SsangYong REXTON – stará škola SUV

Na test nového REXTON-a štvrtej generácie som som sa veľmi tešil. U nás dosť neznáma kórejská automobilka SsangYong je už viac ako 60 rokov expertom na výrobu vozidiel SUV s pohonom 4×4. Ich vozidlá sú u nás stále veľkou raritou a staršie modely, ktoré sú typické svojim svojráznym dizajnom, Európskemu zákazníkovi príliš neulahodili. Nový REXTON je však úplne iný…

Nový REXTON si zachováva koncepciu rámového podvozku a primárne hnanej zadnej nápravy. Svojou dĺžkou atakujúcou hranicu piatich metrov a výškou bezmála 2m je elegantným predstaviteľom klasických hodnôt SUV. Aj pri impozantných rozmeroch, každý detail karosérie vyzdvihuje jemné línie a nepôsobí agresívne. Je na pohľad robustný, charakterný a zároveň športovo-elegantný. Výrazne predĺžená kapota motora, dynamická línia a silueta strechy, ako aj zaujímavo tvarované reflektory objímajúce mriežku chladiča dávajú pevný a charakteristický vzhľad SUV s úctyhodnými rozmermi. Škoda, že predné svetlá nedostali LED technológiu. Aj v najvyššej výbave tu máme k dispozícii „iba“ klasické Xenony v kombinácii s halogénovými diaľkovými svetlami.

Pri pohľade zo zadu nájdeme horizontálne podlhovasté svetlá, ktoré opticky zvyšujú dizajn už tak vysokého profilu a masívny zadný nárazník, ktorý nepriznáva výfuky je lemovaný v hornej časti jemnou chrómovou linkou. Chrómu je na aute viac ako by som si predstavoval ale musím uznať, že je vkusne a decentne vsadený do jednotlivých línií vozidla a niekomu sa takýto štýl môže vyložene páčiť.

K tomuto sú esteticky prispôsobené aj veľké, dvadsaťpalcové kolesá v chrómovom prevedení. Vyzerá to ako celok veľmi elegantne a luxusne ale trochu to koliduje z filozofiou vozidla – do terénu by som ich dobrovoľne nezvolil. REXTON pôsobí robustne a kvalitne, nástupné prahy sú pevné a podvozková časť je riadne oplechovaná pre ochranu dôležitých komponentov aj v ťažkom teréne. Toto je plnohodnotné SUV starej školy v pravom zmysle slova.

Vo vnútri vládne kvalita a komfort najvyššej kategórie. Trvanlivé a kvalitné materiály v prípade úrovne vybavenia „Premium” sú naozaj na úrovni, ktorá môže konkurovať najlepším európskym značkám. Centrálny displej s dotykovou 9,2” obrazovkou, čalúnenie z elegantnej prešívanej krémovej kože Nappa, náladové osvetlenie palubnej dosky a dverí, vetrané a vyhrievané ergonomické predné sedadlá… to všetko sú položky, za ktoré si v prípade prémiových značiek priplatíte veľké peniaze.

Posed za volantom je výborný aj vďaka veľmi veľkému rozsahu nastavenia sedadla vodiča a volantu. Následne je možné uložiť si polohu do jednej zo štyroch pamätí pomocou tlačidiel na dverách a mať tak nastavenie pre seba, manželku, syna atď. Trojramenný multifunkčný volant je trochu väčší ale má výborne tvarovaný úchop aj so „svalmi“ a dobrú ergonómiu tlačidiel. Trochu zamrzí slepé tlačítko vpravo dolu – zrejme rezerva na ďalšiu výbavu. Vnútorný priestor REXTONu poskytuje kráľovské pohodlie aj pre 5 cestujúcich. Dokonalý komfort zabezpečuje aj vyhrievaný druhý rad sedadie a sedadlo vodiča, ktoré sa pri vstupovaní a vystupovaní z vozidla automaticky posunie dozadu . Sedadlo spolujazdca sa dá dokonca nastavovať aj z pozície vodiča.

Cez volant pozeráme na pekne vypracované klasické budíky s analógovými ručičkami a bielym optitronovým podsvietením. Medzi nimi sa skvie úžasne rýchly a prehľadný farebný displej multifunkčného palubného počítača. Viete si tu navoliť zobrazenie prakticky čohokoľvek a ako bonus ponúka tzv. nočný režim, kedy zhasnú klasické budíky aj s ručičkami a v strede na displeji bude len animovaná cesta s digitálnym zobrazením rýchlosti.

Stredový displej infotaimentu je veľký ale mne osobne vadilo trochu neprehľadné ovládanie systému a prepínanie funkcií. Základná obrazovka obsahuje rozdelenie na dve plochy a následne sa musíte prepnúť do hlavného menu aj pre výber zdroja zvuku alebo len prepnutia rádia. Samozrejme, dá sa prepínať aj tlačidlami na volante ale jednoduchšie menu by z užívateľského hľadiska prospelo.

Čo je veľké plus, tak systém podporuje Apple CarPlay aj AndroidAuto a pracuje s nimi bez akýchkoľvek problémov.

Kvalita tlačidiel a vlastne všetkého, čoho sa v interiéri dotknete je naozaj skvelá. Tlačidlá majú jemný chod a sú hodnotné aj na pohľad. Zlícovanie dielov a použité materiály sú hodné svojej triedy a neurazia ani luxusne orientovaných zákazníkov. Všetko je ergonomicky perfektné a intuitívne sa dá čokoľvek ovládať už na prvý pohľad. Volič automatickej prevodovky je verný klasike a zvláštny tým, že na manuálne radenie prevodových stupňov sa používa malé tlačidlo +- priamo na páke.

Bezpečnostná výbava je štandardná – 9 airbagov, Systém signalizácie núdzového zastavenia (ESS), ESP, aktívny systém bezpečnosti proti prevráteniu (ARP), brzdový asistent (BAS) atď. Čo sa však týka doplnkových asistentov riadenia, tu trochu REXTON zaostáva za konkurenciou. Klasický tempomat bez radaru, nie príliš presné čítanie značiek a asistent pre udržiavanie v jazdných pruhoch len s výstrahou je pre dnešného zákazníka trochu málo. Dnes sa už ACC aj LLC s aktívnym riadením ponúkajú aj v modeloch nižšej strednej triedy a smerujú aj do miniáut. Taktiež tu nie je parkovací asistent ale len klasické sonarové senzory v kombinácii s 360 kamerami.

Batožinový priestor je priam obrovský. Dokážete naložiť naozaj čokoľvek z bežnej praxe a novú práčku, či sušičku si domov odveziete pokojne aj na stojato. Objem je 1051L pri nesklopených sedadlách a využijete z nich naozaj každý centimeter kubický. Zamrzí absencia rezervy ale o je dané konštrukciou podvozku.

V prípade, že máte plné ruky nákupov, pomôžu inteligentné dvere batožinového priestoru s motorovým otváraním. Ak systém registruje v bezprostrednej blízkosti piatych dverí signál z diaľkového ovládača bezkľúčového otvárania, po uplynutí troch sekúnd automaticky otvorí dvere batožinového priestoru, ktoré potom možno zatvoriť stlačením tlačidla. Žiadne kopanie pod nárazníkom…

V najnovšej verzii REXTONu funguje samostatne vyvinutý 2,2 litrový dieselový motor e-XDI LET (Low-end torque) s priamym vstrekom paliva, ktorý je silnejší ako predtým a napriek tomu spĺňa aj najprísnejšie emisné normy Euro 6. Motor má pri výkone 133kW (181 k) až 420 Nm v najčastejšie používanom intervale otáčok 1400–2800. Má mimoriadne dynamické vlastnosti jazdy a slušnú spotrebu. 7-rýchlostná automatická prevodovka E-Tronic vyvinutá spoločnosťou Mercedes-Benz radí hladko a bez váhania. Podraďovanie jej ide trochu pomalšie ale nikdy som nemal pocit, že by motor trápila na príliš nízkych otáčkach.

REXTON disponuje ťažnou kapacitou až do 3000kg a 10-prvková zadná náprava zabezpečuje vďaka technologickým riešeniam aplikovaným predovšetkým v luxusných sedanoch prvotriedne jazdné vlastnosti. Popritom vďaka rozvinutému, prepínateľnému pohonu všetkých kolies obstojí aj na najtvrdších terénoch. Pohonom všetkých kolies 4WD bol vyvinutý firmou Borg Warner ovláda sa pomocou otočného prepínača, kde si môže vodič zvoliť z týchto troch režimov jazdy:

  1. RWD pohon zadných kolies (2H): pri normálnej vozovke pre najlepšiu spotrebu
  2. 4WD High Gear Mode pohon všetkých kolies (4H): s možnosťou prepínania aj počas jazdy
  3. 4WD (4L) Funkcia redukčnej prevodovky : na prekonanie najextrémnejších terénnych podmienok

Trochu zamrzí absencia uzávierky medzinápravového diferenciálu a tak nie je možné použiť pohon 4×4 na klasických cestách ale len v teréne – hrozilo by prehriatie redukčnej prevodovky. Redukcia tu samozrejme je prítomná a rámový podvozok robí z tohto obra veľmi zdatného pracanta aj do terénu.

Čo však bežného zákazníka prekvapí najviac je tuhosť podvozku a iné vnímanie jazdy ako pri klasických SUV so samonosnou karosériu. REXTON je na bežných cestách pokojný a plavný ale akonáhle príde k zhoršeniu kvality povrchu (a že teda u nás k tomu bude prichádzať skoro 90% cesty…) je veľký kolos uskákaný a nepokojný na každej priečnej nerovnosti. Zadný náhon je tiež na pováženie pre prevádzku v zimných mesiacoch a niektorí menej zdatní vodiči môžu mať pri poháňanej zadnej náprave problém už aj pri mokrej vozovke. Stabilizačný program síce zapracuje ale aj tak občas zadok prekĺzne a mierne ustrelí do strany.

Pri bežných cestovných rýchlostiach je na palube ticho a motor dáva o sebe vedieť len vo vyšších otáčkach. Pri cca 120km/h však nastupuje väčší aerodynamický hluk od zrkadiel. Pri jazde okreskami si REXTON potiahne cca. 7-8L/100km a pri diaľničných 130km/h som mal priemernú spotrebu na úrovni 10L/100km. V meste je to samozrejme ešte viac a to aj „vďaka“ absencii Start/Stop funkcie.
Áno aj tu sa prejavuje stará škola a možno to práve pre niektorých zákazníkov bude plusom.

Po týždni s REXTONom môžem povedať, že sa mi páčil. Vzhľadom, prevedením aj úžitkovou hodnotou.
Pri mojich cestách a občasných výjazdoch mimo spevnené komunikácie je to skvelý pomocník. Neviem si ho však predstaviť ako konkurenta dnešným pseudo-SUV, ktoré sú už väčšinou určené do mesta a stratili veľa zo svojej podstaty. Je to stará škola každým milimetrom a ukazuje nám ako vlastne SUVčka začínali.

REXTON začína na cenníkových 27 790 € s pohonom len zadnej nápravy. Za verziu so 4×4 dáte o cca. 5000€ viac a testovaný model s najvyššou výbavou Premium začína na 37 490 €. Pravdu povediac, vo svojej kategórii už nemá veľa konkurentov a jediný, ktorý ma napadá je LandCruiser. V tejto cenovej kategórii je REXTON veľmi zaujímavou alternatívou a ponúka veľkú mieru úžitkovej hodnoty a luxusu na palube. Luxus ktorý sa nehrá na offroad ,ale ním je…

Technické údaje SsangYong REXTON 2.2 e-XDI 4WD
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 2157
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 133 (181) / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 420 / 1600-2600
Prevodovka: 7-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,6-8,4
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →