Honda Jazz Crosstar – čaruje s priestorom aj spotrebou

Hondu Jazz poznáme veľmi dobre už od roku 2001. Jej, už štvrtá generácia prišla
na trh v roku 2020 a verzia Crosstar je výzorom veľmi podobná. Jazz bol vždy na hranici malého hatchbacku a MPV. Súčasná verzia Crosstar, vďaka vyššej svetlej výške a plastovým lemom podvozku, či nárazníkov z nelakovaného plastu, sa výzorom radí medzi kategóriu malých SUV.

Aj keď silueta je podobná predchádzajúcim generáciám, na rozdiel od nich má veľmi minimalistický dizajn, bez akýchkoľvek prelisov, záhybov, či vlniek. Karoséria má tak jednoduché a uhladené tvary.
Už v základnej výbave je Jazz nadštandardný. LED predné a zadné svetlomety, veľa bezpečnostných asistentov v balíčku Honda Sensing, alebo systém Honda Connect. Jazz Crosstar sa predáva iba v najvyššej výbave Executive, kde je navyše navigácia, bezkľúčové otváranie dverí a štartovanie, pripojenie smartfónov alebo služby ďalšej konektivity My Honda+. Veľká škoda, že tu chýba kontrolka sledovania mŕtveho bodu na spätných zrkadlách.

Interiér je minimalistický a jeho cieľom bolo, aby nebránil výhľadu. To sa podaril vďaka malým trojuholníkovým okienkam v Ačkových stĺpikoch, ktoré sú veľmi tenké. Samotný interiér má minimum tlačidiel a väčšina sa ovláda cez displej infotainmentu, alebo tlačidlami na volante. Konektivita je maximálne postačujúca. Audio s výkonom neuveriteľných 376 wattov a ôsmimi reproduktormi vrátane bassového, je naozaj prekvapujúce. Je pravda, že pri takmer maximálnej hlasitosti to už nie je veľmi počúvateľné. Bassy ostanú zastreté a reproduktory to nezvládajú veľmi čisto. Čalúnenie pôsobí veľmi príjemne a je fakt odolné.

Pýchou Hondy Jazz Crosstar sú výborne variabilné sedadlá so systémom Magic Seats. Týmto nápadom by sa mali inšpirovať všetky automobilky. Okrem toho, že sa dajú sklopiť zadné sedadlá, ako všetci poznáme, v tomto prípade sa dá vyklopiť aj zadná lavica. Vznikne tak neuveriteľne veľa možností, ako využiť priestor. Objem batožinového priestoru je až 1203 litrov a pri magických sedadlách nemusíte veľmi pozerať na to, ako vysokú vec do neho naložíte. Zmestí sa vám tam hocičo od podlahy až po strop. Vyklápať ako aj sklápať sa sedadlá dajú v jednej tretine, alebo v dvoch tretinách.

V spolupráci s obchodným reťazcom Billa sme do odkladacieho priestoru naložili nákup až po strop a ešte stále nebol Jazz Crosstar do sýta naplnený. S takýmto nákupom by ste vydržali nejednu karanténu.
Veľkou novinkou a pre niekoho možno sklamaním je, že nové modely Jazz a Jazz Crosstar sa budú predávať iba v hybridnej verzií. Pohon bude mať na starosť prioritne trakčný elektromotor s výkonom 80kW, ktorému bude energiu dodávať benzínová 1.5ka i-VTEC, s výkonom 72kW. Atmosférický 4 valec bude pracovať v Atkinsonovom cykle.

Automatická jednostupňová prevodovka e-CVT príde na rad až vo vyšších rýchlostiach, niekde okolo 70-
75km/h, kedy spaľovací motor spojí priamo s prednou nápravou. Nie je to však pravidlo. Aj vo vyšších rýchlostiach dokáže čerpať energiu z batérie elektromotora, ak je nabitá na viac ako polovicu. V nižších rýchlostiach spaľovací motor iba dobíja batériu. Tento systém Honda nazvala i-MMD.

Aj napriek tomu, že Jazz Crosstar je viac-menej SUV, stále tu ostal podpis športovejších jazdných vlastností Hondy. V zákrutách sedí veľmi pekne a ovládanie je príjemne citlivé a presné. Na 16 palcových diskoch je podvozok na nerovnostiach trochu tvrdší, ale stále veľmi komfortný. Každopádne mäkší podvozok by som za menšiu stabilitu v zákrutách určite nemenil. Motor s výkonom 100 koní síce zvládne aj svižnejšiu jazdu, či predbiehanie, no jeho vyšší zvuk pri vyšších otáčkach dáva najavo, že to nie je jazda pre neho. Tiež aj spotreba rapídne stúpne. Predsa je to auto stavané na pohodovú jazdu s nízkou spotrebou. Rozhodne sa nemusíte báť, že prevodovka s jedným prevodom bude znieť ako mixér. Je tu elektronická úprava, aby automat znel, akoby radil rýchlosti.

Keď už hovoríme, že Jazz Crosstar hybrid, je stavaný na pohodovú jazdu s nízkou spotrebou, myslíme to skutočne vážne. Počas testu sa priemerná teplota pohybovala okolo 10tich stupňov. Počas testu bolo auto plnohodnotne využité, čo znamená, že klimatizácia bola zapnutá neustále. Ak bolo chladno, tak aj vyhrievané sedačky, či kúrenie a nechýbalo ani autorádio s vyššou hlasitosťou. Začneme okresnými cestami, kde spotreba bola skutočne najnižšia. Pri tempomate na 90 km/h sa striedal elektromotor s
benzínovým so spotrebou tesne pod 3 litre na 100 kilometrov. Celkovo 250 kilometrov okresných ciest kombinovane s mestom bolo za 3,8 litra. V meste, aj so studenými rannými cestami, sa vyšplhala spotreba na príjemných 4,5 litra. Aj napriek plne nabitej batérií, po studenej noci, bol z rána niekoľko kilometrov v zábere aj benzínový motor. Na poslednom mieste skončila jazda po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h, kde palubný počítač ukazoval viac ako 5,5 litra na 100 kilometrov. Za celý sedem dňový test a prejdených cez 700 kilometrov, bola priemerná spotreba pod 5 litrov.

Honda Jazz Crosstar sa dá kúpiť iba v najvyššej výbave Executive a iba s hybridným pohonom, za 23 990€.

Pre magazín AutoZine SK, vyrobil Michal Novotný studio.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →