Suzuki Vitara – právom bestseller

Suzuki Vitara patrí medzi najžiadanejšie a najpredávanejšie SUV na našom trhu. Svoju popularitu si toto auto vyslúžilo hlavne pre svoje schopnosti v kombinácii s veľmi dobre nastavenou cenovkou. Aj keď sa tento model predáva už od roku 2015, Suzuki tento rok vypustilo na cesty faceliftovanú verziu Vitary modelového roku 2019 a úprimne vám poviem – na prvý pohľad som nebol schopný zistiť, čím sa od svojej predchodkyne líši. Takže som si pekne našiel fotky a materiály pôvodného auta, a začal študovať, čo bolo vylepšené po dizajnovej aj technickej stránke.

Asi tak trochu tušíte, že zmeny nie sú príliš razantné. Alebo presnejšie povedané, sú v tom rozsahu, ako je pri medzigeneračnej modernizácii tohto druhu bežné. Vitara dostala nepatrne prepracované nárazníky, ľahko upravenú masku chladiča s inými lamelami a svetlá, ktoré v dvoch najvyšších výbavách svietia výlučne pomocou LED technológie. Zadné sú už celé jednofarebné a tie predné stále obsahujú jemný modrý dekor okolo hlavnej čočky a teda Vitara neprišla o svoj identifikačný prvok.

Interiér tiež veľmi nevybočuje z trendu. Suzuki vymenilo pôvodný prístrojový panel za modernejší variant s farebným displejom. Ten obsahuje rôzne zobrazenia bočného preťaženia, spotreby, času na ceste a tiež vie zobraziť výkon a plniaci tlak turba, podobne ako napríklad pri Swift-e Sport. Palubný počítač Vitary sa však archaicky obsluhuje pomocou prerastených kolíkov vystupujúcich priamo z prístrojov a nenahneval by som sa, ak by dotyková obrazovka infotainmentu reagovala nepatrne rýchlejšie. Ovládanie je jednoduché a intuitívne a k dobru jej pridáva aj fakt, že systém konečne podporuje Apple CarPlay a AndroidAuto. Veľmi ma potešili analógové hodiny namiesto stredného výduchu v hornej časti palubnej dosky. Vôbec nepôsobia lacno a sú príjemným a účelným doplnkom.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Eclipse Cross - oturbená omladina

Novinkou v interiéri sú niektoré panely vyrobené z kvalitnejších mäkčených plastov. Zmizol tak jeden z príznakov „lacnosti“ ale niektoré stále zostali. Napríklad také „pukanie“ pri silnejšom dotyku na stredový displej, lacný vzhľad tvrdých čiernych plastov v spodnej časti prístrojovej dosky a vo výplniach dverí alebo nedoliehanie dverí, ktorými treba viac buchnúť aby sa zatvorili. Taktiež zatváranie dverí batožinového priestoru by bolo vhodné doladiť, pretože som zakaždým pribuchoval minimálne 2x ale za celý test som neprišiel na ten správny grif. Škoda, pretože na prvý pohľad vyzerá interiér najmä vo výbave Elegance luxusne a pri jazde som sa nestretol s nejakými pazvukmi pri prejazde nerovností a to ani v miernom teréne.

K balíku vylepšenej výbavy, patrí aj pomerne rozsiahly zoznam bezpečnostných asistentov. Tu Suzuki zahanbí aj oveľa luxusnejšie značky a napríklad adaptívny tempomat funguje úplne ukážkovo a dovolím si tvrdiť, že som asi s lepšie naladeným zatiaľ nejazdil. Krásne plynule udržuje vzdialenosť a ani raz som nepocítil, že by začal prudko brzdiť alebo akcelerovať. Podporuje aj funkciu jazdy v kolóne, takže dokáže úplne zastaviť a následne sa rozbehnúť bez zásahu vodiča. Ako s jediným testovaným autom sa mi podarilo prejsť s Vitarou celú cestu z domu do práce so zapnutým tempomatom bez zásahu na brzdu alebo plyn (30km, 5x kruhový objazd, 3x veľká križovatka).

Čítanie dopravných značiek taktiež fungovalo v zásade na jednotku, rovnako tak sa mi páčilo, ako plynule a jemne dokáže systém udržiavajúci auto v jazdnom pruhu korigovať volant. Dobrý dojem mierne nahlodáva protikolízny asistent, ktorý mi 2x nechcene pribrzdil keď sa objavilo vozidlo, ktoré bolo v inom pruhu.

Odporúčaný článok:  KIA Sportage 1.6 T-GDi MHev 7DCT – Kórejka s noblesou

Veľmi príjemné sú predné sedadlá so sedákovou časťou zo semišu, ktoré dobre držia v zákrutách a nemáte tendenciu sa v nich šmýkať do bokov. V tomto prípade predstavujú ideálny kompromis medzi komfortom a športovosťou. Nad konkurenciou tiež Suzuki Vitara vyniká pomerne dobrým výhľadom z kabíny a to predovšetkým smerom dozadu. Počítať treba ale so širšími prednými stĺpikmi v ich spodnej časti. Testovaný model mal elektrickú panoramatickú strechu, ktorá sa dala buď úplne otvoriť alebo len vyklopiť ako klasický „šíber“. Roletka na zaťahovanie je však z veľmi jemnej látky a nezatieňuje tak ako by som si predstavoval. Občas mi trochu vadilo slnko presvitajúce cez jej jemnú perforáciu.

Vitara má aj so štvorkolkou hmotnosť iba 1195 kg, čo je alfou aj omegou toho, čo dokáže na cestách. Preplňovaný štvorvalec s úsmevným označením BoosterJet a objemom 1,4 litra produkuje 103kW (140k) a maximálny krútiaci moment 220Nm, čo je oproti staršej atmosfére citeľný nárast o 20 koní a 64 Nm. Ešte lepšie však je, že Suzuki z tohto turbobenzínu neurobilo plochý bezpohlavný pohon.

Ani táto jednotka sa nedokázala úplne vymaniť z limitov vlastných turbomotorom, ako sú oneskorené reakcie na plyn a trochu plochá výkonová špička. Avšak odozva na plynový pedál je tu bezprostrednejšia než je bežné a otáčky toto auto jednoducho miluje. Toto nie je klasické turbo v štýle „nič-teraz všetko-opäť nič“ ale nárast výkonu je relatívne lineárny a má aj istú gradáciu. Moje nadšenie kupodivu nebrzdila ani šesťstupňová automatická prevodovka. Nemá žiadny režim „Sport“ ani podobné prepínače ale po prepnutí do manuálu je radosť radiť pádlami pod volantom a ochotne podrží otáčky až po obmedzovač. Predbiehanie je návykové a vzhľadom na hmotnosť stačí podradiť o dva stupne a Viara vystrelí vpred ako malý hothatch.

Odporúčaný článok:  Honda CR-V 2019 – bezpečnosť na kolesách

Kde vám ešte bude Vitara robiť bezvýhradnú radosť, budú menej časté návštevy čerpacích staníc. Teda, menej časté než je u crossoverov a SUV bežné. Po týždni na cestách zahŕňajúcich prevažne okresky a mesto sa priemer ustálil na hodnote 6,6 l / 100 km. Ani pri jazde po diaľnici nezobrala Vitara z nádrže viac ako 7 l / 100km, čo mi na SUV tejto veľkosti stále príde ako vynikajúci výsledok. Tu naozaj nemá zmysel ani len ponúkať ťažký dieslový motor.

Vitara je výborné malé SUV, ktoré svoje schopnosti či už na asfalte alebo mimo neho stavia predovšetkým na nízkej hmotnosti. Tento fakt má blahodarný účinok na dynamiku, obratnosť, ovládateľnosť a napriek vyššej stavbe karosérie aj prevádzkové efektivitu. A to všetko za skvelú cenu, kedy za najvyššie vybavenú Vitaru s dvojfarebným lakom dáte niečo málo cez 22000€. S takouto cenou je pre mňa Vitara právom bestseller.

Technické údaje Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2WD
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1373
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 103 (140) / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 220 / 1500-4000
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 6,1-7,1
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →