Na Ženevskom autosalóne tohto roku Dacia v rámci novej edície Ultimate (na Slovensku a niektorých ďalších krajinách známa pod názvom Techroad) priniesla obľúbený model Duster ale aj model Logan a verzie Stepway (Sandero, Logan MCV, Lodgy a Dokker), ktoré sú teraz v ponuke s novými farbami karosérií – Červená Fusion a Sivá Highland.
Limitovaná edícia Techroad prináša na našom trhu 16 palcové disky kolies s krytmi Flexwheel s červeným stredom (ktoré sú na nerozoznanie od hliníkových diskov) a čierne lesklé vonkajšie spätné zrkadlá s doplnkovou červenou nálepkou. Vo vnútri ponúka, na svoju triedu, priestranný interiér a nové čalúnenie, automatickú klimatizáciu, 7-palcový infotaiment s Apple CarPlay™ a Android Auto™ a koberčeky limitovanej edície. Poďme si teda otestovať ľudové auto z Rumunska…
Zvonku Sandero neočarí ale ani neurazí. Má zopár zaujímavých detailov, predné LEDky, pekné zadné svetlá a slušnú svetlú výšku, ktorá mu dáva priam „offroadový“ charakter. Kvalitou podvozku však, napríklad za Duster-om , zaostáva míľovým krokom. Aj napriek všetkými úspechmi sa Sandero Stepway nezmenil v porovnaní s predchádzajúcimi verziami, čo znamená, že stále získavate mechanu z predchádzajúcej generácie Renault Clio.
Vnímaná kvalita je samozrejme oveľa nižšia ako u konkurencie, ale kabína je celkom pohodlným miestom na trávenie času. Sandero je vo vnútri relatívne pohodlné a vzhľadom na cenovku a cieľovú skupinu zákazníkov tu nevadia ani výlučne tvrdé plasty či ovládače z minulých generácií rôznych modelov Renault. Čo však zamrzí je ergonómia, ktorá musela ustúpiť znižovaniu nákladov a jednoduchosti výroby.
Sandero síce má pekný volant s logom Stepway a má na ňom aj ovládacie prvky pre tempomat – neviete si ho tu však zapnúť ani prepnúť na limiter – i keď tu slepé tlačidlá sú. Túto funkciu nájdete na stredovom paneli pod ovládaním klimatizácie. Ok, Duster to mal až niekde pri ručnej brzde… tak si zvykneme. Na čo si však v autách neviem zvyknúť a vyslovene mi to vadí, sú záslepky tlačidiel, ktoré mali plniť nejakú funkciu ale po modernizácii sa presunuli inam. Napríklad také otváranie okien je konečne na dverách ale zostali tu pozostatky na stredovom paneli. Pokojne tu mohlo byť tlačidlo S/S systému, ktoré sa zasa pre istotu uvelebilo vedľa ručnej brzdy. Chaos v praxi…
Infotaiment je skoro navlas rovnaký ako v Duster-ovi a jediné čo mi na ňom opäť prekáža je jeho ergonómia. USB port nad displejom je užívateľské peklo a keď chcete mať pripojený telefón, napríklad cez Android Auto™, bude vám visieť priamo cez obrazovku dolu alebo cez výduch klimatizácie hore na odkladaciu plochu. Ale aby som len nekritizoval. Infotaiment je svižný a funguje úplne bez problémov. Multimediálny systém MEDIA NAV Evolution má zabudovanú aj zadnú parkovaciu kameru.
V čom však Sandero exceluje a prečo je tak obľúbené?! Klame telom. Zvonku malý hatchback ponúka vo vnútri veľkolepý priestor pre vodiča aj pre pasažierov a ich batožinu. Posed je tu vzpriamený ako v malých dodávkach, nad hlavou je miesta na rozdávanie a v zadu sa nikto nebude sťažovať na miesto na kolená. Batožinový priestor s objemom 320L je vzhľadom na rozmery priam kráľovský a klasická rodinka sa zbalí aj na dlhšiu dovolenku. Naviac je dno dosť hlboké a pohodlne preveziete aj rozmernejšie predmety.
V zadu samozrejme udrú do očí kľučky na sťahovanie okien vzadu. A kým kedysi to bol štandard, dnes už sa ma mladšia dcéra pýtala, čo to vlastne je a prečo tu nie sú tlačítka? Tiež by som privítal namiesto 12V zásuviek skôr USB porty… doba pokročila.
Na odhlučnení sa šetrilo. Tam kde guma byť nemusí, tam už jednoducho nie je. Na dverách napríklad žiadne tesnenie nenájdete, je len na skelete karosérie a hluk od dverí je teda logický.
Takto osadené tesnenie prenáša aj hluk od strešných lyžín verzie Stepway. K nemu však výraznou mierou prispieva aj dosť slabá izolácia strechy.
Pohonnú jednotku predstavuje trojvalcový motor TCe s objemom 0,9L a výkonom 66kW (90k) a 140Nm. Motor je preplňovaný turbodúchadlom a vzhľadom na svoje určenie a hmotnosť vozidla je celkom svižný na mestské a prímestské jazdenie. Diaľničné presuny mu veľmi nesvedčia a nad 120km/h je trochu hlučný na dlhšie presuny. Maloobjemový prepĺňaný motor je klasicky v otázke spotreby veľmi citlivý na počet rozjazdov a otáčky, pri ktorých radíte vyššie prevodové stupne. Pri mestskom živote však ponúka slušnú dynamiku a prijateľnú spotrebu na úrovni cca. 6,3-6,5L/100km.
Prevodovka má celkom mäkké dorazy a pripomína francúzske autá rokov 90-tych ale radí presne a nestalo sa mi, že by niekedy stupeň nezapadol na prvý krát. Motor je sprevodovaný na dlho a tak nevynikne zrýchlením ani dynamikou. Pri predbiehaní je potrebné trochu kalkulovať a podraďovať. Tu by som možno išiel cestou naftového motora, ktorý má o pár koní naviac a hlavne má vyšší krútiaci moment a lepšiu dynamiku.
Dacia Sandero nie je ani vo výbave Techroad žiadnym krásavcom, za ktorým sa každý na ulici obzrie. Je poctivo mechanické a tak trochu archaicky spravené auto pre určitú skupinu zákazníkov, ktorí neriešia dizajn ani najmodernejšie technológie ale skôr preferujú overené riešenia a cenu. Za cenu 11 090 € nenájdete lepšie vybavené nové auto v tejto kategórii. Sandero Techroad je podobne ako jeho ostatní súkmeňovci značky Dacia, ojedinelým zjavom a prakticky nemá konkurenciu.
Technické údaje | Dacia Sandero TechRoad 0.9 TCe |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 898 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 60 (90) / 5250 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 140 / 2500 |
Prevodovka: | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 11,1 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 6,2 |