Dnes už legendárna Škoda Octavia je vozidlo, ktoré je neskutočne obľúbené nielen medzi českými užívateľmi. Jej nová štvrtá generácia sa už od prvých chvíľ prezentuje ako veľmi pohľadné a aj naďalej priestranné vozidlo.
My sme sa aktuálne zviezli s veľmi slušivým „kombíkom“, ktorý disponoval výbornou špecifikáciou – teda dvojlitrovou naftovou motorizáciou, sedemstupňovým DSG automatom a výbavou Style.
Ľúbivý exteriér
Na začiatok sa musím priznať, že som priaznivcom aktuálneho dizajnového smeru vozidiel značky Škoda. Nová generácia Octavie je potom navrhnutá plne v tomto duchu a mňa si teda po stránke vonkajšieho vzhľadu rozhodne získala. Všadeprítomné ostro rezané línie a dynamické tvary sa tak značne podpisujú aj na vzhľade novej Octavie.
Predné partie ponúknu širokú prednú masku s výrazným chrómovým lemovaním, na ktorú veľmi elegantne nadväzujú predné svetlomety. Ich tvarovanie a svetelný podpis potom dodávajú Octavii značne uhrančivý pohľad. V rámci prednej partie nesmie chýbať ani široké prerezanie spodnej časti nárazníka, do ktorého sú vsunuté hmlové svetlá.
Bočný profil je proporčne veľmi vyvážený a to aj napriek pomerne dlhému previsu zadnej časti karosérie, ktorý celkom logicky oceníte v kubatúre batožinového priestoru.
Zadné partiu oživuje výrazný prelis, do ktorého sú zakomponované koncové svetlá. Tie sú následne decentnou linkou prepojené so spodnou časťou veka batožinového priestoru. Samozrejmosťou veka kufra je potom výrazný nápis „Škoda“, ktorý vystriedal pôvodné logo.
Štvrtá generácia Octavie je teda po stránke vonkajšieho vzhľadu naozaj podareným vozidlom. Chvíľami v nej vidíte Superb a potom zase Scalu – tiež dva pekné kúsky z mladoboleslavského portfólia.
Priestranný a vzdušný interiér
Interiér novej generácie Škody Octavia nie je v rámci digitalizácie tak radikálny, ako je tomu u novej generácie Golfu. Octavia tak oproti Golfu ponúka v rámci palubnej dosky viac mechanických ovládačov a stále dvojicu oddelených displejov palubného infotainmentu a prístrojového štítu. Palubná doska, aj s takto zvoleným prístupom, pôsobí v novej Octavii veľmi jednoducho a sviežo. Elegantné horizontálne línie ju potom prehľadne delia do jednotlivých partií.
Prístrojový štít pred vodičom ponúkne známe plne digitálne prostredie, na ktorom možno prepínať medzi jednotlivými štýlmi zobrazenia. Ďalej možno meniť zobrazované údaje vnútri jednotlivých budíkov. K tomu slúži pravý roller na volante. Po stranách displeja sú potom umiestnené známe indikátory teploty motora a stavu paliva.
Hlavný displej palubného infotainmentu v testovanej výbave Style bol vybavený systémom Columbus a uhlopriečkou 10 „. Jeho základná obrazovka ponúkne dve hlavné plochy. Do prvej časti si navolíte obľúbené funkcie, tá druhá je potom venovaná médiám.
Cez displej infotainmentu sa potom ovládajú aj ďalšie funkcie ako sú jazdní asistenti, klimatizácia, nastavenie auta, telefónu a samozrejme navigácie. Tento prístup ovládania jednotlivých funkcií cez displej infotainmentu priniesol avizované a pre mňa úplne pozitívne zjednodušenie palubnej dosky.
Pod samotným displejom v rámci palubnej dosky je potom umiestnená dotyková lišta, ktorú poznáme z nedávno testovaného Golfu, a ktorou sa u novej Octavie ovláda hlasitosť rádia. Nový Golf v rámci tejto lišty ponúkol tiež nastavenie teploty, dávala mi tam teda o niečo viac zmyslu, než u testovanej Octavie. Hlasitosť rádia som si totiž pravidelne nastavoval skôr na ľavom rollery nového multifunkčného volantu, než na avizovanej dotykovej lište.
Pod displejom palubného infotainmentu je ďalej v rámci palubnej dosky umiestnených pár klasických ovládačov, ktoré sú veľmi elegantne integrované do jedného rámčeka s výduchmi klimatizácie.
Ďalej tu máme stredový tunel, ktorý je vybavený novým voličom automatickej prevodovky. Podobne ako pri novom Golfe, doznal volič výrazného zmenšenia a stredový tunel je tak o poznanie vzdušnejší.
Obdobne ako u novej generácie Golfu je aj v Octavii novinkou hlasové ovládanie. Povelom „Hej Lauro“ aktivujete asistentku, ktorá sa vám pokúsi splniť „všetky“ vaše priania. Hlasovo tak aktuálne môžete ovládať funkcie rádia, telefónu, klimatizácie alebo navigačného systému. Podľa automobilky sa systém hlasového ovládania stále zdokonaľuje a v kontexte s novými aktualizáciami by mal vedieť vždy o niečo viac.
Veľkou novinkou sa u novej generácie Octavie stáva prítomnosť head-up displeja, ktorý svoje údaje premieta priamo na čelné sklo.
Odhliadnúc od vnútorných rozmerov, rozhodne poteší medzigeneračný nárast. Plusové milimetre si vozidlo pripísalo ako do dĺžky, šírky, tak i výšky. Navýšenia sa dočkal aj batožinový priestor, ktorý teraz ponúkne 640 litrov a pri sklopených operadlách dokonca 1700 litrov.
Interiér novej generácie je teda veľmi priestranný, usporiadanie samotnej palubnej dosky potom pôsobí pohľadne a vzdušne. Predsa len menším sklamaním sa pre mňa stalo spracovanie samotného stredového tunelu, ktorý si žiaľ neodpustil prítomnosť tvrdých plastov.
Ponúkané motorizácie a jazdné dojmy
Škoda Octavia štvrtej generácie je aktuálne prezentovaná so štvoricou benzínových a trojicou dieselových motorizácií, ďalej potom s jedným plug-in-hybridným prevedením.
Benzínové motorizácie zastupuje základné 1,0 TSI s výkonom 81 kW, ďalej potom 1,5 TSI s výkonom 110 kW. Ďalej tu máme variantu spaľujúci CNG 1,5 TGI G-TEC disponujúci výkonom 96 kW. Octavia RS je potom v ponuke s 2,0 TSI s výkonom 180 kW.
Naftové motorizácie zastupuje 2,0 TDI, tá je vyladená na 85 a 110 kW výkonu u prevedenia RS potom na 147 kW.
Ohľadom prevodoviek tu je k dispozícii šesťstupňová mechanická prevodovka alebo sedemstupňový DSG automat.
Avizované plug-in hybridné prevedenie disponuje benzínovou 1,4 TSI s výkonom 150 kW. Tento variant sa potom spája so šesťstupňovým DSG automatom.
Nami testovaná dieselová motorizácia 2.0 TDI Evo je pod rovnakým označením a výkonnosťou úplne nová. Jej 110 kW výkonu je vo vozidle viac ako postačujúcich, motorizácia sa prejavuje dobrou reakciou na plynový pedál a jej dynamika je tiež na dobrej úrovni. Za pochvalu potom stojí aj jej odhlučnenie a spotreba. V rámci týždenného redakčného testu som s ňou jazdil so spotrebou okolo 5,5 litrov na 100 km.
Komfortné ladenie novej Octavie bolo v testovanom aute doplnené príplatkovým podvozok DCC. Adaptívny podvozok DCC si už tradične zaslúži slová chvály, v individuálnom režime ho môžete novo ladiť ešte do mäkšej polohy než ponúka samotný režim komfort, rovnako tak do tvrdšej než ponúkne športový režim. Rozsah nastavenia je teda naozaj veľký a nová generácia Škody Octavia je s týmto podvozkom veľmi komfortná. Obdobne ako pri nedávno testovanom Golfe ma však nemilo prekvapila istá hlučnosť podvozku pri prechádzaní priečnych nerovností. To je však asi jediný nedostatok, ktorý som u jazdných vlastností novej generácie Octavie pozoroval.
Foto: Jan Horský
Záverom
Základnú Octaviu „liftbackového“ prevedenia zoženiete s litrovým TSI (81 kW) a výbavou Active už od 17.790€ vrátane DPH. Základnú Octaviu Combi rovnakéj špecifikácie potom od 18.750€ vrátane DPH. Nami testované prevedenie, teda Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW) so sedemstupňovým DSG automatom a vo výbave Style potom štartuje už na sume 30.300€ vrátane DPH. Škoda teda prichádza so zaujímavými cenami základných výbav, na druhú stranu s rastúcou výbavou tiež výrazne stúpajú obstarávacej ceny novej generácie.
Nová generácia Škody Octavia teda prichádza s veľmi pekným exteriérom a priestranným a vzdušným interiérom. Prešla istou dávkou digitalizácie a po novom ponúkne tiež viac výbavy. Vo výsledku teda rozhodne nepochybujem o jej pokračujúcej obľúbenosti medzi vodičmi.