Po všetkých tých SUVčkach tu máme pološportovú verziu impozantného nového Fordu Focus.
Kým na prvý Focus sa zo všetkých strán znášala chvála a stal sa tiež európskym autom roka 1999, ďalšie generácie už také nadšenie nevzbudili. Ford ale chce zopakovať úspech prvého Focusu. Preto sa rozhodol k radikálnemu kroku a nový Focus bol navrhnutý takpovediac na od nuly.
Focus preto prišiel na zbrusu novej modulárnej platforme C2. Tá prináša úsporu hmotnosti (cca. -60 kg oproti poslednému modelu), respektíve o dvadsať percent väčšiu tuhosť. Kvôli snahe ďalej vylepšiť jazdné vlastnosti, vystužili vo Forde ešte uchytenie náprav o päťdesiat percent. Nový Focus meria na dĺžku 4378 mm. Šírka činí 1825 mm, na výšku automobil má 1454 mm a rázvor sa pretiahol na 2700 mm. Veľmi slušné hodnoty na svoju triedu…
Nový 1,5 litrový trojvalec nedáva vozidlu závratný výkon ale dodáva ho tak hladko a sofistikovane s ochotnou reakciou na plynový pedál, že si ju nemôžete pomôcť a bude vás jednoducho baviť. Motor tiež disponuje zaujímavou technológiou vypínania jedného valca a v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sľubuje športové zvezenie aj bez znížených pružín a tlmičov, ktoré by vám akurát pripomínali bolestivé kríže na každej diere.
Výkon 110kW (150k) pri 6000 ot./min a krútiaci moment 240Nm už od 1600 otáčok za minútu sú viac než postačujúce hodnoty na bežné jazdenie. Kto chce hot-hatch siahne po verzii ST alebo RS. Motoru sekunduje 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá však na rozdiel od tej vo Fieste neponúka tak dobre definované dráhy riadiacej páky a pôsobí mierne gumovo. Prvé tri prevody sú krátke, určené na rýchle rozbehnutie auta a dva najvyššie prevody presne naopak (šiesty stupeň je dlhý a končí niekde pri 6750 ot./min v červenom poli). Zrýchlenie z 0-100km/h som nameral cca. 9s (výrobca udáva 8,9).
Kombinovaná spotreba 5,5L/100km, udávaná výrobcom, je pre mňa nedosiahnuteľná méta, pretože – to auto si pýta svižnú jazdu a občasné vytáčanie do červených otáčok. Počas testu sa spotreba ustálila na 8,3L/100km ale motor sa rozhodne nešetril. Rutina kázala, vždy po štarte, prepnúť na režim Sport a točiť a ťočiť… Už len pre ten krásny zvuk sériového výfuku. To sa už dnes nevidí (a nepočuje) tak ľahko, pretože ostatné automobilky akoby všetky hatchbacky utlmovali, dodávajú im umelé zvuky cez reproduktory a teda aj vlastne umelé pocity. Tu je to však všetko ešte stále v poriadku. Motor mi charakteristikou veľmi pripomína atmosférický dvojliter a turbolag tu prakticky neexistuje.
Skvelému motoru sekunduje ešte lepší podvozok. Aj tu Ford dostál svojmu menu a Focus je pre mňa stále etalónom triedy, čo sa týka podvozku a naladenia. Krásne drží stopu (obuté Michelin Pilot Sport na 18“ diskoch tomu veľmi pomáhajú) a zadok neuskakuje ani na väčších nerovnostiach. Keďže celé auto váži len okolo 1300kg je veľmi ľahké s ním manévrovať a ochotne vracia volant späť do priečneho smeru. Po zžiťí sa s prevodovkou je to óda na jazdu a v rámci svojej (aj cenovej) kategórie by som si dovolil tvrdiť, že nemá blízku konkurenciu.
Krásna modrá farba ukazuje prepracované tvary a detaily novej generácie a vedzte, že výbava ST-line prichádza s niekoľkými dizajnovými prvkami, ktoré ostatní výbavy nemajú. Zvonku ide o nástavce prahov, zadný nárazník s difúzorom, dvojitou koncovku výfuku (ktorá nie je fejková ale poctivo nerezová), či špecifický design diskov. Vnútri nájdete hliníkové pedále, iné sedadlá s červeným prešívaním a výraznejším bočným vedením či čiernu stropnicu a stĺpiky.
V interiéri je dosť miesta, posed za zrezaným športovým volantom je parádny a pochvalu zaslúžia aj sedadlá. A to nielen vpredu, ale aj vzadu. Aj keď… asi by som v piatich na žiadnu dlhú cestu ísť vzadu nechcel. Kufor je takým lepším priemerom v triede. Ponúka objem 375 litrov, pravidelné tvary a skvelý prístup. Dá sa samozrejme sklopením operadiel zadných delených sedadiel zväčšiť, ale potom tu vznikne miniatúrny schodík.
Čo sa týka infotaimentu, tak tu opäť nemám výčitky a pre mňa je systém SYNC3 jeden z najlepšie užívateľsky prívetivých systémov v automobiloch súčasnosti. Dá sa aktualizovať cez WiFi, má všetky funkcie, ktoré človek potrebuje a spolupracuje s Android Auto aj Apple CarPlay. Nájdete tu tiež bezdrôtové nabíjanie telefónu a usb konektory aj v stredovej opierke. Klasická audio zostava však nie je nič pre audiofilov a hrá len priemerne. Ak máte radi hudbu, určite by som si priplatil za audiosystém Bang & Olufsen. Potom totiž dostanete aparatúru s 10 reproduktormi a subwooferom.
Doby, kedy najmodernejšie asistenčné systémy boli výsadou najluxusnejších áut, sú dávno preč. Dnes už je bežné ponúkať najrôznejšie technologické vychytávky tiež v nižšej strednej triede a Focus toho je dôkazom. Adaptívne LED svetlá plynule vykrývajúce autá v protismere, ktoré pracujú v kombinácii s GPS a čítaním značiek – to sa ešte dnes nevidí ani pri „lepších“ značkách. Systém napríklad vie, že nabieham do ostrej zákruty a podľa toho upraví nastavenie svetiel smerom dovnútra. Adaptívny tempomat, stráženie mŕtvych uhlov a tiež adaptívne vedenie v pruhoch sú už dnes tiež bežná vec.
Malé, kvázi športové auto pre mladého človeka ale aj otca rodiny, či manželku dochádzajúcu do práce – jednoducho pre každého, kto potrebuje slušnú hodnotu z päťdverového hatchbacku ale chce si jazdu aj trochu užívať.
Ak teda nutne potrebujete (čítaj: chcete) klasický hatchback so slušnou výbavou a skvelými jazdnými vlastnosťami – Ford Focus ST Line je tu pre vás…
Technické údaje | Ford Focus ST Line 1.5 EcoBoost 150K |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1499 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 110 (150) / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1600-4000 |
Prevodovka: | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,3-6,9 |