožno.

Odporúčaný článok:  Dacia Jogger Extreme TCe ECO-G 100 - Kombi dnešnej doby

Pre štvoricu cestujúcich je Dacia Duster dostatočne veľké auto a predné sedadlá aj zadné sedadlá ponúkajú dostatok miesta. Vcelku dosť nákladu sa zmestí aj do kufra, ktorého základný objem je 478 litrov. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť, čím vznikne malý schod, ale objem sa zvýši až na 1478 dm³ (litre výrobca neudáva).

Dacia v rámci tejto najnovšej modernizácie našťastie príliš neupravila ponuku motorizácií, takže sa stále predáva s čisto benzínovým motorom, s kombináciou benzínu a LPG, ale aj s naftovým motorom. Navyše stále ponúka pohon všetkých štyroch kolies, ktorý je k dispozícii k naftovej verzii Blue dCi 115 alebo k najvýkonnejšiemu benzínovému prevedeniu TCe 150, avšak iba s manuálnou prevodovkou.

Vybrať si môžete aj automatickú, respektíve dvojspojkovú prevodovku, no tá je v ponuke výhradne pre najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu, ale bohužiaľ ju teda nemožno spojiť s pohonom všetkých kolies. Buď budete mať štvorkolku alebo automat, oboje dohromady nejde. Škoda.

Motorizácia TCe 150 je teda klasický, 1.3-litrový benzínový štvorvalec s preplňovaním turbodúchadlom. Jej výkon je 110kW (150k) pri 5250 – 6000 otáčkach za minútu a krútiaci moment vrcholí na hodnote 250Nm v rozmedzí 1700 – 3250 otáčok za minútu. Z 0 na 100 km/hod sa Duster rozkotúľa za 9,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená už „iba“ na 180 km/hod. Dynamika teda rozhodne nie je zlá a takto výkonný Duster na ceste prekvapuje množstvo ostatných vodičov, ktorí od neho takú dynamiku rozhodne nečakajú. Duster je totiž celkom ľahká váha a napríklad na výjazde z obce „zotrie“ nejedno ego majiteľov luxusnejších značiek.

Staršia 6-stupňová dvojspojková prevodovka EDC sa tu stará o radenie a ak by ste napriek tomu chceli, môžete radiť manuálne pohybmi voliča prevodovky. Schéma radenia rýchlostných stupňov je tu dokonca správne – dopredu podraďujete, dozadu radíte vyššie rýchlosti. Páčky na volante by ste tu však hľadali márne a možno to ani nie je na škodu, pretože samotná prevodovka je skôr pomalšej kategórie a rozhodne nepredvádza také rýchle radenie ako napríklad DSG u koncernu Volkswagen.

Odporúčaný článok:  Mazda 3 Sedan - tvrdá klasika

V interiéri je Duster celkom slušne odhlučnený, hoci drahšia konkurencia je na tom o poznanie lepšie. Pokiaľ idete pokojne, drží prevodovka motor v nižších otáčkach a motor je relatívne tichý. Do kabíny sa však dostávajú občasné rany od podvozku, ale ide iba o zvukový prejav a na komforte to nepoznať. Podvozok by sa dal označiť za veľmi plavný a pohodlný. Navyše je Dusteru úplne jedno, či ide po kvalitnej alebo našej klasickej rozbitej Slovenskej ceste…

Testovaná špeciálna výbava Journey znamená 17-palcové kolesá Tergan, asistent pre zjazd prudkých svahov, automatickú klimatizáciu, predné hmlovky, tempomat, infotainment s bluetooth a Apple CarPlay / Android Auto, zatmavené zadné okná, systém sledovania mŕtvych uhlov, navigáciu, zadnú parkovaciu kameru, či volant potiahnutý umelou kožou. Je toho teda celkom dosť a importér na testovanom kúsku priplatil ešte za nemetalickú farbu „Zelená Dusty“ (ktorá vyzerá na Dusteri perfektne), kamerový systém Multiview (predné, zadné, 2 bočné kamery), hands-free kartu (u výbavy Extreme v základe), vyhrievanie sedadiel a rezervné koleso.

Daciu Duster Journey dostanete v základe už za 19 390 € a cena testovaného vozidla so všetkými vymenovanými opciami je iba o necelých 1300€ vyššia (20 680 €). Za tieto peniaze ešte celkom dáva zmysel, no je možné zaloviť aj po tých lacnejších variantoch. Na druhú stranu, keby som hľadal najvýkonnejšieho a vybaveného robotníka niekam do lesa alebo na chatu, ktorý bude relatívne lacný na obstaranie a údržbu, išiel by som presne po tejto výbave… ale skôr s manuálom a 4×4. Do mesta a na asfaltky je však aj verzia 4×2 s automatom ako stvorená…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →