SsangYong Tivoli Grand – čerešnička na trhu

Už nejaký čas je možné si na Slovenskom trhu zaobstarať nové rodinné SUV od značky SsangYong. Jedná sa o model Tivoli Grand, ktorý bol predtým známy ako s prívlastok XLV. Svojich zákazníkov láka na nízku cenu a priestranný interiér s priam kráľovským batožinovým priestorom. Veľkostne sa nový prírastok do kórejskej rodiny radí niekde medzi modely Tivoli a Korando.

Kórejský SsangYong sa na našom trhu celkom usadlil a je už úplne bežné niektorý z jeho modelov na cestách stretnúť prakticky denne. Ako často ale uvidíme jeho nový crossover s „pretiahnutým zadkom“, benzínovým motorom a pohonom iba predných kolies a čo navyše vlastne prináša?!

Tak začnime tým priestorom. Tivoli Grand je predĺženou verziou východiskového modelu a vyzerá vlastne doslova ako Tivoli s batohom. Verzia Grand meria na dĺžku 4480 mm, čo je o 25 centimetrov viac. Šírka 1810 mm je pri oboch modeloch rovnaká a výška sa líši len minimálne – Grand má výšku 1646 mm, prípadne 1660 mm so strešnými lištami.

Rázvor o hodnote 2660 mm a rozchody predných a zadných kolies sú totožné. Predĺžením teda najviac získal batožinový priestor, ktorý ponúkne v základnom usporiadaní objem 720 litrov, čo je viac ako dvojnásobok oproti štandardnému Tivoli. Po sklopení druhého radu sedadiel potom ponúkne 1440 litrov. V tejto triede nevídané…

Priestor v kufri je však veľmi členitý a cenné litre získava skôr na výšku ako na šírku. Nakladacia hrana je vysoko a rovná podlaha dvojitej podlahy necháva priestor po stranách pre dve hlboké vrecká, kam je možné umiestniť menšie predmety, ktoré by vám inak lietali po kufri. Je tu variabilnejší priestor, vrátane niekoľkých kotviacich prvkov pre pevné uchytenie nákladu. Na prevoz základných vecí to bohato stačí. Sklopením druhého radu sedadiel (čo sa však bohužiaľ nedá urobiť z priestoru kufra) navyše získate takmer rovnú plochu.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq 2.0 TDI Sportline 4x4 DSG - Obľúbenec v Športovej Línii

V interiéri začneme od prednej časti. Sedadlá sú skôr krátke a sedáky sú veľmi tvrdé, takže pri dlhšom cestovaní už bude vaše pozadie vyžadovať častejšie pauzy. Tiež majú skoro nulové bočné vedenie v oblasti ramien. Vzhľadom na naladenie podvozku tak máte pocit, že vás chce auto v ostrejších zákrutách zo sedačky doslova vyklopiť.

Priestor na sedadlách je však veľkorysý, a to platí aj pre zadnú lavicu. Nájdeme tu aj „lacné“ vychytávky v podobe gumičiek na zadných sedadlách a v kufri, ktoré poslúžia na prichytenie predmetov. Neviem ako to bude s ich životnosťou a naťahovaním po čase ale určite sa dajú jednoducho vymeniť za nové. Dojem tu trochu kazia odhalené matky na ukotvení sedadiel. Tu by to chcelo nejaké plastové krytky.

Príkladný je aj výhľad z celého auta, a pretože je teraz zadné okno o štvrť metra ďalej ako v klasickom Tivoli, pomôže vám s výhľadom pri parkovaní cúvacia kamera. Síce nemá nejaké vysoké rozlíšenie, ale obraz je viac než slušný a má samozrejme navádzacie pruhy pre ľahšie cúvanie.

Mäkčených plastov je v interiéri poskromne a všeobecne je z auta cítiť zameranie na nižšiu cenovú kategóriu. Spracovanie je však na špičkovej úrovni a nič tu nevŕzga. Okrem displeja infotainmentu sú tu na všetko veľké a prehľadné tlačidlá a po pár dňoch sa auto naučíte ovládať úplne intuitívne. V rámci zvolenej doplnkovej výbavy, za ktorú sa u tejto značky príliš nepripláca, sa môžete tešiť napríklad aj na dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel a čelného okna či bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Poteší veľmi pekná a jednoduchá grafika infotainmentu. Jednotlivé prechody sú svižné a peknú grafiku však prináša aj digitálny prístrojový štít. Vyzerá skvelo, má množstvo zobrazení a každé z nich je prehľadné. Jas displejov prístrojovej dosky ovládate dvoma tlačidlami na paneli naľavo od volantu. Za to určite chválim, pretože netreba nič loviť v infotainmente. Displeje však samozrejme disponujú aj funkciou automatického stmievania.

Odporúčaný článok:  SsangYong REXTON - stará škola SUV
https://youtu.be/4ihw-gkjzw0

Pre pohon modelu Tivoli Grand je možné zvoliť iba štvorvalcovú jednotku 1.5 T-GDI s výkonom 120 kW (163 koní), ktorá dokáže 1350 kg vážiace auto roztiahnuť na papierových 175 km/h a určite ešte aj ďalej. Proti tejto motorizácii toho nemožno veľa namietať. Ochotne sa zbiera už od nižších otáčok a po poriadnom roztočení turba je hračkou aj predbiehanie a držanie vyšších rýchlostí na diaľnici. Motor patrí k najsilnejším stránkam auta.

Najlepšie sa cíti pri pokojnom používaní, kedy je veľmi tichý a chová sa kultivovane. Pri diaľničných 130 km/h točí len necelých 2500 otáčok za minútu. To isté sa však nedá povedať o šesťstupňovej automatickej prevodovke s hydrodynamickým meničom od japonského Aisinu, ktorá dojem z motora trochu kazí.

Jemné radenie vám poskytne len ak budete veľmi jemní a dáte si pozor na prácu s plynom – inak cuká a cuká a cuká. Najhoršie je na tom jazda krokom v kolónach, kde pri rýchlejších rozjazdoch z križovatiek zase prevodovka váha a celý proces ešte môže spomaliť systém štart/stop, ktorý sa našťastie dá vypnúť veľkým fyzickým tlačidlom. Za to palec hore.

Čo vás trochu prekvapí je tiež spotreba. Keď si ale spojíte nie príliš aerodynamický tvar karosérie, turbomotor bez elektrických pomocníkov a klasický hydromenič namiesto dvojspojkovej prevodovky, asi sa s tým dá rátať. Priemer v teste sa pohyboval od 9 do 11 litrov /100km. Nádrž, ktorá má objem 50 litrov, vám teda vydrží na zhruba 500 km.

Odporúčaný článok:  SsangYong Rexton - Modernizovaný kráľ

Tivoli Grand má vpredu zavesenie pseudo McPherson a vzadu jednoduchú nápravu s torznou tyčou. Viacprvková zadná náprava tu nejde objednať ani za príplatok. Grand je teda čistou predokolkou, avšak s terénnymi funkciami, ako je napríklad asistent na schádzanie z kopca či režim Winter na úpravu správania pribrzďovania kolies v podmienkach s nízkou adhéziou. Naladenie podvozku je veľmi komfortné a auto sa na dobrej ceste ľahko pohupuje. Nemá ale takmer žiadnu kompenzáciu bočných náklonov, takže pozor na nájazdové rýchlosti do zákrut. Aj na horších cestách pracujú tlmiče veľmi dobre. Silným článkom sú tiež brzdy, ktoré sa dobre dávkujú.

Cena testovanej verzie Tivoli Grand 1.5 Turbo e-XGI Style + SPORT packet + TECH packej + metalíza, bola 21.420€ s DPH. Tivoli Grand však stojí v základnej výbave len 16.190€. Výbava je slušná, ale ak chcete napríklad 2-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel a volantu či tónované okná, musíte siahnuť po pakete Style za 1.250€, prípadne ísť rovno po akciovom Style+, ktorý k vyššie zmienenému pridáva ešte:

  • Signalizácia vzdialenosti pri parkovaní – vzadu
  • Vyhrievanie predných sedadiel
  • Vyhrievaný volant
  • 16″ ALU disky, pneumatiky 205/65 R16
  • Dvojzónová automatická klimatizácia
  • Sklá so zvýšeným tónovaním „PRIVACY GLASS“ (sklá v zadných bočných dverách a vo dverách batožinového priestoru), Zadný spojler so zabudovaným LED brzdovým svetlom

SsangYong Tivoli Grand je určené skôr pokojným vodičom, ktorí budú jazdiť v rámci limitov. Tých jeho celková kultivovanosť prekvapí a odmení plavnou jazdou. Za malé peniaze tu dostanete veľký batožinový priestor a skvelého rodinného pomocníka aj na dlhšie trasy. V krásnej červenej metalíze je to taká čerešnička na trhu a vždy bude pútať pozornosť.

Technické parametre:

Palivo: benzín
Objem motora: 1497 cm3
Maximálny výkon: 120 kW / 163 k
Maximálny krútiaci moment: 260 Nm
Prevodovka: 6-stupňová automatická Aisin
Pohon kolies: 2WD (predný náhon)
Dĺžka/šírka/výška: 4 480 / 1810 / 1646 mm
Svetlá výška: 167 mm
Rázvor náprav: 2 600 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 350 kg
Objem batožinového priestoru: 720 l
Objem palivovej nádrže: 50 l
Maximálna rýchlosť: 175 km/h
Kombinovaná spotreba: 7,77 l/100 km (WLTP)
Galéria:
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →