Od tej doby, čo sa v slovníku Mazdy objavilo čarovné slovko „Skyactiv“, začali modely japonskej automobilky prekvitať na popularite u všetkých, ktorých ešte baví skutočne si jazdu užívať. A rozhodne to nieje tým, že by Mazda chrlila jeden športový kúsok za druhým – za to by sme sa na ňu skôr mali hnevať, pretože MPS tu bolo naposledy… veľmi dávno. Ide tu však o vyladenie tých úplne normálnych modelov takým spôsobom, aby bol každý kilometer za ich volantom malou radosťou. Dobrou správou je, že sa toto vyladenie nevyhlo ani novej generácii Mazdy 3.
Ešte než sa tu rozpíšem o riadení, radení a všetkých ďalších náležitostiach, pozrime sa na Mazdu 3 trochu z estetickej stránky. Je totiž rozhodne stále na čo pozerať. Osobne ma po vzhľadovej stránke vždy brali skôr sedany než hatchbacky, ale ruku na srdce – toto je možno ten najkrajší hatchback, čo kedy brázdil po našich cestách.
Krása tvarov, vystupujúcich na obdiv v obyčajnej šedej metalíze, je až pozoruhodná. Mazda má ladne padajúci predok, vpredu lemovaný ostrými linkami svetlometov a opticky hlbokú, rozmernú mriežku chladiča. S výnimkou dosť nízko položeného spojlera tu nenájdete žiadne aerodynamické prvky, prídavné hmlové svetlá, fejkové nádychy a ani nič ďalšieho. Celý predok pôsobí akosi „plastickým“ dojmom aj bez toho.
Ak sa niekde názory na eleganciu novej trojky rozchádzajú, je to zadná časť. Zadný C-stĺpik je trochu viac široký a nad zadným kolesom sa nachádza väčšia plocha. Toto však je neduhom len na fotkách a naživo pôsobí hatchback mimoriadne vyvážene. Väčšie pozadie predsa nikdy nie je na škodu…
V interiéri sa žiadne zmeny nedejú a stále je krásny. Má však iné, podstatnejšie hodnoty. Je totiž veľmi pekne a kvalitne spracovaný a hlavne sa špičkovou ergonómiou. Tlačidlá v optimálnom počte sú poskladané logicky tam, kde by som ich chcel a očakával a čo je najdôležitejšie – žiadna zásadná funkcia sa nemusí loviť v dotykovom displeji, pretože tu stále žiadny nie je. Mazda si povedala, že z pohľadu udržania pozornosti vodiča na ceste je lepšie vysoko umiestnený displej, ovládaný výhradne otočným ovládačom pri radiacej páke. Plne súhlasím.
Poďme ale na to dôležitejšie..
Stláčam štartovacie tlačidlo a konečne sa vydávam na cestu zistiť, či si „nová atmosféra“ zachovala rovnako vodičskú náturu ako tá predošlá. Hneď v prvom rade môže prísť jedno prekvapenie – najmä ak ste zvyknutí na moderné preplňované motory, bude vám pripadať, že staromilský atmosférický dvojliter s výkonom 150 koní pod kapotou absolútne „neťahá“. A on sa v nízkych otáčkach skutočne moc nenamáha k výkonom. Je síce kultivovaný a tichý, ale jeho krútiaci moment v hodnotách okolo dvoch tisíc otáčok stačí maximálne na mestské jazdenie.
Ak chcete silu, musíte si pre ňu prísť do vyšších sfér otáčkomera a nebáť sa motor vytočiť. Nad hranicou troch tisíc začne dvojliter mierne silnieť a radostne pokračuje cez štyri, päť, ale aj šesť tisíc otáčok, než mu začne dochádzať dych. Ani v tomto režime benzínová Mazda netrhá asfalt, ale ide pekne a vie byť aj príjemne živá. U tohto motora jednoducho nemôžete byť lenivý – vyložene chce, aby sa vodič hral s otáčkami a odvďačí sa mu za to.
Akonáhle prídete tejto hre na chuť, začne vás to baviť. Asertívnu jazdu a zžitie sa s autom trochu narúša automatická prevodovka, ktorá akoby sem príliš nezapadala ale dá sa jej pomôcť manuálnym radením. V režime Sport dovolí točiť a točiť a točiť… a to je podstatné. Na tuhých tlmičoch, podopierajúcich tuhú karosériu, nie je nová trojka predurčená k plavnej jazde mestom, ale nerovnosti hltá spoľahlivo, v tichosti a bez nepríjemných rán. To pravé pôsobisko však trojka nachádza až za mestom, kde sa nadšene vrhá za volantom a stále si dovolím tvrdiť, že schopnosti podvozku sú oveľa ďalej za možnosťami motora. Naozaj by to chcelo verziu MPS!
Mazdu 3 môžete s motorom Skyactiv-G150 a výbave Plus/Sound/Style môžete dostať za cenu od 25240€. S manuálnou prevodovkou a pomerne solídne výbavou zahŕňajúce klimatizáciu, LED svetlá, zliatinové kolesá, adaptívny tempomat, digitálny prístrojový štít, navigáciu a všetky bezpečnostné prvky. Vo výbave Plus, ktorá má v sebe väčšiu osemnásťpalcové kolesá, vyhrievané sedadlá a volant, automatickú klimatizáciu, parkovaciu kameru, bezkľúčový prístup nájdete ešte aj ďalšie prvky. Za verziu s automatom si priplatíte rovné dve tisícky a to už máte slušne vybavené, pekné a výborne jazdiace auto, ktoré vám bude robiť radosť po každom usadnutí za volant…
Technické údaje | Mazda 3 2020 2.0 Skyactiv-G150 |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 110 (150) / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 213 / 4000 |
Prevodovka: | 6-st. automatická |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 9,5 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,4-6,7 |