Značka Dacia nedávno zmenila svoju identitu a okrem iných zmien zaviedla aj nové logo. Sandero Stepway sa v rámci týchto zmien podrobilo drobnému osvieženiu vzhľadu, tak sme preverovali, ako sa teraz bude páčiť okoliu a ako sa s najvýkonnejšiou verziou TCe 110 Expression jazdí.
Po všetkých tých testoch veľkých SUV v plných výbavách novinárskych konfigurácií, je tu konečne auto, ktoré je svojim cenovým zaradením reálne aj pre mňa, obyčajného človeka.
Podobne ako ostatné modely, aj aktuálne Sandero prevzalo novú identitu značky, čo prinieslo niekoľko vizuálnych zmien. Môžeme teda hovoriť o akomsi generačnom mini-facelifte a pochopiteľne to platí aj pre jeho lifestylovú verziu Stepway, s oplastovaním spodnej časti karosérie a zvýšeným podvozkom. Nové Sandero tak oproti doterajšiemu prevedeniu spoznáme podľa nového loga značky v prednej časti a tiež podľa upravenej výplne čelnej masky.
Pri výbave Expression patria do sériovej výbavy aj kryty vonkajších spätných zrkadiel v šedej farbe Megalithe, pričom túto farbu nájdeme aj na veľmi šikovných modulárnych pozdĺžnych strešných lyžinách, ktoré je možné v prípade potreby ľahko premeniť na priečniky.
Na zadnej časti sa potom v rámci novej identity značky objavuje nápis Dacia namiesto loga a označenie modelu sa na piatych dverách posunulo o pár čísel nižšie. Pri označení modelu sa však jedná iba o nálepky, tak ako pri čiernych pásoch na bočných dverách, čo je trochu škoda.
Všetko sú to v podstate iba malé kozmetické zmeny, ale ak viete na čo sa zamerať, novinku od predchodcu ľahko rozoznáte. Aj tieto malé úpravy prepožičiavajú Sanderu o trochu modernejší vzhľad. Iste, bratské Clio je zrejme trochu pohľadnejšie ale aj Sandero má vyvážené proporcie a pár zaujímavých detailov. Napríklad tvar predných aj zadných svetiel s peknou grafikou denného svietenia alebo líniu bočného zasklenia.
V interiéri sa žiadne zásadné zmeny neodohrali, teda snáď len s výnimkou volantu, kde tradičné logo opäť vystriedal biely nápis. Inak ale všetko zostalo po starom, čo je nakoniec viac než dobre. Naposledy sme Sandero Stepway testovali zhruba pred rokom a keď si odmyslím volič automatickej prevodovky, vnútro novinky je v podstate totožné, vrátane poťahov sedadiel, dekoru a aj šikovného držiaku na telefón s vhodne umiestneným konektorom pre pripojenie cez USB.
Slušná je aj priestrannosť a pri mojich 186 centimetroch mi nechýbalo miesto vpredu ani keď som si sadol sám za seba. Batožinový priestor ponúka štandardný objem 410 litrov, navyše poteší dvojitým dnom, háčikmi, či dokonca prítomnosťou rezervy. Delené zadné sedadlá síce nie je možné sklápať do roviny, no okrem toho batožinový priestor ponúkne dvojitú podlahu, rezervné koleso a praktické háčiky po oboch stranách.
Vyššia svetlá výška prináša výhodu v podobe ľahšieho nastupovania, zatiaľ čo sedadlá sú pre Daciu typicky mäkké a výhľad z vozidla slušný. Pri parkovaní sa môžete spoľahnúť na predné aj zadné parkovacie senzory, rovnako ako na zadnú kameru s dobrým rozlíšením. Zadné parkovacie senzory patria do základnej výbavy stupňa Expression, zvyšok je súčasťou packetu Parkovanie plus (predné a zadné parkovacie senzory, zadná parkovacia kamera, systém sledovania mŕtveho uhla) za 330€.
Tých príplatkov bolo v prípade testovaného Sandera trochu viac. Konkrétne: Elektricky ovládané zadné okná za 100€, Disky kolies z ľahkej zliatiny za 200€, Paket Media Nav Plus opäť za 330€, Automatická klimatizácia za príplatok 190€, Paket Extra (hands-free karta + elektronická park. brzda, stredová opierka s úložným priestorom) za 300€ a navyše ešte Vyhrievané predné sedadlá za 150€ a plnohodnotná Rezerva za rovnako 150€. Navyše bola ešte aj skvelá „poľovnícka“ farba Zelená Dusty za 510€. Všetky príplatky vyšponovali výslednú cenu na 17 660€. Ak by ste však oželeli väčšinu, tak v základe sa dá Sandero Stepway v tejto motorizácii kúpiť už za 15 500€.
A motorizáciu má teda skvelú, pretože v rámci novej identity došlo k zaujímavej zmene a pod kapotou modelu Sandro Stepway nájdeme aj novú najvýkonnejšiu motorizáciu TCe 110, ktorú si Sandero požičalo od väčšieho modelu Jogger. Ten budeme s novou identitou a v najvýkonnejšej verzii testovať už čoskoro…
Táto najsilnejšia verzia preplňovaného litrového trojvalca s obchodným označením TCe 110 ponúka okrem výkonu 81 kW (110k) medzi 5000 a 5250 ot/min aj 200Nm medzi 2.900 a 3.500 ot/min. Motor spolupracuje so šesťstupňovým manuálom a z 0 na 100km/h vďaka tomu testované Sandero Stepway zrýchli za rovných 10 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je 183km/h. Trojvalcový prejav motora je dobre počuteľný už pri naštartovaní a v nižších otáčkach sú miestami cítiť vibrácie. Pri jazde je však kultivovaný a prakticky o ňom neviete.
Napriek tomu, že parametre motora na papieri nikoho neohromia, v reálnom svete je Sandero Stepway veľmi svižné, čomu dopomáha tiež prevádzková hmotnosť okolo jednej tony. Keď v aute idete v sami, prípadne v dvaja a s minimálnym nákladom, budete mať pocit akoby ste mali pod prednou kapotou minimálne o liter väčší objem a dvojnásobný počet valcov. Šesťstupňová manuálna prevodovka, s celkom presnými dráhami zdatne sekunduje motoru a nebyť trochu zvláštne naladenej spojky, ktorá zaberala úplne dolu, dal by som jej jednotku s hviezdičkou.
Dacia svoje skutočné zrýchlenie tak trochu maskuje a vo vnútri to nie je tak ako by sa mohlo zdať. Je to dané predovšetkým celkovým naladením, ktoré je skôr zamerané na pokojnú jazdu a nízku spotrebu. Keď začnete Sanderu nakladať a tlačiť na športovú jazdu, tak relatívne výkonnému motoru nebude mäkký a pridvihnutý podvozok stíhať. Pri prudšom zrýchlení sa odľahčí predok a už tak ľahké riadenie, takže máte na chvíľu pocit straty kontaktu s vozovkou, pričom predné kolesá vedia hrabať a hrabať. Teda pokiaľ nezasiahne elektronika.
Podvozok, ktorý využíva modernú platformu CMF-B skupiny Renault, pôsobí mäkko a komfortne. Veľmi schopne eliminuje nerovnosti, čomu napomáhajú aj pneumatiky s rozmermi 205/60 R16. Trochu mi vadila mierna nedotáčavosť pri výjazdoch zo zákrut ale treba si uvedomiť, že podvozok je oproti klasickému Sanderu zdvihnutý a zrejme nedostal iné naladenie tlmičov a geometrie. Nejde síce o nič hrozné, napriek tomu je potrebné pripomenúť, že v niektorých ohľadoch skrátka Sandero Stepway svoj lacnejší pôvod až tak úplne skryť nedokáže.
Pri diaľničnej rýchlosti 130km/h sa ručička otáčkomera pohybuje okolo 2500 ot/min a motor ani nie je prehnane hlučný. Výraznejšie však pôsobí aerodynamický hluk a na horších podkladoch aj hluk od kolies. Ostatne odhlučnenie podvozku je všeobecne skôr slabšie a kadejaké odletujúce kamienky, ktoré narazia do karosérie, spôsobia riadny buchot.
Automobilka oficiálne udáva, že trojvalec TCe 110 so šesťstupňovým manuálom jazdí v priemere za 5,5 litra benzínu na 100 kilometrov. Po týždennom spolužití si Sandero hlásilo priemernú spotrebu iba o kúsok vyššiu 5,6 l/100km. Pri pokojnejšom tempe a ak sa vyhnete diaľniciam, nie je problém dostať sa k päťlitrovej hranici. Naopak ak na diaľnici využívate maximum a viac a mimo mesto pôjdete viac dynamicky, priemerná spotreba môže byť až o liter, či dva vyššia. To je ale pri malom turbobenzínovom motore normálna vec.
Tak si to zhrňme. Doby, kedy sa dalo nové auto zaobstarať do 10 000€, sú už zrejme nenávratne preč. Nielen kvôli inflácii, ale aj kvôli tomu, že Dacia ako značka zamierila trochu vyššie. Stále je však jednou z najdostupnejších variánt na trhu. Najlacnejšie Sandero Stepway si podľa aktuálneho cenníka zaobstaráte za 13 650€ a ako sme písali, po vyšperkovaní najvýkonnejšej verzie, sa dostanete na sumu ľahjko atakujúcu 18 tisícovú hranicu.
Cena testovaného exemplára teda možno už nie je taká lákavá, ako by si človek pri Dacii predstavoval, ale je pravda, že za tie peniaze dostanete slušnú výbavu, primerane výkonný a úsporný motor a štýlové prevedenie so zvýšenou svetlou výškou.