Druhá generácia aktuálnej vlajkovej lode značky Opel – Insignia sa jednoznačne podarila. Bacuľatý dizajn prvej generácie je minulosťou a novinka, ktorá už prešla aj faceliftom, vsádza na štíhly a moderný vzhľad. Dizajnéri si vzali z pohľadu dizajnu to najlepšie z novej Astry a prispôsobili sa väčšej karosérii. Zaujmú moderne tvarované LED Matrix-ové predné svetlomety, ale aj chrómová linka tiahnuca sa od vonkajších spätných zrkadiel cez strešné stĺpiky, ktorá je vkusne zakomponovaná aj do zadných svetiel. Jediným, pre moje oči rušivým, „retro“ prvkom sú smerové svetlá v blatníkoch. Vonkajší dizajn je pomerne jednoduchý, funkčný a nenájdete tu žiadne výstrelky alebo komplikované plochy.
V podobnom duchu sa Insignia prezentuje aj v interiéri. Aj ten, oproti predchádzajúcej generácii, pôsobí oveľa modernejším a prehľadnejším dojmom. Ubudlo tlačidiel, pribudlo priestrannosti a novinkou je tiež digitálny prístrojový štít. Ten nie je úplne digitálny ako u niektorých iných konkurentov, ale kombinuje veľký digitálny displej s klasickými analógovými ovládačmi, ktoré tvoria otáčkomer, ukazovateľ stavu paliva, teploty a batérie. Má však trochu menej intuitívne ovládanie a zoznamovanie s jednotlivými funkciami mi trvalo dlhšie ako obvykle. Nevedel som si napríklad vyselektovať údaje, ktorých zobrazenie by som aktuálne chcel mať stále pred sebou a tak som musel prepínať medzi jednotlivými položkami preklikávaním cez menu pomocou tlačidiel na volante.
V testovanej výbave nechýba ani „naozajstný“ head-up displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo, nie na priehľadnú doštičku pred ním ako napríklad v prípade Opel Crossland X. Funguje výborne, má jemnú grafiku a vybrať si môžete z rôznych typov zobrazení. Okrem aktuálnej rýchlosti, tempomatu a ikoniek aktívnych asistenčných systémov, vie zobraziť aj pokyny navigácie, otáčky motora, dopravné obmedzenia alebo zvolenú stanicu rádia. Je plne nastaviteľný a naozaj si vystačíte so sledovaním všetkého „cez sklo“. Premieta aj výstrahy pred kolíziou s chodcami či vozidlami a je to skutočne fungujúci bezpečnostný prvok, ktorý pomáha udržať oči vodiča v premávke. Stredový infotaiment je tiež na slušnej úrovni a je príkladne rýchly. Obsahuje detailné nastavenia celého vozidla a asistentov, navigáciu spolupracujúcu s mobilným telefónom, ktorá dokáže zobrazovať aktuálne zápchy a obmedzenia v reálnom čase a taktiež, dnes už povinné Apple Carplay a AndroidAuto. Pri týchto funkciách zamrzí, že USB port je len v lakťovej opierke a tak buď zapatrošíte telefón do hlbokej priehradky alebo „pricvaknete“ kábel smerom von do odkladacieho priestoru pred ňou. Vstavaný držiak v lakťovej opierke je zrejme na staršie telefóny alebo je nutné dokúpiť adaptér na najbežnejšie modely. Moju placku strednej triedy sa mi doň nepodarilo „napechovať“.
Cúvacia kamera by si zaslúžila väčšie rozlíšenie ale oceňujem nočný režim, ktorý fungoval veľmi dobre. Automatický parkovací asistent som skúšal 2x a radšej som sa nepokúšal ďalej. Nie som zástancom tejto „featury“ a tiež nemám veľa dôvery k cúvaniu na milimetre od susediacich vozidiel. Ale je to tu a nežnejšie polovičky to snáď aj využijú keď sa s autom dostanú do civilizovanejších krajín, kde sú parkovacie miesta riadne značené a ľudia vedia parkovať medzi čiarami.
Nová generácia Insignie vyrástla, je väčšia vo všetkých smeroch a to ako zvonku, tak aj vo vnútri. Verzia kombi Sports Tourer je ešte dlhšia a vyššia ako sedan Grand Sport a meria (bez pár cm) skutočne impozantných 5m s rázvorom bezmála 2,9m. To sa prejavilo nielen na priestrannosti interiéru, ale aj na objeme kufra. Ten je teraz v základnom usporiadaní 560litrový. Ak by to nestačilo, dá sa objem zväčšiť až na 1 665 litrov. Stačí sklopiť delené operadlá zadných sedadiel. Vznikne potom úplne rovná plocha, ktorá má na dĺžku dokonca viac ako dva metre. Ako rodinné auto skutočne odvezie skoro všetko a ak máte plné ruky, má aj nožné otváranie pod zadným nárazníkom. V tme dokonca vykresľuje piktogram pod autom aby ste vedeli kde zamávať nohou. Oceňujem aj nastavenie otvárania kufrových dverí z miesta vodiča, takže v podzemnej garáži nehrozí obitie kufra o strop alebo prekážku nad vozidlom.
Opel si tiež zakladá na tom, že do svojich modelov ponúka skvelé ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR. Posed v nich je perfektný a telo naozaj rozmaznávajú. Je to jeden z prvkov príplatkovej výbavy, ktorý by ste si (najmä ak v aute trávite veľa času) mali v konfigurácii svojho nového auta naozaj zaškrtnúť. Už veľmi dlho som nesedel v aute, kde si viem pri svojej výške 186cm, podperu nôh potiahnuť až skoro pod kolená a bez problémov si sadnem sám za seba s veľkou rezervou pre kolená. V zadu si s trochou uskromnenia vedľa seba sadnú a odvezú sa aj traja dospelí na dlhšiu jazdu. Bočné vedenie sedadiel je skvelé a dobre podrží pri ostrejších prejazdoch zákrut. Posed za volantom príkladný, lakťová opierka na dverách nemá žiadnu zavadzajúcu rukoväť vpredu a je tak možné cestovať aj dlhšie trasy s rukami v „oddychujúcej“ polohe.
Použité materiály sú na dotyk kvalitné a príkladne zlícované. Zamrzí opäť, ako to býva dnes zvykom, tvrdý plast vrchnej palubnej dosky a „fejkové“ prešívanie. Všade kde sa bežne dotýkame sú však príjemne mäkčené materiály a koža. Možno by stálo za to oživiť interiér nejakým výraznejším štylistickým prvkom alebo lištou. Mierne stŕpanie plastov pripisujem kombinácii motora a prevodovky, ku ktorým sa práve dostávame.
Insignia sa pýši nápisom Turbo na zadných kufrových dverách a teda pod kapotou nájdeme zážihový štvorvalec s objemom 1598 kubických centimetrov a výkonom slušných 147 kW pri 5500 otáčkach a 280 Nm točivého momentu v pásme od 1650 do 4500 otáčok. Motor pochádza z dielne Opel a snaží sa spolupracovať so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Slovíčko „snaží“ používam zámerne, pretože odhliadnuc od výkonu je práve naladenie prevodovky to, čo motor degraduje o úroveň nižšie. Radí veľmi letargicky, neustále sa snaží uzamknúť menič na čo najnižších otáčkach a snaží sa utlmiť akýkoľvek náznak záťahu. Aj pri kickdowne v režime Sport nevytočí motor za hranicu 5000 otáčok a snaží sa opäť čo najrýchlejšie zaradiť najvyšší stupeň. Pri potrebe predbiehania je lepšie si manuálne podradiť o dva stupne, inak som si pripadal ako v aute s nevytočeným atmosférickým motorom. Je cítiť, že auto má bezmála 1,5 tony a ako keby sa s nimi motor a prevodovka pasovali. Chápem potrebu splniť emisné normy (a tento motor spĺňa najprísnejšiu Euro 6d-TEMP) ale v Insignii si viem skôr predstaviť podobne výkonné CDTi s biturbom, ktoré má krásnych 480Nm krútiaceho momentu a určite bude mať menej práce aj s takto ťažkým kombíkom.
Čo sa týka spotreby, tu tiež motor neexceluje. Spotrebu nameranú v cykle WLTP, ktorú výrobca udáva v rozmedzí 6,9-7,3L/100km sa mi nepodarilo dosiahnuť ani keď som sa veľmi snažil. Počas testu som skončil na 9,8L a to som jazdil veľmi ležérne a predpisovo a najazdil bezmála 850km. Pri ustálenej tempomatovej rýchlosti 110km/h na rovine sa aktuálna spotreba hýbala od 7,5L vyššie, takže ani pri bežných cestovných rýchlostiach som sa nevedel priblížiť minimu. Nehovoriac o rozjazdoch v meste a jazde po diaľnici kde síce motor má výkonu na rozdávanie ale nebudete ho, pri pohľade na spotrebu, chcieť využívať. Je to škoda, pretože s iným naladením by tento motor mohol byť veľmi zaujímavou voľbou. Pri pohľade na iné značky je vidieť, že to ide aj s takýmto objemom a nízkou spotrebou (napríklad motory THP od PSA).
Adaptívny podvozok FlexRide je už iná kapitola a tu musím veľmi pochváliť naladenie jednotlivých režimov. Sú celkovo tri (štyri ak rátame vypínateľné ESP) a už v základnom nastavení Insignia krásne drží stopu a má príjemne nastavenú tuhosť riadenia. Vpredu nájdeme zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Odozva od kolies je trochu utlmená ale stačí prepnúť na režim Sport a celý podvozok citeľne stuhne a riadenie je doslova ako keby bez posilovača, čo ocení každý milovník rýchlych prejazdov zákrutami. V režime Tour zasa celé auto zmäkne a riadenie dostane veľkú vôľu okolo stredovej polohy a tak pri jazde po diaľnici nemusíte neustále korigovať smer. V Tour nastavení Insignia doslova „pláva“ na ceste a viem si predstaviť takto cestovať na veľmi veľké vzdialenosti. Tlmenie je príkladné a nekoná sa žiadne búchanie do karosérie alebo rázy po prejazde priečnych nerovností. Dokonca aj v Sport režime dokáže odfiltrovať aj výrazne rozbitú cestu, čo nie je zvykom. Ticho v kabíne je impozantné a okrem zvuku valivého odporu pneumatík s rozmerom 245/45 R18 môžete viesť komornú komunikáciu aj vo vyšších rýchlostiach.
Z rozsiahlej príplatkovej výbavy by som chcel vyzdvihnúť ešte úžasné adaptívne LED Matrix svetlomety s technológiou AFL+. Každé svetlo obsahuje 32 LED diód a spolupracuje s asistentom diaľkových svetlometov a kamerou Opel Eye, integrovanou do vnútorného spätného zrkadla. Prepína diaľkový a stretávací režim podľa okolností na vozovke a „vyrezáva“ protiidúce vozidlá alebo vozidlá idúce v smere jazdy tak, aby svetelný tok neoslňoval ich vodičov. Za celú dobu testu na mňa nikto neblikal, takže to skutočne funguje na jednotku. Po dobehnutí staršej Felície som dokonca svietil diaľkovými po jej stranách viac ako jej vlastné svetlomety so sklom a starými žiarovkami. Do zákrut prisvecuje v slušnom rozsahu, takže o svetelný komfort na vozovke sa stará príkladne.
Ku koncu sa dostávame k poslednej zaujímavej položke a tou je cena. Aktuálne testovaný model Sports Tourer Innovation 1.6 SHT Start/Stop AT6 má cenníkovú cenu v tejto výbave mierne cez 32.000€. Príplatkové položky si každý vyskladá podľa svojho uváženia a po odrátaní rôznych akcií sa výbava vráti vo forme zľavy na daný model.
Ak to mám zhrnúť je to ideálne auto do firmy pre manažérov, otcov väčších rodín, šoférov, ktorí jazdia dlhé trasy po diaľnici ale aj všetkých tých, ktorí od auta očakávajú komfort, výkon a praktickosť. Celkovo je Insignia viac než dôstojným zástupcom strednej triedy a je aj dizajnovo či cenovo zaujímavou alternatívou ku konkurenčnému Passatu.
Technické údaje | Opel Insignia ST 1.6 SHT Start/Stop AT6 |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 4/ 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 147 (200) / 5500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 280 / 1650-4500 |
Prevodovka: | 6-st. automatická |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 8,2 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 6,9-7,3 |
Toto úplne nové vozidlo nám do redakčného testu zapožičal najväčší slovenský predajca automobilov – spoločnosť FINAL-CD. Ďakujeme.
Aktuálne akcie a vozidlá tohto predajcu nájdete na stránke: https://www.finalcd.sk/opel/
Pekný test. Tu je vidieť, že do väčších menežérskych áut na „hltanie“ kilometrov sa malo objemový benzín nehodí. Podľa tohto testu je vidno, že sa Opel polepšil s kvalitou, alebo uvidíme po 200 000km ?
Kvalitou je dnes Opel úplne inde ako bol na prelome tisícročí. S kľudom ho môžem zaradiť medzi najlepších nemeckých hráčov na trhu.
Čo sa týka nájazdu, tam ukáže čas a servis, ktorý motoru človek dopraje…