Dacia Duster je najpredávanejším modelom rumunskej automobilky v Európe. V minulom roku sa predalo na starom kontinente 180 391 kusov Dusterov, čo je najviac od príchodu prvej generácie v roku 2010.
V súčasnosti prichádza Duster s novými motormi plniacimi normy Euro 6d-Temp (a dáva zbohom benzínovej atmosférickej 1.6) a limitovanou edíciou TechRoad, ktorá sa predstavila už na autosalóne v Ženeve.
Duster TechRoad sa tak stáva akousi vlajkovou loďou Dacie. Vychádza z najvyššej úrovne vybavenia Prestige, takže tu nájdete klimatizáciu, impulzné elektrické ovládanie okien (tých predných), tempomat, zadné parkovacie senzory, sledovanie mŕtveho uhla, hill-holder a navigáciu. Novinka navyše prináša aj cúvacie kamery a zopár špecifických prvkov, ktoré TechRoad tak trochu odlíšia od bežných Dusterov. Nové sú aj laky karosérie – červený Fusion a sivý Comete a 17-palcové disky kolies Maldive s červeným emblémom Dacia a ozdobné, červené nálepky na karosérii spolu s červeným označením edície TechRoad. Vyhrievané a lakované spätné zrkadlá dostali červený prúžok a týchto pár zmien dodalo Dusteru trochu viac príťažlivosti a jedinečnosti.
V podobnom duchu je to aj v interiéri. Nájdeme tu špecifické čalúnenie s červenými prvkami a logom Duster, červené lemovania na dverách, okolo radiacej páky a na koberčekoch. V testovanej verzii bola príplatková automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá a zobrazenie okolia vozidla pomocou kamier + bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Pozitívom je, že verzia TechRoad je aktuálne dostupná so všetkými motorizáciami, ktoré je možné kombinovať s pohonom 4×4.
Palubná doska je lepšie rozvrhnutá ako v predchodcovi a panel s dotykovým displejom je konečne vyššie ako tomu bolo v minulej generácii. Systém je celkom svižný a jednoduchý a aj navigácia fungovala bez problémov. Väčšinu času však systém bežal bez problémov s akýmkoľvek telefónom cez Bluetooth ale aj po kábli cez AndroidAuto a Apple CarPlay. Je síce trochu nevďačný na dotyk a niekedy mu musíte trochu pritlačiť prst ale to je dané cenou a technológiou displeja.
Spracovanie interiéru je poplatné značke a cenovému zameraniu. Všade sú tvrdé plasty, hluché prázdne plochy a šestdesiat odtieňov šedej… naozaj. Je tu vidieť, že Dacia recykluje všetko, čo dodá materský Renault a asi najviac mi bilo do očí ovládanie spätných zrkadiel, ktoré sa montovalo ešte do starého Scénicu prvej generácie. Už len na tejto ploche 10x10cm nájdete 4 rôzne druhy, povrchy a farby plastu.
Neberme to však ako nevýhodu. Sú to lacné diely pre lacné auto, ktoré sú overené časom a určite poslúžia svojmu majiteľovi tak dobre (ak nie lepšie) ako novšie dotykové ovládače, ktoré sa pri poruche menia aj s polovicou interiéru. Celé auto je vlastne výkladnou skriňou minulých generácií materskej značky a aj to je jednou z vecí, ktoré dokážu koncovú cenu stlačiť na úplne minimum. Plus pre zákazníka aj pre značku.
V Dusteri mi tiež trochu hapruje ergonómia. Ovládanie klimatizácie je fajn ale tlačidlá pod displejom nie sú príliš dobre rozoznateľné, pretože neobsahujú diódy, ktoré by indikovali stav na prvý pohľad. Ale hlavne – tempomat. To je óda na Renault a ja sa s ním dodnes neviem stotožniť. Dať prepínanie tempomatu/limiteru k páke ručnej brzdy a následne ovládanie na volant je jednoducho nepochopiteľné. Navyše ak máte na volante prázdne, tzv. „hluché“ ovládače, ktoré sú na to ako stvorené.
Miesta je v Dusteri dosť pre každého. Klasická 4-členná rodinka si nebude sťažovať. Sedáky sú trochu mäkšie a kratšie ale nebudete vystupovať unavený. Trochu chýba pozdĺžne nastavenie volantu. Kufor má pravidelný tvar a dobre sa doň nakladajú predmety, vďaka hrane kufra rovnej s podlahou. Má objem slušných 428L a pri verzii 4×2, je tu schod dovnútra.
Duster s 1,5 litrovým naftovým motorom s výkonom 85kW (115 koní) a 260 Nm dokáže mimo mesta jazdiť s priemernou spotrebou 5 litrov nafty na 100 kilometrov. Ak by som sa krotil s klimatizáciou a predbiehaním, možno by priemer podliezol aj túto hodnotu.
Pohonná jednotka sa štartuje tlačidlom a zvukový prejav motora je za studena pomerne drsný. Po zohriatí sa pohonná jednotka mierne utíši, no stále je počuť, že ide o dieslový agregát.
Plný ťah motora prichádza od cca 2-tisíc otáčok a agregát sa vyznačuje pomerne veľkou turbodierou. Nemá príliš zmysel vytáčať ho nad 4-tisíc otáčok, keďže za touto métou jeho ťah výrazne slabne a neprináša to žiaden úžitok. Najväčšou devízou pohonnej jednotky je teda spotreba a dostatočne veľký krútiaci moment.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 12,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 175 km/h, čo nie sú úplne ohromujúce hodnoty. Motor sa kombinuje so 6-stupňovým manuálom, ktorého najlepšou definíciou je – klasická francúzska prevodovka minulých desaťročí. Ak by ste potrebovali trénovať na súťaž vo varení, ste na správnom mieste. Prevodovka je pre mňa najslabším miestom Dustera. Jednotka je veľmi krátka (a zrejme má suplovať redukciu pri jazde v teréne). Jednotka je taká krátka, že ak nie je Duster obsadený jednou či dvoma osobami, môžete sa pokojne rozbiehať na dvojke. Z toho vyplýva, že šestka je krátka ako bežná päťka a pri vyšších rýchlostiach udržuje otáčky motora zbytočne vysoko. Šestku je tak možné radiť už pri rýchlosti 60 km/h.
Tu by som ja osobne naozaj prijal automat, pokojne aj nejakú staršiu generáciu s hydrodynamickým meničom, ktorá by dokázala udržať otáčky v optimálnom pásme a ani so spotrebou by to veľmi nezamávalo. Dusteru podla mňa automat chýba ako soľ…
Podstatné však je, že vynovený diesel 1,5 dCi dostal do vienka systém SCR a plní tak emisnú normu Euro 6d-Temp. Majiteľ sa teda nemusí obávať aktuálne platných obmedzení v niektorých európskych mestách. Na diaľnici je auto vďaka väčšiemu rázvoru celkom stabilné ale od cca 115km/h nastupuje výrazný aerodynamický hluk, ktorý vytvára prúdiaci vzduch okolo pomerne veľkej a hlavne vysokej karosérie.
Rajónom Dustera by podľa očakávaní mali byť nespevnené povrchy, neupravené lesné cesty alebo jazda zasneženou krajinou. Auto je zospodu príkladne zakrytované a vďaka svetlej výške a dobrým nájazdovým uhlom sľubuje dobrú prejazdnosť. Ale naozaj to nie je na križenie náprav, pretože sic tu máme pohon 4×4, pôvodom z dielne Nissanu ale nedisponuje klasickou uzávierkou a teda do väčšieho terénu treba trochu väčšiu odvahu.
Je tu otočný volič prepínania pohonu a môžete jazdiť s čisto pohonom prednej nápravy, v automatickom režime kedy elektronika pripojí zadnú nápravu podľa potreby pri strate adhézie alebo LOCK, kdey máte permanentne poháňané obe nápravy s prerozdeľovaním výkonu pomocou viskospojky, do cca. 60km/h.
Tlmenie nerovností môžu Dusteru závidieť mnohé luxusnejšie SUV. Prejazdy tých malých priečnych sa síce bez otrasov nezaobídu ale inak je podvozok príkladne tichý a dobre odhlučnený.
Duster má na konte už skoro desať rokov svojej kariéry ale to neznamená, že nemá čo ponúknuť. Inovácie mu priniesli modernejší vzhľad, lepšie materiály a novšie motory. Zbavil sa tak niektorých detských nedostatkov a aj keď ergonómia nie je stále jeho silnou stránkou, je to vhodný adept na druhé auto do rodiny, prípadne pre aktívne žijúcich ľudí alebo poľnohospodárov či rybárov na cesty našimi lánmi a lesmi. Mnohé mu odpustíte vďaka cene a vo verzii TechRoad je aj vďaka atraktívnemu vzhľadu a bohatej výbave príjemným spoločníkom, za ktorého sa nemusíte nikde hanbiť. A v teréne ukážete s Dusterom chrbát množstvu konkurentov, čo sa na SUV často krát iba hrajú. A to všetko s cenovkou TechRoad edície už od 18-tisíc a v maximálnej výbave neprekračujúcej 20-tisíc eur.
Tešíme sa na ďalšiu generáciu… Duster si už dnes vybudoval veľmi slušné meno.
Technické údaje | Dacia Duster TechRoad 1.5DCi |
Typ motora: | Vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1461 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 85 (115) / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 260 / 2000 |
Prevodovka: | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 12,1 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,1-5,8 |