Mitsubishi ASX sa s novou generáciou stalo úplne iným autom. Takmer identická podoba s aktuálnym Renaultom Captur je nepopierateľný fakt a tak nové ASX polarizuje fanúšikov značky na dva tábory. S rôznymi názormi sa na internete doslova roztrhlo vrece, no je to všetko oprávnená kritika a naozaj neponúkne nové Mitsubishi žiadnu zmenu oproti značke s jedným diamantom v znaku?!
Popravde, nechápem tú vlnu kritiky. Že sa pod viacerými názvami predávajú technicky rovnaké autá, je v dnešnej koncernovej dobe úplne bežné. Samozrejme, každý má na svoj názor právo, už preto, že autá sa kupujú niekedy viac srdcom ako rozumom. Ak však k tomu pristúpime bez emócií tak vedzte, že okrem výmeny loga novému ASX prakticky nie je čo vytknúť. A nové ASX nie je len o logách…
Mitsubishi ASX je takmer identické dvojča Renaultu Captur, skoro so všetkým, čo k tomu patrí. Najviac je to poznať na prednej maske, ktorá doznala len naozaj kozmetických zmien v podobe zmeny loga automobilky a s tým súvisacou decentnou zmenou vrchnej mriežky. A to je všetko.
Dizajnový jazyk Renaultu je poznať hlavne na predných a zadných svetlometoch v tvare písmena C. Trošku nasilu je vzadu umiestnený objektív parkovacej kamery, ktorý je na Capture súčasťou loga, ale tu je umiestnený hneď nad nápisom Mitsubishi, ktorý sa rozťahuje takmer po celej šírke kufrových dverí.
Zvyšok auta a hlavne bočný profil je však bez zmeny, a tak nakoniec ASX nevyzerá vôbec zle. Je to jednoducho „prezlečený“ Captur. Niekomu to absolútne nevadí, niekto môže namietať, že si Mitsubishi mohlo zvoliť aspoň cestu mierneho odlíšenie formou iného svetelného podpisu, či nejakého karosárskeho doplnku. Máme tu aspoň, tak trochu zbytočné, nášľapné lišty z katalógu doplnkov.
Oveľa lepšie je to s medzigeneračným skokom a kvalitou v kabíne. Tu sa zmenilo ako logo na volante, tak napríklad aj volič automatickej prevodovky. Novinkou je pri Mitsubishi ovládanie rádia cez tretiu páčku napravo pod volantom, tak ako to majú Renaulty. To čo sa z Renaultu nezachovalo, je farebné oddelenie palubnej dosky, ktorá je tu celá v jednej farbe.
Pochváliť musím predné sedačky, ktoré ponúkali príjemný posed a veľmi dobrú oporu v zákrutách. Miesta je vpredu dostatok, čo už sa však nedá povedať o zadnom rade. Vodič nad 185cm, sa v základnom usporiadaní kufra, dozadu sám za seba príliš nezmestí, čo je daň za menšie rozmery vozidla a celkovú koncepciu. Traja dospelí sa tu odvezú pohodlne len na krátke trasy. Operadlám zadných sedadiel delených v pomere 60:40 tiež chýba prievlak na prevážanie dlhších predmetov a nie je tu ani lakťová opierka s držiakom na nápoje.
Vďaka posuvnej zadnej lavici však môžu cestujúci vzadu získať viac miesta na nohy a zvyšuje tiež praktickú stránku auta, keďže sa vie posunúť až o 16 centimetrov. Pri väčšine variantov nového ASX má batožinový priestor základný objem 442 litrov a spomínanmím posunutím lavice vpred ho možno zväčšiť o ďalších 114 litrov. Plug-in hybridná verzia má v základe iba 265 litrov.
Kufor je na pomery svojej triedy vcelku priestranný, len mu chýbajú praktické detaily ako sieťky, schránky po bokoch a podobne. Má síce dvojité dno, ktoré je pomerne hlboké a pod ním sa ešte nachádza opravná sada a miesto na plnohodnotnú rezervu, ale na nejaké uchytenie predmetov sú tu iba dva malé plastové háčiky na tašky a osvetlenie. Nič viac.
V testovanom ASX je príplatkové strešné okno s roletkou, ktorého ovládanie ma potešilo, pretože je tu poctivý otočný volič s jednotlivými stupňami otvorenia. Žiadne držanie prepínača a podobne. Čo nepoteší je fakt, že sa tu úplne zabudlo na madlá nad hlavami, takže ak pôjde vodič „Rýchlo&Zbesilo“, v zákrutách sa nemáte čoho chytiť. Pri vodičovi som si už na chýbajúce madlo tak nejak zvykol, keďže sa všade šetrí ale že nebude ani jedno jediné a v tej najvyššej výbave… no nevadí, snáď nabudúce.
Pri jazde zasa poteší, že viaceré asistenčné a bezpečnostné systémy majú vlastné fyzické tlačidlo. Napríklad systém na stráženie jazdného pruhu sa dá jednoducho vypnúť práve stlačením jediného prepínača vľavo od volantu. Dokonca aj jas oboch displejov sa ovláda fyzickým tlačidlom a nie niekde hlboko v menu infotainmentu, čo sa dnes prakticky nevidí a tak za to dávame palec nahor.
Aj napriek pokročilej miere digitalizácie si tak interiér zachováva sympatickú ergonómiu ovládania, vrátane skvelého a prehľadného panelu klimatizácie, ktorá je aj pri najvyššej výbave jednozónová. Nechýba ani množstvo odkladacích plôch vrátane dvoch miest na nápoje alebo bezdrôtovej nabíjačky na telefón. Vpredu sú tiež už v základe dva klasické USB vstupy na nabíjanie, ďalšie dva sú v priestore pre zadné sedadlá, za čo si u väčšiny konkurencie musíte priplácať.
Prechod na novú generáciu a inú platformu sa prejavuje aj v ponuke štandardne alebo na prianie dodávaných asistenčných systémov, či systémov konektivity vozidla. V najvyššej výbave Instyle je ASX vybavené autonómnym riadením úrovne 2, schopným pomôcť pri jazde na diaľnici alebo v dopravných kolónach, kde udržuje odstup a aktívne drží jazdný pruh.
Už v základnom stupni výbavy je pritom k dispozícii funkcia udržiavania v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek alebo predné a zadné parkovacie senzory. Vyspelá senzorika umožňuje vo väčšine prípadov rozpoznávať nielen automobily a motocykle, ale aj cyklistov a chodcov. Už základné verzie disponujú audiosystémom so 7“ displejom schopným zrkadlenia telefónov pomocou protokolov Apple CarPlay a Android Auto.
Až najvyššie prevedenie poskytuje displej, otočený na výšku a zväčšený na 9,3“, integrovanú navigáciu, úžasne hrajúci audiosystém Bose s 9-timi reproduktormi ale aj plne digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10“, ktorý prevzal grafiku aj animácie z Renaultu.
Čo sa týka motorizácie, tak diesel ani pohon všetkých kolies v ASX už bohužiaľ nenájdete. Rovnako ako u väčšiny konkurentov si môžete voliť len medzi benzínovými motormi s manuálnou či automatickou prevodovkou. Nadpriemerný je ale práve rozsah tejto ponuky. Okrem základného litrového trojvalca je totiž k dispozícii aj štvorvalcový mild-hybrid, full hybrid a dokonca dobíjací plug-in hybrid. Tu si Mitsubishi polepšilo.
Spomínaný litrový trojvalec má výkon 67kW, mild-hybridná jednotka s objemom 1,3 litra 103kW s manuálnou a 116kW s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Full hybrid potom sľubuje výkon 105kW a konečne plug-in hybrid 117kW. Výkonových variácií teda ponúka nové ASX až až…
Náš testovací exemplár disponoval pohonnou jednotkou 1.3 DI-T s maximálny výkonom 116kW (158k) pri 5.500 ot.min-1. Maximálny krútiaci moment činí 270 Nm v rozmedzí 1.800 až 3.750 ot.min-1. Maximálna rýchlosť je veľmi dobrých 204 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne tento crossover za 8,5 sekundy.
Táto motorizácia dostala technológia MILD HYBRID, takže je to 12V hybridný systém založený na Belt Start Generátore (BSG) v spojení s 12 v Li-ion akumulátorom s kapacitou 0,13kWh. Ten cez Dual Battery Coupler (DBC) ponúka rekuperáciu energie, zvýšenie krútiaceho momentu motora a navyše umožňuje takzvané „plachtenie“ prevodovky po uvoľnení plynového pedálu, pri splnení určitých podmienok.
Prejav malého „oturbeného“ štvorvalca s objemom 1,3 litra sa dá porovnať s atmosférickým dvojlitrom. Motor je na voľnobeh a pri bežných rýchlostiach veľmi dobre odhlučnený, vo vyšších otáčkach, do ktorých sa ženie prekvapivo srdnato, však naberá na jadrnosti a do nejakých 4500 otáčok ťahá prakticky lineárne. Vie pekne zatlačiť do operadla prakticky okamžite a občas som si všimol aj ľahkého náznaku ťahania za volant.
Spotreba sa po týždni ustálila na hodnote 6,4 litra na 100 kilometrov. Klasický mix diaľnic, mesta a okresných ciest. Pri športovejšej jazde si motor vypýta o cca. liter viac a pri ECO Rallye sa to dá vmestiť aj pod hranicu šiestich litrov, tak ako píše výrobca.
Ak pôjdete pokojne, nepostrehnete prácu automatickej sedemstupňovej prevodovky prakticky vôbec. Radí plynulo, logicky, motor zbytočne nepodtáča ani ho dlho neudržuje vo vysokých otáčkach, ale zase nie je lenivá na to, aby vám tam v prípade potreby rýchlo naskladala nižšie kvalty a vy ste mohli vyraziť okamžite do ľavého pruhu diaľnice.
V meste občas zazmätkuje a pri rozjazdoch občas zacuká ale to je vlastnosť dvojspojkovej prevodovky, nie nejaká výrazná chyba. Prevodovka DCT (EDC) totiž pri rozjazde spína spojky dosť razantne a treba citlivejšie pracovať s plynom, podobne ako to bolo potrebné pri koncernových prevodovkách DSG. Stačí však ľahko pridať plyn hneď po rozjazde, čo cukanie vyrieši.
Podvozok nového ASX nemá možnosť adaptívneho nastavenia, nakoľko prevzalo techniku, ktorú nájdeme pri Renaulte. Treba sa teda uspokojiť s optimálne nastaveným pružením, ktoré si síce vie poradiť s menšími nerovnosťami, ale séria väčších výmoľov dokáže do kabíny poslať nepekné zvuky. Pri pokuse o športovejšiu jazdu sa však na počudovanie nedostavia väčšie náklony karosérie, tak ako si pamätáme z Capturu, takže je viac ako možné, že ASX dostalo iné naladenie tlmičov, resp. tuhosti podvozku.
Kedysi bolo akýmsi nepísaným štandardom, že autá nad 100k výkonu majú vzadu vždy kotúče a tak ma trochu prekvapili bubnové brzdy na zadnej náprave. Predsa len je to 158-koňový crossover a ten je treba nejak zastaviť. Na druhú stranu, brzdy sú odladené a príjemne ostré, takže to bude zrejme len môj vnútorný pocit.
Cena modelu Mitsubishi ASX so základným trojvalcom začína už od 20.450€. Odporučená predajná cena testovanej verzie 1.3 DI-T Instyle 7DCT je 32.900€, vrátane príplatku za metalízu v kombinácii s čiernou strechou. Dodatočne inštalované príslušenstvo ako bočné nerezové nášlapy do 150 kg, gumová vanička kufra, koberce či prahové lišty vyšplhajú cenu na stále prijateľných 33.640€, vrátane inštalácie všetkých doplnkov.
Pôvodné Mitsubishi ASX bolo na trhu vyše desať rokov a s niekoľkými modernizáciami išlo o naozaj podarené auto, ktoré je dodnes cenené aj medzi jazdenkami. Že by tomu mohlo byť tak aj pri súčasnej generácii, naznačujú predaje Renaultu Captur a fakt, že Mitsubishi naviac pribaľuje záruku 5 rokov alebo 100000km, či bezplatnú asistenčnú službu v rámci Európy 24/7, v trvaní až 15 rokov od kúpy vozidla.