KIA Sportage HEV GT-Line 4×4 – Sametový hybrid

Kia Sportage sa tento rok predstavila už v piatej generácii a prvýkrát ponúka, okrem klasickej benzínovej motorizácie, aj hybrid a plug-in hybrid. Práve prvú spomínanú verziu HEV sme, v kombinácii s pohonom 4×4 a vo výbave GT-Line, mohli otestovať počas celého týždňa.

Kia Sportage prvej generácie bola jedným z vôbec prvých SUV a ide teda o model, ktorý je priekopníkom tejto kategórie. Prvá generácia sa predstavila už takmer pred tridsiatimi rokmi – v roku 1993. Druhá prišla v roku 2002 a ďalšie v rokoch 2010 a 2015. Teraz tu teda máme už piatu generácia, ktorá prvýkrát dostala aj plne hybridné pohony. Tá predchádzajúca mala v ponuke iba mild-hybrid, ale teraz si môžete Sportage kúpiť aj ako plnohodnotný hybrid bez externého nabíjania (HEV), či dokonca plug-in hybrid (PHEV).

Kia Sportage je po elektromobile EV6 druhým vozidlom, ktoré dostal nový dizajnový jazyk značky Kia a zároveň aj nové logo. Aj keď má úplne inú siluetu, určité charakteristické znaky sú zhodné práve s EV6. Na prvý pohľad vyzerá Kia Sportage menšia ako predchádzajúca generácia, opak je však pravdou. Prakticky do všetkých strán mierne narástla a iba jej výška je o 10 milimetrov menšia.

Zatiaľ čo predchádzajúca generácia bola globálnym modelom a išlo o najpredávanejšie vozidlo značky Kia na svete, v prípade piatej generácie automobilka zdôrazňuje, že ide o vozidlo navrhnuté priamo pre Európu. Prvýkrát v histórii sa totiž európska verzia modelu Sportage líši a navyše sa aj v Európe vyrába. Konkrétne v najmodernejšom závode značky Kia, u nás na Slovensku v Žiline. Výrobný závod v Tepličke nad Váhom je zároveň najmodernejšou továrňou značky Kia na svete.

Súčasná generácia upúta hlavne prednými LED svetlami do písmena V, položeného smerom nabok. Tu je svetelný podpis trochu viac roztvorený ako pri EV6, ale základné rysy sú zhodné. Mriežka chladiča je samozrejme oveľa väčšia ako pri elektromobile, ktorý chladenie tak veľmi nepotrebuje. Strecha môže byť prvýkrát pri Sportage v inej farbe ako zvyšok karosérie a celkovo auto dostalo spredu veľmi dynamický vzhľad.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Outlander – posledný samuraj

Z boku zaujme mohutný C stĺpik, ktorý naopak zdôrazňuje robustnosť, a prahy zakryté dverami, čo je zase praktické riešenie. Zozadu potom opäť zaujmú zadné LED svetlá, tvarované do položeného písmena V. Škoda, že nie sú plne LEDkové a smerovky dostali iba klasické žiarovky, čo mierne kazí celkový dojem.

Interiér je príjemný a vo verzii GT-Line majú sedačky aj pomerne dobré bočné vedenie. Prístrojová doska je rozvrhnutím veľmi podobná tej v už spomínanom modeli EV6. Je tu teda minimum tlačidiel a väčšina funkcií sa ovláda cez stredový displej. Pred vodičom sa nachádza virtuálny kokpit, na ktorom si môžete prepínať zobrazenie podľa toho, čo vám vyhovuje. Na rozdiel od iných vozidiel Kia sú tu k dispozícii iba dva jazdné režimy – Eco a Sport. Režim Normal teda z ponuky vypadol, čo nám vôbec neprekáža.

S digitálnym prístrojovým panelom dostanete aj zaujímavo riešené sledovanie mŕtveho uhla. Pri zopnutí smerovky sa v jednom z budíkov ukáže obraz z kamery pod zrkadlom na strane, kam sa chystáte odbočiť. Netradičná je tiež schopnosť digitálnej prístrojovky reflektovať počasie a dennú dobu. Na displeji sa podľa podmienok môže meniť pozadie. Ráno vychádza slnko, v noci sa celá grafika stmaví a pribudnú hviezdy a keď napríklad prší, uvidíte dážď aj na displeji. Väčšinu času sme aj tak jazdili so zobrazením štandardných budíkov, ktoré sú prehľadnejšie.

Rovnako ako v prípade EV6, aj tu nechýbala meniaca sa dotyková lišta pod stredovou obrazovkou infotaimentu. Cez ňu sa dá ovládať klimatizácia aj médiá a opäť pripomínam, že hoci je toto riešenie celkom praktické, tak mi mierne vadilo. Vodič sa musí pozerať, kam za jazdy ťuká prstom a keď si neuvedomí, že lišta je práve prepnutá na klimatizáciu, namiesto vyššej hlasitosti autorádia sa dočká intenzívneho ofuku ventilácie. To je snáď jediný prehrešok, ktorý som ohľadom ergonómie našiel.

Odporúčaný článok:  Ford Transit Van 2020 - Odľahčené Jumbo

Kia Sportage novej generácie potešila dostatkom vnútorného priestoru aj skvelým riadením, výhľadom do strán, či sedadlami, ktoré sú dostatočne komfortné na to, aby v nich dokázala posádka stráviť na jeden záťah aj niekoľko stoviek kilometrov.

Pokiaľ ide o hybridný pohon, tak ten vychádza z toho, čo poznáme napríklad z Nira či väčšieho Sorenta. Je spojený s benzínovou preplňovanou motorizáciou 1.6 T-GDi. Tá má sama o sebe výkon 132 kW (180 koní) a pracuje tu v takzvanom Atkinsonovom cykle. Testovaný Hybrid (HEV) má systémový výkon 169 kW (230 koní) a môže poháňať buď predné, alebo všetky kolesá, ako tomu bolo v našom prípade. Spomeňme ešte Plug-in hybrid (PHEV), ktorý má systémový výkon 195 kW (265 koní) a je k dispozícii len s pohonom všetkých kolies. Má rovnaký spaľovací motor, avšak výkonnejší elektromotor.

Hybridné verzie taktiež dostali zaujímavé riešenie, ktoré eliminuje problém väčšiny dnešných hybridov. Veľká časť z nich totiž zapína spaľovací motor iba kvôli kúreniu aj v situácii, keď by na pohon stačil elektromotor a ušetrená energia z batérie. Kia Sportage však má tepelný výmenník vo výfuku, vďaka ktorému lepšie využije odpadové teplo zo spaľovacieho motora. Kia Sportage HEV má podľa WLTP stanovenú kombinovanú spotrebu 5,5 l/100 km vo verzii s pohonom predných kolies, 4×4 verzia má stanovený priemer 6,2 l/100km. To je tiež hodnota, na ktorú sme počas týždňa a najazdení skoro tisícky kilometrov dostali.

Jazda je pritom príjemne tichá v oboch režimoch (Eco aj Sport) a väčšinu času ani neviete, či idete na elektrinu alebo na benzín. Sportage vám túto informáciu ani nijako netlačí nejakou špeciálnou grafikou na prístrojovom paneli, takže vás nenúti meniť jazdný štýl. Je ale jasné, že pokojní vodiči sa skôr defenzívnym štýlom jazdy z hybridného pohonu vytlačia maximum jeho schopností pre čo najlepšiu efektivitu.

Čo v dnešnej dobe celkom prekvapuje, je použitie klasickej automatickej prevodovky namiesto rôznych CVT, či hybridných elektronických meničov. Ide o úplne iný automat než ten, ktorý majú nehybridné verzie. Tie majú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT, zatiaľ čo hybridné aj plug-in hybridné modely dostali šesťstupňovú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Overená klasika, ktorá má sametovo hladké prechody jednotlivých stupňov a sama o sebe pomáha dotvoriť atmosféru pohody na palube. Prevodovke pomáha pri preklze samotný elektromotor a tak sa ani nestáva, že by bol cítiť výpadok výkonu alebo, že by prevodovka „nestíhala“ radiť smerom nadol.

Odporúčaný článok:  Mazda 3 Skyactiv G150 - takmer dokonalá

Po jazdnej stránke je trochu zvláštne naladený podvozok, ktorý je na slovenských cestách celkom tvrdý a nevie si poradiť s väčšími nerovnosťami. Na druhú stranu, trošku pritvrdený podvozok zaisťuje vyššiu stabilitu v zákrutách, vozidlo sa nakláňa len minimálne a veľmi záleží na zvolenom type pneumatík. Tých 230 koní je na Sportage už celkom solídna porcia a v rámci pohonu všetkých kolies sa dá s vozidlom na okresných cestách zažiť aj dosť zábavy. Na vyložene športové šantenie to ale nie je, od toho sú v ponuke trochu iné vozidlá. Napríklad aj spomínaná verzia PHEV.

Nový Sportage HEV štartuje v cenníku za aktuálnych 33.890€ za základnú verziu s pohonom prednej nápravy. Za aktuálne testovanú výbavu GT-Line dáte bez príplatkov už 41.390€. S príplatkami za panoramatickú strechu, audio Harman-Kardon a pár ďalších vychytávok sa už cena vie dostať cez 45 tisíc €. PHEV model začína na 39.890€.

Nech si však zvolíte akúkoľvek pohonnú jednotku, Sportage na ceste pôsobí sebaisto a veľmi schopne, aby ste sa na ňu mohli spoľahnúť za akýchkoľvek podmienok, a pritom dostatočne poddajne a pokojne pre pohodlie posádky. Samozrejme jazda ani riadenie neprináša nijako strhujúci zážitok, ale to vôbec nevadí, pretože účelom tohto auta je stať sa spoľahlivým rodinným priateľom a v tom nová Sportage exceluje rovnako ako jej predchádzajúca generácie…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →