Dacia v Európe – unikátny príbeh úspechu

Pôvodná automobilová značka Dacia, ktorá bola založená v Rumunsku v roku 1966, bola odjakživa prepojená so značkou Renault. Jeho prvým modelom, ktorý bol k dispozícii na lokálnom trhu, bol Renault 8, premenovaný a označovaný ako Dacia 1100. Model bol zostavený z častí vyrobených vo Francúzsku.

V roku 1999 nadobudla Skupina Renault rumunského výrobcu jasnú víziu: rozvinúť odborné znalosti a geografickú situáciu spoločnosti Dacia s cieľom uvedenia na trhy východnej Európy najlacnejší sedan. A to práve v čase, keď bola táto lokalita vo víre rekonštrukcie a zmien. Veľmi ambiciózny cieľ, ktorý sa Skupina Renault rozhodla dosiahnuť zmenou štandardných pravidiel.

Prvýkrát v automobilovom priemysle bol návrh dokončený na úrovni daných nákladov použitím metódy „design to cost“ – na čo najnižšie náklady. Táto metóda bola v tom čase inovatívna a obrátila logiku doterajšieho procesu dizajnu. Optimalizácia nákladov sa stala nevyhnutnosťou v každej fáze dizajnu vozidla bez toho, aby došlo k zníženiu spoľahlivosti a bezpečnosti. Od začiatku do konca sa konečná predajná cena premietla do všetkých technických obmedzení. V rámci tejto stratégie bolo použitie osvedčených amortizovaných častí a technológií Skupiny Renault značným prínosom. Od dizajnu cez koncept až po výrobu, projektové tímy Dacia pracujú ako startup: od nuly a s obmedzeným rozpočtom.

Model Logan, ktorý bol predstavený v roku 2004 dodržal všetky svoje sľuby: rekordná veľkosť k pomeru priestoru a základné vybavenie za bezkonkurenčnú predajnú cenu. Na automotive trhu nastala revolúcia a s cenou porovnateľnou s ojazdeným autom zažil Logan taký úspech, že sa začal predávať od roku 2005 v celej Európe. Dacia sa stala referenciou pre spotrebné automobily a model Logan môžeme považovať už za ikonický model. Je na trhu dodnes a kumulatívny predaj tohto modelu je cca. 1,8 milióna kusov.

Po úspechu modelu Logan rozšírila Dacia svoju ponuku v roku 2008 o model Sandero a jeho SUV verziu – Sandero Stepway. Vďaka kompaktnosti a priestrannému interiéru je tento vyšší sedan dostatočne univerzálny na to, aby splnil všetky výzvy dané nenáročným zákazníkom. Nová revolúcia sa však začala v roku 2010 uvedením modelu Duster. Tento, teraz bestseller, spravil prievan v segmente SUV. Segment, ktorý dovtedy ponúkal väčšinou TOP výber značiek, sa zrazu stal oveľa dostupnejším.

Verné hodnotám, ktoré si Dacia vytvorila – rekordná priestrannosť, jednoduchosť, robustnosť a bezkonkurenčná cena – oba nové modely sa stali komerčným úspechom. Sandero (vrátane Sandero Stepway) je model č.1 v predaji súkromnej klientele v Európe v roku 2018. Od jeho uvedenia na trh sa predalo spolu 2,1 milióna kusov. Model Dacia Duster zaznamenal predaj na úrovni 1,6 milióna vozidiel od roku 2010. V roku 2007 rozšírila svoju ponuku o Logan MCV (kombi), potom v roku 2012 prišli modely Lodgy (MPV) a Dokker (MPV a van). Vďaka nadšeniu svojich zákazníkov má značka aktívnu zákaznícku komunitu. O tom svedčí aj popularita modelov Dacia a 6,4 milióna predaných vozidiel Dacia dodnes a nateraz je piatou značkou z hľadiska predaja súkromnej klientele v Európe.

V súčasnosti značka Dacia oslavuje svoje výročie práve ponukou nového odtieňu v sortimente – modrej Iron Blue, ktorý nesie číslo 15 a táto séria bude k dispozícii vo všetkých krajinách, v ktorých sa značka predáva.

V reakcii na environmentálne výzvy je Dacia jediným výrobcom, ktorý ponúka plný sortiment LPG verzíí a aj budúca revolúcia tejto značky bude vychádzať z 10-ročných skúseností Skupiny Renault v oblasti elektromobility a bude zahŕňať dostupné elektrické vozidlá. V marci 2020 predstavila značka svoj prvý koncept elektromobilu Dacia Spring. Bude to prvé mestské vozidlo, ktoré bude mať podpis Dacia, päť dverí so 4 skutočnými sedadlami a dojazdom takmer 200 km.

Dacia je svojim spôsobom „game changerom“ v automotive priemysle, prinajmenšom posledných 15 rokov. A zďaleka so svojimi revolučnými krokmi nie je na konci…

Zdroj: TS RENAULT Slovensko, spol. s r.o.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →