Mitsubishi L200 Mountain Sherpa – veľa z Vás možno ani nevie o aké auto ide. Mitsubishi v základnej verzií L200 je offroadový pick-up, ktorého história sa začala písať už v roku 1978 v Japonsku. V priebehu viac ako 40 rokov bolo vyrobených takmer 5 miliónov kusov tohto legendárneho úžitkového vozidla. Po celé roky si L200 zachováva charakter čistokrvného terénneho vozidla, ale vie ponúknuť oveľa viac.
Napriek tomu, čo všetko ponúka už teraz, L200vku chlapci z Handlovskej firmy C.B. ONE ešte o niečo vylepšili. Pozrime sa teda, čo všetko navyše ponúka práve Montain Sherpa…
Naša testovacia verzia vychádza z Mitsubishi L200 Double Cab šiestej generácie, s naftovým motorom označeným 2.2 Di-D, ktorý má však objem 2 268 centimetrov kubických, takže je to skôr 2.3ka. Výkon základnej verzie je zvýšený z pôvodných 150 koní a 400 Nm na 173 koní a 502 Nm. O všetko sa stará 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Samozrejmosťou je aj redukcia, uzávierka medzi-nápravového, predného a tiež aj zadného diferenciálu. V prípade offroadových vylepšení rozhodne nejde iba o vzhľadové úpravy.
Začnime teda odspodu. Obuté sú tu 18-palcové AT pneumatiky Nokian Rotiiva s rozmerom 265/60 s ktorými bola L200vka na ceste prekvapivo tichá a komfortná. Vpredu máme vinuté pružiny a vzadu listové perá v počte šiestich kusov, čo je o jedno viac ako v základnej verzií. Komplet celý podvozok, čiže motor, prevodovka a nádrž dostali zakrytovanie ARB, vďaka ktorému sa nemusíte báť ostrých skál a nečakaných prekvapení. Okrem zakrytovania je úplne nový podvozok Oldman EMU vyšší o 50 milimetrov, čo znamená, že môžete mať medzi nápravami svetlú výšku 285 milimetrov.
Vpredu vstavaný navijak Predator 12 000 so syntetickým lanom a ťažnou silou takmer 5 500 kilogramov. Full LED diódové svetlá sú v sérií. Vyššie osadené sú práve kvôli ochrane pred brodením a nechýba im ani ostrekovač. Na bočný ochranný rám stúpačky primontované tak, aby nebránili prejazde po nerovnom teréne ako nižšie položené pôvodné schodíky. Vzadu samozrejme odnímateľné ťažné zariadenie, ktoré odvezie príves s maximálnou hmotnosťou 3 100 kilogramov. Ložná plocha má pevný dvojdielny kryt so zamykaním zadnej výklopnej steny. Sú tu aj plynové vzpery, pre ľahšiu manipuláciu a tesnenie okolo celého krytu. V ložnej ploche pribudla aj výsuvná podlaha s protisklzovou úpravou.
Taktiež tu vzadu vo výbave nájdete aj brašnu s príslušenstvom pre vyprosťovanie, hadicu s tlakomerom pre dofukovanie pneumatík a Bushranger skladaciu lopatu. Od firmy Bushranger tu pribudlo aj prídavné osvetlenie. Vpredu svetelná 32“ LED rampa, vraj s ovládačom intenzity, ktorý som ja nenašiel. Umiestnená je hore na strešných lyžinách s priečnikmi a vzadu dve pracovné 5,5“ LED svetlá. Oba druhy svetiel majú 3 polohový spínač v kabíne. Poloha 0 vypnutá, poloha I stále zapnutá a v polohe 2 sa svetlá zopnú pri diaľkovom osvetlení v prípade prednej rampy a pri spiatočke v prípade zadných pracovných svetiel. To, že ide o offroadový špeciál je jasne vidieť vďaka Safari šnorchlu, ktorý ale neslúži na jazdu v hlbokých vodách, ako si mnoho ľudí myslí. Tento šnorchel slúži na ochranu pri prejazde cez hlbšie mláky, proti nárazovej vode, aby sa nedostala do sania motora.
Pri pickupoch treba rátať s faktom, že bez nákladu je zadná časť oveľa ľahšia a pri prejazde nerovnosťami to cítiť, rovnako ako pri ostrejšom prejazde v zákrutách. Žiaden pickup nikdy nebude skutočne komfortný a ak náhodou bude, tak to nie je pickup. Novinkou je, že pri prepínaní z predného pohonu na obyčajný pohon 4×4 nemusíte zastavovať. Pohon Super Select 4WD-II je naozaj „terénny“ a má aj uzávierku medzinápravového diferenciálu, pričom možno jazdiť s pohonom oboch náprav až do rýchlosti 100 km/h. Pri štvorkolkách s uzávierkou nie je úplne bežné, aby boli rovnako optimalizované pre jazdu po bežných cestách a aj pre jazdu v náročnom teréne. Za to si L200 zaslúži pochvalu. Nechýba ani úplne nový režim „Off Road“ a asistent zjazdu z kopca HDC.
Pre maximálny záber na nespevnenom povrchu je k dispozícii aj uzávierka zadného diferenciálu. Táto elektromagneticky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu na zadnej náprave prispieva k celkovým terénnym schopnostiam vozidla. Mountain Sherpa je vybavená aj pneumatickou uzávierkou predného diferenciálu ARB Airlock, ktorá je veľkým pomocníkom pri prejazde terénom, kde hrozí kríženie náprav. Jednoduchšie povedané, situácia kde je auto v kontakte s povrchom iba dvomi kolesami. V závislosti na jazdných podmienkach umožňuje voliť z jazdných. Integrované riadenie výkonu motora, automatickej prevodovky a brzdenia je zladené so systémom aktívneho riadenia stability a trakcie, kedy vozidlo reguluje mieru preklzu kolies v závislosti od rýchlosti vozidla. Cieľom je, čo najviac zlepšiť schopnosti v teréne a vyslobodenie vlastnými silami na nepriaznivom povrchu. Okrem toho platí, že základným nastavením je režim GRAVEL. Uzávierka diferenciálu zadnej nápravy má vyššiu prioritu ako režimy Off Road.
Internet je plný testov L200ky v rôznych najnáročnejších terénoch. Od blata, cez sneh až po piesok. Zábavy si s ním užijete až až. Netreba zabudnúť na to, že toto nemusí byť každodenná náplň práce. Ak už prídete z ťažkého terénu špinavý, treba sa o auto postarať. L200vka je pomerne vysoká, takže na strechu dočiahnete iba ak sa postavíte na bočné stúpačky. Aj napriek tomu, že zadná korba je krytá a utesnená, dostane sa do nej enormné množstvo prachu. Vystriekať ju wapkou nie je veľmi jednoduché, pretože kvôli zakrytovaniu, do nej nevleziete. Zadná korba má viac mínusov práve kvôli krytu, ktorý obmedzuje aj výšku nákladu, ktorý by ste mohli na korbe prevážať.
V Mistubishi sa chvália, že unesie až 1000 kilogramov nákladu. Bežný nákup tam naložíte bez problémov a vďaka protišmykovému povrchu ložnej plochy, vám bude nákup držať po celý čas na jednom mieste. Netreba ho ani špeciálne uchytiť. Na nákup v hypermarkete bežne nepotrebujete nosnosť 1000 kilogramov, tak som sa vybral do stavebnej firmy, či pri L200vke platí pravidlo „naložte mi jednu paletu“. Nebolo také jednoduché to povedať. Záleží na tom, čoho jednu paletu. Na ložnú plochu sa zmestilo 12 vedier omietky, ktorá do hromady vážila do 400 kilogramov.
Na plošine plošine je veľké množstvo polohovateľných kovových držiakov, kde viete zachytiť „gurtne“. Podľa môjho názoru by nebolo zlé, keby bol kryt korby na rýchlo-upínacom mechanizme, aby sa dala dať dolu. A ešte jedna výtka na koniec – prekvapilo ma, že nové auto s nájazdom 16000 kilometrov extrémne vŕzgalo pri prejazde aj malých nerovností – zrejme listové perá.
Ak by ste premýšľali nad kúpou L200 Mountain Sherpa, tak vozidlo vrátane metalízy je v cene 40.340€, Offroad úprava s príslušenstvom, vrátane polepu, za 17.000€ a zvýšenie výkonu motora za 1.200€, čo nám spolu dáva slušných 58.540€.
Pre magazín AutoZineSK, vyrobil Michal Novotný studio.