Malý crossover, čiže taký kríženec malého SUV a hatchbacku, Hyundai Kona prišiel najprv s bežnými spaľovacími motormi pod kapotou a následne dostal vylepšenú techniku plne elektrického Ioniq-u. Teraz teda po bežných motorizáciách nasledovaných elektromobilom prišiel na rad aj hybrid. Poďme sa teda najprv pozrieť na technické (a teoretické?) parametre vozidla Hyundai Kona Hybrid…
Klasický Hyundai Kona asi netreba dlho predstavovať. Je to obľúbený mestský crossover, ktorý sa svojím pomerom kompaktných rozmerov a veľkorysého vnútorného priestoru, hodí hlavne do mestskej premávky. Vonkajšími rozmermi a najmä svojou dĺžkou (4 165 mm), spadá Hyundai Kona do triedy malých vozidiel. Šírka 1 800 mm a rázvor 2 600 mm a veľkorysý vnútorný priestor ju zasa radia skôr medzi kompakty. Batožinový priestor má objem 361 litrov, čo je trochu viac, než bežne mávajú malé hatchbacky.
A práve v meste dáva oveľa väčší zmysel ako tradičné pohony práve ten hybridný. Toto rozšírenie ponuky je teda od automobilky logickým krokom a kým elektrická Kona dostal oproti Ioniq-u výrazne vylepšenú techniku (podstatne väčšiu batériu aj vyšší výkon, oboje navyše s možnosťou voľby medzi dvoma variantmi), tak Kona Hybrid má parametre pohonného systému zhodné s Ioniq-om Hybrid. Hyundai teda do karosérie Kony použil už vyvinutú a osvedčenú techniku, ktorá spoľahlivo funguje v inom modeli.
Poďme ale na to najdôležitejšie a najzaujímavejšie, čo tu máme… techniku.
Pod prednou kapotou ukrýva Hyundai Kona Hybrid atmosférickú benzínovú 1.6-tku s priamym viacbodovým vstrekovaním paliva, ktorá pracuje v Atkinsonovom cykle. Tá má výkon 77,2 kW, krútiaci moment 147 Nm. Kupodivu tu nenájdeme CVT prevodovku ale klasickú šesťstupňovú automatickú dvojspojku s označením DCT. Hybridný pohon dopĺňa synchrónny elektromotor s výkonom 32 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Celkový výkon hybridného systému potom je 104 kW (141 k) a krútiaci moment slušných 256 Nm. Vďaka tomu sa nám hybridná Kona rozbehne z 0 na 100 km / h za 11,2 s (s 18 „kolesami za 11,6 s) a akceleráciu ukončí už na 160 km / h.
Pri hybride je pre nás všetkých najdôležitejším údajom spotreba paliva. Tá sa líši podľa výbavy a podľa prepočtu z WLTP na NEDC je v meste 3,6-4,0 l / 100 km, mimo mesta 3,9-4,5 l / 100 km a v kombinovanej prevádzke 3,9-4,3 l / 100 km. Aj to ukazuje, že najviac sa hybridná Kona hodí práve do mestskej premávky. To sú ale teoretické hodnoty…
My sme Konu testovali celý týždeň v takzvanom prímestskom cykle, kde dostala dennú dávku okresných ciest (30km), mesta (5-10km) a diaľnice (15-30km). Po týždni nám palubný počítač ukázal hodnotu 6,1 l / 100 km, čo vzhľadom k svižnej jazde nie je zlé. Pri jazdení s ľahkou nohou s predvídaním a rekuperáciou sme sa vedeli dostať aj na úroveň 5 l /100 km. Diaľnica je samozrejme vždy celá zle, nakoľko tu nestačí ani slabučký atmosférický agregát, ani výkon generátora. Trochu zamrzí aj to, že tu nie je intenzita rekuperácie nastaviteľná pádlami pod volantom. Dá sa však mierne regulovať jednoducho prácou s brzdovým pedálom a udržať tak generátor v pásme kedy dobíja akumulátor. Do batérie teda Kona Hybrid ukladá iba energiu z brzdenia, alebo zostatkovú energiu zo spaľovacieho motora, pretože ten je efektívnejší pri viac otvorenej škrtiacej klapke a nepotrebnú časť výkonu systém posiela do batérie, aby pri menšom zaťažení mohlo auto spaľovací motor vypnúť a ísť len na elektrinu. Tým dosiahne to, že skráti dobu chodu spaľovacieho motora a ak musí bežať, tak v efektívnejším režime.
Nižšej spotrebe Hyundai Kona Hybrid pomáhajú aj elektronickí asistenti. Už základná výbava Hyundai Kona Hybrid (začína na stupni Family) je pomerne bohatá a sú v nej rôzny asistenti pre bezpečnejšiu a komfortnejšiu jazdu. Zaujímavý je ale hlavne asistent Eco-DAS, ktorý je dodávaný v kombinácii s príplatkovým 10,25 „displejom. Ten má pomôcť k ešte úspornejšej jazde, a to vďaka informáciám z navigačného systému o priebehu trasy. Jednak včas upozorňuje vodiča, aby znížil rýchlosť jazdy a tým sa vyhol prudkému brzdeniu. Táto funkcia sa nazýva asistent zotrvačnej jazdy a je možné ju aktivovať v rýchlostiach v rozmedzí 40 až 160 km / h. Jej cieľom je maximalizovať zotrvačnú jazdu, prípadne rekuperáciu a naopak minimalizovať použitie bŕzd. Takže táto funkcia znižuje okrem spotreby paliva aj náklady na výmeny brzdových doštičiek a kotúčov.
Vyššie spomínaná funkcia však samozrejme funguje iba v prípade, že je do vstavanej navigácie zadaný cieľ trasy. A rovnaké je to aj s funkciou predvídavého riadenia energetických tokov, ktorý riadi nabíjanie a vybíjanie akumulátorov v stúpaniach a klesaniach, aby sa maximálne využívala ich kapacita. Ak je na trase stúpanie a stav nabitia je nízky, vozidlo mierne zvýši výkon spaľovacieho motora, aby sa akumulátory pre jazdu v stúpaní s predstihom nabili. Elektromotor môže počas jazdy do kopca podporovať zážihový motor, a tým znížiť ne-efektivitu jeho prevádzky v tejto jazdnej situácii. Výsledkom je optimalizovaná hospodárnosť. Pri dostatočnom nabití akumulátorov zvýši Kona Hybrid intenzitu využívania elektromotora pred jazdou v klesaní, aby sa minimalizovala spotreba paliva. Elektrická energia je potom vyrábaná rekuperáciou kinetickej energie pri jazde zo svahu.
Hybridná verzia Kony oproti verzii Electric prišla o jednu veľkú výhodu a síce o veľmi nízke ťažisko, ktoré má elektrická verzia práve vďaka ťažkým batériám v podlahe. Má tiež o poznanie nižší výkon ako plne elektrická verzia. Výhodou je ale nižšia hmotnosť, ktorá je poznať pri akcelerácii a v zákrutách, kde sa hybridná verzia tej elektrickej veľmi blíži. V oboch prípadoch vodič sedí vyššie, čo mierne zhoršuje kontakt s vozovkou, ale sedačky majú veľmi podarené bočné vedenie a príjemne podržia. Priamo športové auto teda Hyundai Kona Hybrid rozhodne nie je, ale obratný crossover do mesta a na okresky áno. Verzie „N“ sa však zrejme tak ľahko nedočkáme…
Hyundai Kona Hybrid má oproti ostatným verziám tiež zmenšenú palivovú nádrž na 38 litrov. K nej naopak pribudla Li-Pol batéria s kapacitou 1,56 kWh, ktorá samozrejme nemá možnosť externého nabíjania, ale ukladá sa do nej len prebytočná energia z brzdenia alebo zo spaľovacieho motora pri potrebe nižšieho výkonu. Výhodou je, že batožinový priestor ani nohy zadných cestujúcich vďaka tomuto neutrpeli újmu z priestoru. S plug-in hybridnou verziou sa pri modeli Kona zatiaľ nepočíta.
Cena za výbavu Style je podľa cenníka 27 490 € vrátane DPH, avšak súčasná akčná cena je o 1500 € nižšia. Suma za takéto auto to nie je práve nízka, ale dostanete za ňu dobre vybavený štýlový crossover, ktorý vie jazdiť relatívne svižne aj úsporne. A to najmä v meste a po okreskách.
Technické údaje | Hyundai Kona Hybrid |
Typ motora: | Zážihový ( elektrický ) |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1373 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | Systémový výkon 104 (141) |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 147 / 4000 ( 170 ) |
Prevodovka: | 6-stupňový automat |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 11,2 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 3,9–6,0 |