Kým sa elektrický a plug-in hybridný Ford Transit zatiaľ len testuje a dorazí niekedy v roku 2021, ten konvenčný sa medzitým dočkal medzigeneračného faceliftu. My sme vylepšený a omladený Tranzit vyskúšali v podobe trojmiestnej dodávky s prednou lavicou, v tej najväčšej dostupnej podobe – Jumbo (konkrétne FORD Transit VAN V363 MCA 2.0 TDCi EB 170k M6- RWD, VAN 350 L4 H3 Trend).
Transit v tejto verzii má impozantnú dĺžku cez 6,7m, výšku 2,7m a rázvor 3,7m. Obrovský nákladový priestore s objemom cca 15 metrov kubických má spevnenú priečku, obloženie plastovými výplňami a LED osvetlenie celého priestoru. Je prístupný cez bočné posuvné dvere a obrovské dvojkrídlové zadné dvere s inteligentne vyriešenými dorazmi.

Väčšie zmeny s ktorými facelift prichádza sa týkajú ako exteriéru s mierne inak tvarovanou prednou maskou tak aj interiéru, ktorý sa už skoro úplne priblížil osobnému autu. Vo vnútri teda nájdeme prepracovanú prístrojovú dosku s množstvom úložných priestorov a nové technológie ako asistent pri vychádzaní z kolmého parkovacieho miesta, inteligentný tempomat a systém sledovania mŕtvych uhlov. Trochu chýbala zadná parkovacia kamera ale je v opcii k dokúpeniu a toto by som určite v konfigurátore zaškrtol. Nový Transit dostal multimediálny systém Sync3 a FordPass Connect, ktorý vďaka dátovému prepojeniu cez 4G sieť prenáša informácie o dopravnej situácii v reálnom čase priamo do navigácie. Ak si navyše nainštalujete aplikáciu FordPass, tak budete cez mobilný telefón môcť skontrolovať stav uzamknutia vozidla a auto dokážete lokalizovať aj na mape .

Vďaka použitiu počítačových programov, ktoré sa bežne využívajú v letectve, sa pri novinke dokázalo docieliť výrazných zmien hmotnosti a tým aj využiteľnosti. Konkrétne to znamená, že v najvyššej špecifikácii 350 Trend s dlhým rázvorom, sa podarilo ušetriť cca 80 kilogramov. A kde všade? Stačilo šikovne využiť alebo zmeniť niektoré materiály. Napríklad prepážka za posádkou je teraz z kompozitných materiálov. Kapota z hliníka zase oslavuje v európskych dodávkach premiéru.
To všetko predovšetkým znamená, že do Transitu toho teraz môžete naložiť oveľa viac (prevádzková hmotnosť je 2514 kg). Menšia hmotnosť tiež prospieva aj spotrebe paliva, čomu navyše dopomáha aj vylepšený vznetový motor 2.0 TDCi EcoBlue. Pod kapotou mal testovaný exemplár druhý najsilnejší dvojlitrový motor EcoBlue s výkonom 125kW (170k) s krútiacim momentom 405 Nm pri 1500 – 3000 ot. a spriahnutý bol s veľmi presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonovo úplne postačuje a vôbec nie je brzdou premávky ani na diaľnici.

Schopnosť naftových motorov spaľovať aj oleje skôr používané v kuchyni na varenie nie je žiadnou novinkou. Palivá vytvorené takzvanou hydrogenáciou rastlinných olejov (HVO) sú už stále známejšou alternatívou k použitiu klasickej motorovej nafty a toto využitie už nepotrebných kuchynských olejov aj živočíšnych tukov teraz Ford dokonca schvaľuje pre motor v poslednom Transite. Keďže k spaľovaniu tejto alternatívy bola jednotka od začiatku testovaná, spaľovaním HVO uvádza Ford až o 90% nižšiu produkciu skleníkových plynov a tiež redukciu v tvorbe oxidov dusíka (NOx) v porovnaní s klasickou naftou.
Obe palivá je pritom možné mixovať v nádrži a svojím zložením má HVO navyše zabezpečiť naftovému motoru ľahšie štartovanie pri nízkych teplotách. V Európe už rad spoločností zbiera použité rastlinné oleje z reštaurácií a domácností pre ďalšie využitie v produkcii biopalív. Ponuka HVO je však zatiaľ len na vybraných čerpacích staniciach a popularite sa teší predovšetkým v Škandinávii a Pobaltských krajinách. Najväčšie využitie je k videniu u väčších dopravných / logistických spoločností, ktoré sa snažia pozitívne znížiť svoj dopad na životné prostredie. Ford je tak jednou z prvých automobiliek, ktorá sa začala využitie HVO oficiálne odporúčať.

Priemerná spotreba sa ustálila mierne nad 9L/100km a v meste sa určite pozriete aj na dvojciferné hodnoty nad 12-13L/100km.
Ford Transit preslávila predovšetkým spoľahlivosť, prevádzková nenáročnosť a schopnosť vydržať aj dlhodobejšie preťažovaniu nákladom. Pred cca desiatimi rokmi patril transit k najlacnejším dodávkam z pohľadu nákladov na prevádzku. Časy sa však menia, konkurencia v tomto ohľade znateľne zapracovala ale nový Transit si dostojí svojho mena. Ford Transit Van v základnom vyhotovení stojí podľa cenníka mierne pod 25-tisíc eur bez DPH a cena testovaného vozidla bola 31 045 eur bez DPH.

Technické údaje | FORD Transit VAN V363 2.0TDCi |
Typ motora: | Vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) | 125 (170) / 3500 |
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): | 405/1500-3000 |
Prevodovka: | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | áno 🙂 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 6,9-12 |