Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 – Keď hybridná technológia funguje

Francúzsky výrobca Renault sa pustil do vôd, v ktorých doposiaľ nikdy nepôsobil. Pred nejakou dobou začal predávať model Arkana, ktorý je štýlovým crossoverom, kombinujúcim karosériu klasického SUV s tvarmi kupé. A my sme ho (opäť) vyskúšali v hybridnej verzii E-Tech Hybrid 145.

Keď sa na Arkanu pozriete, hneď spoznáte, že patrí do rodiny Renault. Má typické predné svetlomety s aktuálnym podpisom denného svietenia, zadné svetlomety sú na tom rovnako a prechádzajú teda celou šírkou zadnej časti, až k znaku automobilky uprostred veka batožinového priestoru.

Menej známe už sú však tvary karosérie pri pohľade z boku. Od prednej časti až po B-stĺpik je to celkom bežné malé SUV (Captur), ale od B-stĺpika až dozadu už silueta klesá, aby ju na veku batožinového priestoru zakončil decentný spojler. To, že auto vie zaujať, potvrdzovali aj náhodní okoloidúci, ktorí občas prehodili pár viet na tému dizajnu a ceny.

Vnútri sa však nič prevratného nekoná a interiér je dobre známy z ostatných modelov značky. V testovanom modeli, vo výbave R.S. Line, kombinuje veľký vertikálne umiestnený dotykový displej s fyzickými tlačidlami, slúžiacimi napríklad na vyhrievanie sedadiel, aktiváciu elektrického režimu, výstražné blinkre alebo napríklad samočinný parkovací asistent. Pod nimi je možné nájsť aj panel ovládania kúrenia a klimatizácie.

Strach nemusíte mať ani z nejakej nepraktickosti. Batožinový priestor je síce vďaka tvaru zadnej časti menší ako napríklad pri Capture, ale posádka vpredu ani vzadu sa nijako zvlášť obmedzovať nemusí.

Renault Arkana, akokoľvek vyzerá úplne originálne, využíva rovnakú podvozkovú platformu CMF-B ako napríklad spomínaný Captur, z ktorého vychádza. Na rozdiel od neho ale nemá plug-in hybridný pohon, ale iba čisto hybridný, tak ako napríklad Clio.

Odporúčaný článok:  Škoda Enyaq Coupé RS iV - Ereso na baterky

Hybridný pohon Arkany kombinuje elektromotor s výkonom 36 kW/49 koní a krútiacim momentom 205 Nm, so štartér-generátorom, ktorý pomáha ďalšími 15 kW/20 koňmi a 50 Nm. O výrobu elektriny sa stará, stará dobrá atmosférická štvorvalcová tisícšesťstovka s nepriamym vstrekovaním paliva, pôvodne z dielne aliančného Nissanu. Jej výkon nie je nijako oslnivý a v reči čísel to znamená 69 kW/94 koní a 148 Nm krútiaceho momentu. Celkový systémový výkon je 105 kW/143 koní. Nič moc na hybrid, poviete si…

Dynamika je však dostatočná. Technické údaje prezrádzajú, že zrýchliť z 0 na 100 km/ h zvládne hybridná Arkana E-Tech za 10,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 172 km/ h. Ak by ste sa pozreli na ostatné verzie z ponuky, zistíte, že sú papierovo rýchlejšie. Hybrid ale nie je o rýchlosti, ten je skôr o úspore paliva. A v tomto smere na tom nie je hybridná Arkana vôbec zle.

Dá sa jazdiť medzi 4 až 5 l/100 km, pokiaľ budete predvídať, nebudete zbytočne príliš pridávať a budete sa snažiť čo najviac pracovať s elektrinou a dojazdom do križovatiek, či zákrut.

Toto auto je hybrid, respektíve full-hybrid a to znamená, že nemá úplne veľkú batériu (1,2 kWh) a čisto na elektrinu prejde maximálne pár kilometrov. Ide však o typ hybridu, pri ktorom sa nemusíte vôbec o nič starať. Pohonná jednotka si s elektrinou zaobchádza tak, ako je potreba a kedykoľvek je to možné a vhodné, spaľovací motor deaktivuje a snaží sa ísť čisto na elektrickú energiu z batérie.

Batéria sa nabíja úplne sama a to je veľká výhoda oproti plug-in hybridom, kde je batéria veľká a musí sa nabíjať z externého zdroja (teda káblom zo zásuvky alebo dobíjacej stanice). Tu sa batéria dobíja pri jazde – rekuperáciou pri brzdení motorom alebo pomocou spaľovacieho motora. O jej stave informuje ukazovateľ v digitálnej palubovke. Tu sa tiež nachádza piktogram, zobrazujúci, ako aktuálne funguje pohonná jednotka – či idete na spaľovací motor, prípadne iba elektromotor alebo kombináciu oboch. Zároveň je tu vidieť aj kedy auto rekuperuje.

Odporúčaný článok:  Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130k EAT8 GT - Záchranca početných rodín

Keď pôjdete pokojne, bude sa spaľovací motor vypínať pomerne často, tým skôr v meste. Pokiaľ naopak pôjdete ostrejšie a budete na plynový pedál šliapať výraznejšie, budú výhradne predné kolesá poháňať oba motory. Potom však môžete zabudnúť na spotrebu do 5 l/100km. Tento spôsob jazdy si ale v tomto aute úplne užívať nebudete.

Renault navyše pre hybridné modely pripravil úplne novú prevodovku a hovorí o nej, že je „multimódová“. Má dve rýchlosti pre elektrický pohon a štyri rýchlosti pre spaľovací motor. Prevodovka nemá synchróny, ktoré majú klasické prevodovky, pretože ich nepotrebuje. Tie tu totiž nahrádza elektromotor, ktorý otáčky ozubených kolies vyrovná sám. Občas sa mu to podarí menej ale vo všeobecnosti s tým problém nie je.

Aj pri prevodovke sa potvrdzuje, že pri pokojnej jazde funguje naozaj skvele, radí hladko a ani striedanie elektrického pohonu alebo jazdy na spaľovací motor jej nerobí žiadny problém. Všetko je jemné a takmer nepostrehnuteľné. Výhodou totiž je, že spaľovací motor aj elektromotor môžu „svoje prevody“ využívať nezávisle na sebe.

Športový režim táto prevodovka ale nemá, tak ako u drvivej väčšiny iných hybridov. Namiesto toho je tu režim „B“. To je mód, v ktorom auto viac rekuperuje, takže auto začne po uvoľnení plynového pedála výraznejšie spomaľovať a vtedy sa viac dobíja akumulátor. Namiesto 15 kW dobíjania na režim „D“ je to dokonca 50 kW pri režime „B“. Brzdenie je tak výrazné, že sa rozsvecujú aj brzdové svetlá.

Odporúčaný článok:  KIA Sportage HEV GT-Line 4x4 - Sametový hybrid

V čom ešte hybridná Arkana celkom prekvapila, je diaľničná spotreba na trase Senec – Vysoké Tatry a späť. Pri diaľničnom maxime (130km/h +) dokázala Arkana zajazdiť túto trasu tam a späť s priemernou spotrebou 5,6L/100km. A teda diaľnica je disciplína, kde väčšina hybridov s atmosférickými motormi pohorí a ide do čísel vysoko nad 8L/100km. Takže tu klobúk dolu a palec hore za vyladenie pohonu na maximum. Arkana si dokonca vie ísť 130km/h rýchlosťou aj na čisto elektrický pohon, pokiaľ to situácia umožňuje. A takýchto úsekov bolo celkom dosť.

Renault Arkana je auto, ktoré vyzerá zaujímavo. V testovanej verzii E-Tech Hybrid 145 dokáže jazdiť aj čisto na elektrinu a je pomerne úsporné, najmä pri častých cestách po meste. Nezľakne sa však ani diaľnice a dlhších ciest. Kombinuje spaľovací motor s elektromotorom, napriek tomu vodiča nijako neobmedzuje a pracuje si s jednotlivými pohonmi úplne automaticky.

Pohľad do cenníka prezradí, že najnižšia cena za Renault Arkana TCe 140 EDC je stanovená v základnej výbave ZEN na 22 850 € . Základný hybrid je iba o 1100€ drahší. V testovanej výbave R.S. Line vyjde minimálne na 29 350 €. Za to však máte plnohodnotné hybridné auto, ktoré nesklame spotrebou…

https://www.youtube.com/watch?v=9IlfIWxEabI

Technické údaje:

Galéria:

Celú galériu nájdete tu: RENAULT ARKANA E-TECH

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →