Peugeot e-Rifter GT – Elektrikou na krátko

Pre mnohých, hlavne mladších vodičov, sú vozidlá typu MPV len obyčajné jazdiace krabice, ktoré si človek zaobstará pre početnejšiu rodinu, alebo keď potrebuje ešte niečo viac ako nejaké kombi. V posledných rokoch sa však už snáď aj tento trend mení a aj v tomto segmente sa začínajú objavovať vzhľadovo zaujímavé autá. V niektorých prípadoch dokonca elektrifikované. Doménou nového e-Rifteru bude určite praktickosť, zaujímavý dizajn a zaujímavé špecifikácie…

Reč bude teda o novom Peugeote e-Rifter, ktorý pokračuje v ceste elektrifikácie osobných vozidiel tejto francúzskej značky. K dispozícii je v dvoch verziách, vždy s 5 alebo 7 sedadlami a to pri každej z dvoch dĺžok karosérie: L1 (4,4m) a L2 (4,75m). V našom prípadne sme testovali kratšiu verziu s piatimi sedadlami. Predĺžená verzia má aj dlhší rázvor a previs pre ideálne priestorové rozloženie vo vnútri vozidla.

Z vonku netreba Peugeot e-Rifter nijak zvlášť predstavovať. Model Rifter je na našich cestách už dlhšiu dobu a voči spaľovacím verziám sa líši iba logom s písmenkom „e“ pred názvom. Iné zmeny tu nečakajte. Nenájdeme tu mriežku chladiča vo farbe karosérie, ako to majú ostatné elektrifikované modely Peugeot a e-Rifter nedostal ani vo vynovenej elektrickej verzii nové logo značky s hlavou leva na čiernom podklade.

Vo vnútri vozidla má posádka všeobecne veľa priestranných a ľahko dosiahnuteľných odkladacích priehradok, ktorých objem dosahuje pri niektorých verziách spolu až 186 litrov. Sú rozmiestnené po celej kabíne – na stredovej konzole, na strope, vo dverách, v prvom aj v druhom rade a tiež v batožinovom priestore. Pre posádku v druhom rade je pripravený aj praktický stolík zabudovaný do zadnej časti predných sedačiek. Nájdeme tu aj perfektné úložné boxy na stropnici vzadu a tiež dlhú, podsvietenú „policu“, ktorá sa ťahá celou dĺžkou vozidla, priamo pod panoramatickou strechou.

Vodič má zo svojej pozície dobrý rozhľad do všetkých strán a vďaka cúvacej kamere presne vidí, kam až kolmá zadná časť vozidla siaha. Došlo tiež k prepracovaniu stredovej konzoly, do ktorej sú teraz zabudované veci ako nový ergonomický ovládač prevodovky „e-Toggle“, prepínač medzi 3 jazdnými režimami, otočný ovládač systému Advanced Grip Control s 5 režimami a pod tým všetkým je skrytá veľmi objemná odkladacia priehradka, kde by sa zaručene stratil aj nejaký ten Yorkshire.

Za zmienku tiež stojí možnosť pripojenia smartfónu cez Android Auto alebo Apple Carplay, no bohužiaľ, stále len káblom. Pred vodičom sa tiež nachádza digitálny prístrojový štít s vysokým rozlíšením o veľkosti 10 palcov. Rýchlosť animácií sa oproti svojim súrodencom zo skupiny značne zlepšila a aj celý infotainment doznal určitého upgrade a funguje svižne. Len po štarte nechajte radšej vozidlu nejakú tú chvíľku, než si všetko v pokoji načíta a až potom môžete niečo zadávať do navigácie alebo nastavovať rádio.

Odporúčaný článok:  SsangYong Musso Grand – Veľký pracant za dobrú cenu

Čo by to bolo za MPV, keby nebolo možné zväčšiť už aj tak priestorný kufor. V našom prípade 775 litrov a jednoduchým sklopením druhého radu sedačiek získate skoro rovný nákladový priestor, ktorý má objem až 3500 litrov. Potom stačí na podlahu položiť napríklad matrac a máte priestor na pohodlné prespanie, bez rozkladania stanu. V priestore kufra sa nachádza aj 12V zásuvka, ktorá môže napájať vaše elektronické zariadenia, no bohužiaľ len pri zapnutom „zapaľovaní“, čo mi pri elektrickej verzii vozidla nedáva príliš zmysel.

Zadné dvere sú posuvné, a tak nehrozí, že vám ich neopatrná posádka obúcha o vedľa stojace vozidlo. V prípade, že je aktuálne pripojený nabíjací kábel, sú dvere na strane vodiča, kde sa nabíjací port nachádza, zablokované, aby nedošlo k stretu s pripojeným konektorom. Keď budete potrebovať previesť dlhšie predmety a budete chcieť sklopiť prednú sedačku spolujazdca, narazíte na jej lakťovú opierku, ktorá vám nedovolí sklopiť sedadlo do roviny – stačí ju však vytiahnuť. Napriek inak kráľovskému vnútornému priestoru, tu nie je aspoň malý priestor pod podlahou kufra na uloženie nabíjacích káblov či povinnej výbavy, takže všetky káble budú lietať hore-dolu.

Do e-Rifteru sa nastupuje výborne, čo dokážu oceniť staršie ročníky, pretože sa netreba nijako zohýbať, krútiť do stiesneného interiéru. Prakticky sa iba presuniete na sedačku a príjemne uvelebíte. To platí ako na predných, tak aj na zadných sedačkách.

Peugeot e-Rifter je postavený na platforme EMP2, ktorá umožňuje vyrobiť a osadiť konkrétne vozidlo buď spaľovacím, alebo čisto elektrickým motorom. Táto univerzálna skupina Stellantisu je známa tým, že ponúka prakticky jeden motor a jednu kapacitu pre rôzne modely a značky v svojom portfóliu.

Model Peugeot e-Rifter je teda osadený 100kW (136 koní) elektromotorom s krútiacim momentom 240 Nm a pohonom predných kolies. Všetko napája 50kWh batéria umiestnená v podlahe, ktorá má využiteľnú kapacitu 45 kWh. Teda rovnako ako má napríklad Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, DS 3 Crossback a veľa ďalších. Udávaný dojazd e-Rifteru, podľa metodiky WLTP, je 280km

Odporúčaný článok:  Opel Astra 1.2 Turbo 8AT Ultimate - Vyladená aj vybavená

Pri posúvaní v čisto mestskom režime sa auto chová veľmi príjemne a priam prekypuje výkonom. Aj napriek tomu, v akom vozidle sedíte, si môžete užívať zrýchlenie vďaka krútiacemu momentu elektromotora z prakticky nulových otáčok a ostatné autá necháte na križovatkách ďaleko za sebou. Po opustení mestskej zástavby je e-Rifter stále slušne dynamický a nerobí mu problém udržovať tempo na kľukatých cestách.

Dostupný výkon si môžete zvoliť na prepínači režimu jazdy, ktorý ponúka 3 možnosti: Eco (výkon 60 kW a krútiaci moment 190 Nm) pre maximálny dojazd a pokojné riadenie, Normal (výkon 80 kW a krútiaci moment 210 Nm), ideálny pre každodennú prevádzku a režim Power (výkon 100 kW a krútiaci moment 260 Nm) sprístupňujúci plný výkon tohto motora.

Je tu tiež možnosť aktivácie funkcie Brake, čo je vlastne spätná rekuperácia energie pri brzdení motorom, ktorá nabíja batériu a zvyšuje reálny dojazd vozidla. K dispozícii sú 2 režimy – Štandardný (predvolený režim), kde pocit z riadenia je podobný ako u vozidiel so spaľovacím motorom a zosilnený režim (dostupný po stlačení tlačidla B na voliči jazdných režimov, čo aktivuje funkciu BRAKE), kedy je väčšia rekuperácia okamžite po uvoľnení akcelerátora a prispieva k optimalizácii dojazdu.

Nikto neočakáva, že s takýmto vozidlom budete pretekať a preto ani hodnoty zrýchlenia nie sú nijako úchvatné. Z 0 na 100 km/h sa rozbehnete za asi 11 sekúnd a akcelerácia z 80 na 120 km/h trvá 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. V praxi to ide vypumpovať do cca. 136-137 km/h ale viac by ste asi ani nechceli, pretože potom už miznú percentá batérie priamo pred očami.

Práve batéria je celým kameňom úrazu. Do vyššie menovaných menších elektromobilov je celkom dostatočná, ale do ťažkého, bezmála 1,8t vážiaceho a neaerodynamického MPV, ktoré bude ešte ťažšie po naložení posádky a nákladu, je jej kapacita príliš malá. Peugeot e-Rifter môže byť dokoncca vybavený aj ťažným zariadením a maximálna povolená hmotnosť brzdeného či nebrzdeného prívesu je 750 kg. V tejto kombinácii však predpokladám, že spotreba súpravy bude enormná a dojazd klesne hlboko k 100km.

A týmto sa dostávame k jedinému veľkému negatívu, inak skvelého vozidla. Veľkým obmedzením môže byť pre mnohých vodičov práve nedostatočná kapacita batérie. Tých využiteľných 45 kWh vám v meste a pri pohybe medzi dedinami bude s prehľadom stačiť. Aj nejaký ten výlet po Slovensku, s trochou plánovania, si s celou rodinou dokážete užiť. Akési zakázané územie sú však diaľnice, kde sa prejaví neefektivita samotného pohonu vo vysokej rýchlosti a hlavne aerodynamika celého vozidla.

Odporúčaný článok:  Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic – Malé veľké auto

Ak sme aj pri testovaní dosahovali celkom slušné spotreby v meste a na okreskách, v zimných mesiacoch budú hodnoty o zhruba 20 až 35% horšie. Tým sa nám dojazd dostáva na hranicu 200 kilometrov. Priemerne človek najazdí 35 kilometrov denne, a tak vám aj táto malá porcia dojazdu poslúži iba na niekoľko dní. Značne nepraktické to bude v zime na spomínaných diaľniciach, kedy budete radi, že po 120 km vôbec nájdete vysokovýkonnú nabíjačku. S naloženou posádkou a prípadným ďalším nákladom v podobe kufrov sa spotreba rozhodne vyšplhá vysoko cez 33 kWh/100km. Spotreba sa počas celého testu pohybovala od 16 kWh /100km v meste, cez 22-23 kWh /100km na okreskách, až po diaľničných 30-33 kWh /100km.

Kompenzáciou slabého dojazdu teda bude aspoň rýchle dobíjanie s výkonom 100 kW. Táto hodnota sa nám bežne zobrazovala pri nabíjaní z nízkeho stavu nabitia. Nejde teda o žiadnu teoretickú hodnotu. Ak pri svojich cestách dôjdete s pár percentami v batérii, počas necelých 30 minút odchádzate znova s 80% a môžete pokračovať v ceste. Len si teda neviem predstaviť tú cestu, napríklad niekde do Álp ako každých 120km robíme zbytočné, 30-40minutové pauzy.

Ale neberme to ako problém, Peugeot e-Rifter je určený pre inú skupinu. Prináša do segmentu MPV plynulú a dynamickú jazda bez trhania, jedinečné zrýchlenie vďaka okamžitému krútiacemu momentu a veľmi tichý chod. Ocenia ho ľudia, ktorí potrebujú prevážať veci alebo rodinu v mestských a prímestských aglomeráciách a na diaľničné, či dovolenkové presuny preferujú inú formu mobility.

Ak by ste chceli pre rodinné využitie naftový alebo benzínový motor a priestrannosť MPV, musíte sa poobzerať po inej značke, respektíve po úplne iných koncernoch. Stellantis už v rámci osobných vozdiel plánuje ponúkať výhradne elektrifikované modely Rifteru.

Cenovka Peugeotu e-Rifter začína na 32.290€ a vo výbave GT a s doplnkami je tesne pod hranicou 39-tisíc eur, no za tú cenu dostanete všetko, čo od rodinného MPV potrebujete. Medzi elektrickými vozidlami je takáto cena úplne obhájiteľná a jediné, za čo by sa naozaj oplatilo priplatiť, by bola väčšia kapacita batérie. Snáď tá 75kWh batéria z modelu Traveller by bola vhodná… no možno časom.

Viac fotiek nájdete v galérii: Peugeot e-Rifter GT

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →