Renault Megane prešiel pred nedávnom modernizáciou. Modernizácia nebola nijako výrazná, z pohľadu dizajnu exteriéru tu nájdeme nový predný nárazník s full-LED svetlometmi už v základnej výbave. Predné aj zadné svetlomety majú navyše prepracovanú grafiku a v zadných sú naviac dynamické smerovky. Novinkou sú aj nové odtiene karosérie, či designy hliníkových kolies, ktoré sú v rozmeroch od 16 až do 18 palcov.
Novinky nájdeme aj v interiéri. Jednou z tých výraznejších je digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10,2 palca a možnosťou zmeny grafiky pomocou niekoľkých prednastavených šablón. Na stredovom paneli je tiež nový dotykový displej s uhlopriečkou až 9,3 palca a nové sú aj ovládače pre klimatizáciu a kúrenie. Pred modernizáciou bolo všetko nutné ovládať prostredníctvom displeja, ale toto nové riešenie je rozhodne užívateľský prívetivejšie. Umiestnenie displeja napriek tomu zostalo na výšku. Poteší, že oba displeje majú veľmi dobré rozlíšenie aj peknú grafiku. Nájdeme tu tiež (okrem základnej výbavy Zen) aj takú drobnosť ako napríklad bezrámové vnútorné spätné zrkadlo.
Modernizovaný Megane sa ponúka v troch výbavách: základný Zen, Intense a najvyšší R.S. Line, nahrádzajúci vlastne predfaceliftovou GT line. R.S. line vychádza z Intense a pridáva nielen bohatšiu výbavu, ale aj niekoľko dizajnových vylepšení, ako napríklad iný dizajn oboch nárazníkov a kolies, koncovky výfukov (*) a ďalšie drobnosti. Novinky sú aj v interiéri, pričom tou najlepšou vecou sú športové sedadlá, nie nepodobné tým z vrcholného Megane R.S. 300.
Ponuka pohonných jednotiek je pomerne veľká a vcelku rozmanitá. Vybrať možno medzi benzínovými a naftovými motormi, ale v ponuke je aj plug-in hybrid E-Tech. Pod kapotou testovaného kúsku je práve najvýkonnejší, čisto benzínový motor s označením TCe 160, ktorý je možné zaobstarať len s dvojspojkovou prevodovkou EDC. Má rovnaký výkon ako plug-in hybrid, ktorý síce ponúkne lepšiu pružnosť, ale horšiu maximálnu rýchlosť a tiež výrazne vyššiu cenu.
Pod označením TCe 160 sa ukrýva benzínový 1,3 litrový štvorvalec s preplňovaním turbodúchadlom, ktorý poskytuje maximálny výkon 116kW (158 koní) pri 5500-6000 ot./min. a krútiaci moment slušných 260 Nm (pri 1800-3750 ot./min). Technické údaje sľubujú, že šprint z miesta na stovku zvládne Megane za rovných 9 sekúnd a maximálna rýchlosť činí 205 km/h.
Celkom svižné je testované auto aj v praxi na cestách. Vďaka dvojspojkovému automatu nemusíte riešiť, či máte zaradenú správnu rýchlosť, pretože pri výraznejšom zošliapnutí plynového pedála rýchlo a ochotne podraďuje, aby motor dostal do optimálnych otáčok. Pochváliť si prevodovka zaslúžia aj pri pokojnej jazde, kedy sa snaží držať čo najvyššiu zaradenú rýchlosť, aby mal motor čo najnižšie otáčky. Štvorvalec nijako nevibruje, ani neduní. Spotreba sa počas týždňového test u pohybovala najčastejšie medzi 6,5 – 7,5 l.
Prevodovka funguje pri jazde dobre, v pokojnom aj ostrejším režimu. Nakoniec teda vlastne nevadí, že tu nie sú páčky pre manuálne radenie. Zmeny rýchlostí sa dajú vykonávať pohybom voliča prevodovky, pričom schéma je „správne“ (podradiť dopredu, zaradiť vyššiu rýchlosť dozadu). Nedostatkom, ktorý sa dá prevodovke vytknúť, je akási drsnosť pri rozjazde. Či budete pridávať pri rozjazde z miesta viac alebo jemne, dočkáte sa vždy pomerne uskákaného rozjazdu. Priblížiť by sa to dalo k tomu, ako by prevodovka nenechala spojku ani trochu prekĺznuť. Rozhodne by si to zaslúžilo úpravu software a zjemnenie rozbehu.
Výbava R.S. Line je športovejšie ladená, takže sa súčasne s tým Renault rozhodol sprostredkovať aj športový pocit z jazdy. A urobil to tým jednoduchším spôsobom – falošným zvukom motora z reproduktorov. Ten sa ozýva vo všetkých jazdných režimoch Renault Sense (mení sa tlačidlom pri voliči prevodovky), pričom sa líši jeho intenzita podľa každého jazdného režimu: najviac je počuť v športovom režime, najmenej v ekologickom, ale v tom sa ozýva tiež. Našťastie sa dá manuálne v menu vypnúť úplne. Koncovky výfukov sú len plastové atrapy a rozhodne viac by tu svedčali poctivé športové koncovky…
Renault Megane Grandtour R.S. Line ponúkne v štandarde 17 „disky kolies, ale testovaný kus mal za príplatok o palec väčšie 18“. A tie mu pristanú, aj keď uberajú niečo na komforte. Podvozok je síce tuhší, ale rozhodne nie tvrdý. Poteší aj fakt, že podvozok s kolesami dobre spolupracuje a neutlmí síce všetky nerovnosti, ale krásne kopíruje terén. Kolesá tak neodskakujú ani na nekvalitných cestách. Renaultu sa tu podaril celkom dobrý kompromis medzi športovo-tuhým naladením ako z RS a klasickým komfortom rodinného hatchbacku.
Facelift Renaultu Megane je decentný, ale rozhodne nie nevýznamný. Drobné dizajnové retuše exteriéru dopĺňa prepracovaný stredový panel v interiéri a väčšia digitalizácia v interiéri. Súčasne s tým prišli nové motorizácie, vrátane plug-in hybridu E-Tech. Testované vozidlo s benzínovým motorom TCe 160 stojí na vrchole bežných modelov. Dynamika mu nechýba, pritom je sám o sebe tichý (ak si vypnete zvuk z reproduktorov) a kultivovaný. Trochu jemnejšia by mohla byť prevodovka pri rozjazde, ale za jazdy už funguje bezchybne.
Renault Megane R.S. Line je taký klasický príklad jemnej modernizácie a vylepšení. Za zaujímavé peniaze dostane zákazník veľa muziky a slušné dynamické parametre. Je to taký športový klasik na každý deň…
Všetky fotky nájdete vo veľkej galérii, tu: Renault Megane R.S. Line