SsangYong Tivoli Grand 1.5 Turbo Style+ – Dobrá voľba

Kórejská automobilka SsangYong sa na našom trhu celkom zabývala. Nie je už zázrakom niektorý z jej modelov na ceste stretnúť aj na dennej báze. A čoraz častejšie vídame aj nový crossover s pretiahnutým zadkom, benzínovým motorom a pohonom iba predných kolies. Áno, reč je opäť o SsangYong Tivoli Grand, ktorý sme už raz v redakcii na test mali. Poďme si dať druhé kolo testovania…

Ako ste si mohli všimnúť, Tivoli Grand je akousi predĺženou verziou východiskového crossoveru a vyzerá vlastne ako obyčajné Tivoli s batohom. Verzia Grand meria na dĺžku 4480 mm a je teda o viac ako 25 centimetrov dlhšia. Šírka 1810 mm je pri oboch modeloch rovnaká a výška sa líši len minimálne, Grand meria 1646 mm, prípadne 1660 mm so strešnými lištami.

Zhodné sú dĺžky rázvoru o hodnote 2660 mm, rozchodov predných a zadných kolies a tiež hodnota predného previsu. Predĺžením teda najviac získal batožinový priestor, ktorý ponúkne v základnom usporiadaní objem 720 litrov, čo je viac ako dvojnásobok oproti štandardnému Tivoli. Po sklopení druhého radu sedadiel potom ponúkne skvelých 1440 litrov. Malá dodávka?!

Ani nie. Ak po otvorení piatych dverí očakávate jednoducho využiteľný priestor, budete najskôr sklamaní. Batožinový priestor je veľmi členitý a litre získava skôr na výšku. Plocha od nákladovej hrany po operadlá druhého radu sedadiel meria len 80 centimetrov a na šírku má niečo cez 100 centimetrov.

Nakladacia hrana je pomerne vysoko a rovná podlaha dvojitej podlahy necháva priestor po stranách pre dve hlboké vrecká, kam je možné umiestniť menšie predmety, ktoré by vám inak cestovali po kufri. Na prevoz základných vecí však batožinový priestor bohato stačí. Sklopením druhého radu sedadiel, čo sa bohužiaľ nedá vykonať z priestoru kufra, navyše získate takmer rovnú plochu.

Interiér už poznáme a tak vieme, že mäkčených plastov je tu poskromne a všeobecne je z auta cítiť zameranie na nižšiu cenu. Nájdeme tu však napríklad zaujímavou textúru na výplniach dverí. Spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a nikde nič nevŕzga. Priestor na sedadlách je veľkorysý, a to platí aj pre zadnú lavicu. Príkladný je aj výhľad z celého auta a keďže je teraz zadné okno o štvrť metra ďalej ako v Tivoli, pomôže vám s výhľadom pri parkovaní cúvacia kamera. Síce nemá ktovieaké rozlíšenie, ale obraz je viac než dostatočný a má samozrejme vykreslené pruhy pre ľahšie vedenie.

Na všetko sú tu veľké a prehľadné tlačidlá a po pár dňoch sa auto naučíte ovládať snáď aj poslepiačky. V rámci zvolenej doplnkovej výbavy Style+, za ktorú sa u tejto značky ani veľmi nepripláca, sa môžete tešiť napríklad aj na dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel a čelného okna či bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Náročnejšieho užívateľa môže trochu odradiť zastaraná a príliš strohá grafika infotainmentu, ktorý je inak veľmi svižný. Skvelú grafiku však oproti tomu prináša digitálny prístrojový štít. Vyzerá skvele, má množstvo zobrazení a každé z nich je prehľadné. Ak by sme chceli Tivoli prirovnať, k cenovo príbuznej konkurencii, tak sa nabáda napríklad Dacia Sandero. Ak ste niekedy sedeli v novej generácii, určite mi dáte za pravdu, že je to vlastne pochvala. Tivoli Grand má ale väčšie možnosti výbavy a aj lepšie ovládanie.

Pre pohon modelu Tivoli Grand je možné zvoliť iba jediný motor, a tým je štvorvalcová benzínová 1.5 GDI Turbo s výkonom 120 kW (163 koní), ktorá dokáže 1350 kg vážiace auto dostať na 175 km/h. Má elán už od nižších otáčok a po poriadnom roztočení turbodúchadla je hračkou aj predbiehanie a držanie vyšších rýchlostí na diaľnici. Najlepšie sa cíti pri pokojnom používaní, to je potom aj veľmi tichý a chová sa kultivovane. Pri diaľničných 130 km/h točí necelých 2500 otáčok za minútu.

Motor patrí k najsilnejším stránkam auta, jeho spotreba však už nie. Keď si ale spojíte nie príliš aerodynamický tvar karosérie, turbomotor bez hybridných pomocníkov a klasickú hydromeničovú automatickú prevodovku, je to jasné. Priemer sa pohyboval od 8,5 do 11/l na 100km. Po poriadnom zabehnutí si jednotlivé komponenty motora môžu ešte sadnúť, no aj tak ale nemožno čakať oveľa lepšie čísla. Nádrž na 50 litrov paliva vydrží na zhruba 500 km dojazd.

Naladenie podvozku Tivoli Grand je veľmi komfortné. Na dobrej ceste sa len tak nadnáša a ľahko pohupuje. Nemá ale takmer žiadnu kompenzáciu bočných náklonov, takže pozor na nájazdové rýchlosti do zákrut. Vie sa pekne zhupnúť do strany a sedadlo, bez výraznejšieho bočného vedenia, vás veľmi nepodrží. Aj na horších cestách je tlmenie veľmi dobré, ale keď je cesta už naozaj rozbitá, môže prekvapiť silné búchanie od dorazov tlmičov.

Silným článkom a veľkým plusom sú brzdy, ktorých vysoký účinok sa dobre dávkuje. Tivoli Grand je auto určené skôr pokojným vodičom, ktorí budú jazdiť pomaly a budú na auto jemní. Potom ich jeho celková kultivovanosť určite prekvapí. Jediným mínusom môže byť pre niekoho nemožnosť pohonu všetkých kolies, ktorý paradoxne krátka verzia ponúka.

SsangYong Tivoli Grand stojí v základnej výbave 17 290€. Výbava je dobrá, ale ak chcete napríklad 2-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel a volantu či tónované okná, siahnete napríklad po pakete Style+ za 17 790€, prípadne sa dá kúpiť za 1890€ paket Sport, ktorý k vyššie zmienenému pridáva ešte 18-palcové kolesá. Priplatiť si potom môžete ešte paket Tech za 850€ a packet Safety za rovnakú sumu. Obsahuje bezdrôtové nabíjanie telefónov, automatické ovládanie diaľkových svetiel, dažďový senzor, bezkľúčové odomykanie vozidla či vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a rôznych asistentov. Štandardnou farbou je biela, prípadne je možné siahnuť po jednej z piatich metalíz za príplatok 490€. Za plne vybavené auto tak dáte len 22 450€, čo je v dnešnej konkurencii skvelá ponuka.

Tivoli Grand je skvelá ponuka pre rodiny s deťmi ale aj pre starších a kľudnejších vodičov, ktorí si chcú ešte dopriať nové auto, ktoré ich nejaký ten piatok povozí. So SsangYongom to určite nebude zlá voľba.

Celú galériu nájdete tu:
SSANGYONG TIVOLI GRAND

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →