Honda Jazz e:HEV – hybrid, ktorý funguje

Obľúbená Honda Jazz dorazila na slovenský trh už vo svojej štvrtej generácii. Teraz je dostupná v dvoch karosárskych prevedeniach – buď ako klasický päťdverový hatchback alebo ako mestský crossover Crosstar (malý hatchback s pridanou svetlou výškou). Predáva sa výhradne s hybridnou pohonnou jednotkou e:HEV a bezstupňovou prevodovkou e-CVT.

Aký je teda nový, technológiami nabitý Jazz?!

Pri navrhovaní a vývoji najnovšieho vydania modelu Jazz spravili vývojári z Hondy veľmi odvážny krok a z predchádzajúcich generácií Jazz-u tu doslova nezostal kameň na kameni. Novinka je takmer vo všetkých ohľadoch modernejšia, vyspelejšia a ešte prepracovanejšia. Revolúciou prešla totiž ako celá platforma, pohonné ústrojenstvo, tak aj rad technológií.

Úplne nový Jazz sa so svojimi vonkajšími rozmermi radí do segmentu malých hatchbackov, kde to nemá  vôbec jednoduché, pretože konkurenciou sa to vyslovene hemží. Medzi najsilnejších súperov patria bezpochyby dominantné Fabie, VW Polo, Renault Clio alebo nový Peugeot 208. Honda však boduje dynamikou elektrifikovanej motorizácie, neskutočnou vzdušnosťou kabíny, bohatou základnou výbavou a predovšetkým špičkovými jazdnými vlastnosťami.

Naopak cena a dizajn exteriéru môžu byť nemusia byť ušité na mieru každému. Na slovenskom trhu sa nový Jazz predáva od júna tohto roka a k nám do redakcie dorazil v konvenčnom balení, v strednej výbave Elegance, samozrejme so štandardným hybridným motorom a jednostupňovou prevodovkou e-CVT. Iná možnosť voľby pohonu totiž ani nie je…

Jazz v najnovšom prevedení pôsobí ako veľmi príjemná alternatíva k novým kompaktným vozidlám, avšak po dizajnovej stránke nie je príliš výnimočný. Ostro rezané rysy zovňajšku sa zamenili za nudnejšie zaoblené tvary a auto kvôli tomu prišlo o všetku svoju vizuálnu dynamiku a o posledné zbytky jemnej agresie. Terajší  Jazz tak smeruje ešte viac na staršie publikum a rodinne založených zákazníkov.

Podpisom nového Jazz-u sú bezpochyby obrie svetlomety, ktoré sú už od základnej varianty Comfort vybavené LED technológiou. Štandardom je tiež automatické prepínanie diaľkových svetiel a funkciou „Coming / Leaving Home“. Zadná časť auta pôsobí ešte o niečo viac konzervatívnejšie ako tá predná. Na náš vkus je až príliš jednoduchá a nebojíme sa povedať, že tak trochu bez nápadu.

Nami testovaný exemplár bol obutý do 15-palcových oceľových diskov, ktoré aspoň trochu „krášlili“ nudne vyzerajúce karosériu. Disky kombinujú strieborné plasty s čiernymi kovovými dekormi. Lepšie vybavené verzie potom prichádzajú buď na 15“ alebo 16“ kolesách z ľahkej zliatiny.

Ak nie ste práve pretekársky typ, tak za volantom nového Jazz-u sa sedí príjemne vysoko. Všetky tlačidlá a ovládacie prvky sú v blízkosti vodiča, takže ergonómia na jednotku. Masívne výplne dverí a palubná doska vytvára bezpečné a pohodlné miesto na sedenie, takže sme sa tu cítili ako doma. Radi by sme pochválili základné látkové sedadlá, ktorá z veľkej časti pripomínajú obývačkový gauč. A to nielen vzhľadom, ale aj komfortom. Bohužiaľ nie príliš dobre držia telo v ostrých zákrutách ale to sa dá v Jazz-e úplne prepáčiť.

Skutočnou lahôdkou je potom výhľad z vozidla. Vďaka zdvojenému A-stĺpiku (zdravíme Renault Espace) je takmer dokonalý. Žiadny mäsívny stĺp ale iba dve tenké priečky. Samozrejme, že toto nemusí vyhovovať každému. Vyššie postavy budú mať výhľad mierne obmedzený práve posunutým stĺpikom vzad, no ľudia nižšieho vzrastu budú pozerať na svet ako z rozhľadne. Kabína je celkovo vzdušná a presvetlená a aj výhľad vzad je dobrý.

Čo vám nepadne do oka, to vám padne určite do ruky – dvojramenný multifunkčný volant. Nielenže parádne vyzerá, ale navyše sa skvele drží. Má na sebe všetky ovládače palubnej dosky aj multimediálneho displeja a tempomatu.

Dotyková obrazovka zábavného systému fungovala úplne ukážkovo a je vidieť, že si Honda zobrala k srdcu kritiku predchádzajúcej generácie ich infotaimentu, ktorý bol neskutočne pomalý. Tu však systém reaguje v okamžiku na dotyk prsta a nezanecháva na sebe ani mastné šmuhy. Páčila sa nám aj grafika a jednoduchosť používania celého menu a položiek.

Vyzdvihnúť musíme tiež palubný prístroj, ktorý je kompletne digitálny a vodičovi prehľadne servíruje všetky dôležité dáta o jazde. A ako bonus je položkou základného prevedenia. Ako mínus mu môžeme vyčítať veľkosť – tá by mohla byť väčšia a pokojne by mohla obsiahnuť aj stupnice dobitia batérie a stavu paliva, ktoré sú „iba“ podsvietené stupnice.

V základe tiež dostanete už aj automatickú klimatizáciu a musíme pochváliť jej neprehliadnuteľné ovládanie, ktoré je úplne intuitívne. Takto by to malo vyzerať – analógové voliče, ktoré hneď informujú o zvolených parametroch. Na to, že ide o malý hatchback, doslova prekypuje high-tech riešeniami. Oproti konkurencii tu nenájdete v základe elektronickú ručnú brzdu v podobe drobného tlačidla, či bezkľúčové štartovanie.

Klasický Jazz je síce o niečo menšia ako „terénny“ Crosstar, ale oproti predchodcovi sa predsa len natiahol. Dĺžka vozidla totiž teraz činí úctihodných 4044mm, čo je nárast o 14 mm oproti predchodcovi. Šírka vozidla však zostala totožná s predchodcom so svojimi 1694 mm. Najzásadnejšou zmenou je nižšia výška auta o 24 milimetrov. Vďaka tomu je nový Jazz aerodynamickejší. Rozmernejšia karoséria sa bezpochyby pozitívne podpísala na priestrannosti interiéru. Napríklad miesto pre nohy v prvom a druhom rade sedadiel narástlo až o 8 centimetrov. Šírka vpredu aj vzadu potom zostala plus mínus rovnaká. To isté platí aj pre výšku nad hlavou. Stále je tu kráľovský priestor pre celú posádku…

Z čistokrvného malého hatchbacku sa nám vykľul úplne nový mestský automobil, ktorý kombinuje hneď niekoľko karosárskych variantov. Bežný Jazz ako keby zlučoval hatchback s rodinným MPV a prevedenie Crosstar sa potom prikláňa ešte k automobilom typu SUV.

Kde však nový Jazz tak trochu zaostáva za svojim predchodcom, je v batožinovom priestore. Kvôli akumulátoru a hybridnému systému sa objem kufra scvrkol o rovných 50 litrov, na hodnotu 304 l. Horšia je aj maximálna prepravná kapacita.

Dobrou správou je, že novinka zdedila po svojom staršom súrodencovi takzvané Magic Seats. Ide o flexibilné sedadlá, ktoré sa dajú zdvihnúť až do kolmej polohy a vzniknutý priestor sa dá využiť napríklad pri zaplnení malého kufra alebo pri preprave vyšších predmetov, kvetov v črepníkoch alebo nábytku.

Zrejme každému, kto kedy s Jazz-om mal tú česť sa pri pohľade naň vybaví spojenie „bezpečnosť a spoľahlivosť“. A niet divu. Nový Jazz v základnej výbave poskytuje toľko bezpečnostných systémov ako žiadny iný konkurent.

Jazz dostal napríklad systém pre zmiernenie následkov nehody s vylepšeným nočným videním pre detekciu chodcov na miestach, kde nie je k dispozícii pouličné osvetlenie. Systém tiež upozorní vodiča, keď detekuje cyklistu, ktorý odbočuje alebo prechádza do dráhy vozidla (odskúšané v reálnej premávke… „ďakujeme“ pánovi, že sa podujal na test…).

Okrem toho teraz systém aktivuje brzdy, keď vozidlo odbočuje alebo prechádza do dráhy protiidúceho vozidla. Túto funkciu umožňuje novo vyvinutá predná širokouhlá kamera.

Nechýba ani adaptívny tempomat, ktorý automaticky reguluje odstup od vozidla idúceho vpredu a umožňuje vozidlu sledovať prevádzku pri nízkych rýchlostiach v dopravnej zápche (nasledovanie pomalou rýchlosťou). Systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu funguje už od nízkej rýchlosti a to ako na mestských a okresných cestách, tak aj na diaľniciach s viacerými pruhmi. Systém zabraňuje zídeniu z vozovky a upozorní vodiča, ak zistí, že sa vozidlo približuje k vonkajšiemu okraju vozovky (do trávy alebo štrku), k protiidúcemu vozidlu alebo vybočuje do iného jazdného pruhu bez signalizácie. Sada bezpečnostných technológií Honda Sensing je samozrejme ešte ďaleko rozmanitejšia.

K elektronickým brzdovým systémom ešte patria aj stabilizačný systém vozidla, brzdový asistent, asistent rozjazdu do kopca a automatické pridržanie bŕzd.

Za nás môžeme s kľudným svedomím povedať, že práca a spoľahlivosť adaptívneho tempomatu v kombinácii so systémom udržiavania v jazdných pruhoch je jedna z najlepších aké sme kedy mali možnosť otestovať. V segmente malých áut by sme si dokonca dovolili vyhlásiť, že nemá konkurenciu. Po skúsenostiach s Jazz-om sa nám javí všetko ostatné ako nedomyslené, chybové a nedokonalé.

Poďme ale na to najzaujímavejšie, čo sa udialo pod prednou kapotou…

Ako sme už spomínali, nová Honda Jazz je osadená výhradne elektrifikovanými pohonom. Jedná sa o úplne nové hybridné ústrojenstvo, ktorý sa prvýkrát objavuje práve v tomto malom mestskom hatchbacku. Kombinuje dva elektromotory, benzínový štvorvalec i-VTEC s objemom 1,5 litra, lítium-iónový akumulátor a novú inovatívnu prevodovku e-CVT.

Pohonná jednotka e:HEV disponuje výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 253 Nm. Vďaka týmto hodnotám vie nový Jazz akcelerovať z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy. Maximálna rýchlosť potom stanovená na 175 km / h a Jazz by mal podľa výrobcu konzumovať 3,6 l / 100 km benzínu v kombinovanej prevádzke podľa normy WLTP.

Hybridné ústrojenstvo pracuje v troch rôznych jazdných režimoch, ktoré systém automaticky v závislosti na rôznych podmienkach prepína. V móde jazdy na hybridný pohon je možné prebytočnú energiu zo zážihového motora odkloniť späť cez generátor a dobíjať s ňou akumulátor. Elektrický pohon sa zapája rovnako pri spomaľovaní vozidla, čím sa získava energia na dobitie akumulátora prostredníctvom rekuperačného brzdenia.

Prepínanie medzi tromi režimami jazdy je takmer neregistrovateľné. Konštruktéri venovali značné úsilie minimalizácii nejakých prechodov medzi režimami. Vysokorýchlostné elektromotory sú vyvinuté tak, aby boli čo najľahšie a najkompaktnejšie, ale zároveň dosť účinné. Hnací elektromotor dosahuje otáčok až 13 300 ot./min. Už prakticky od nulových otáčok je zaistený maximálny krútiaci moment, čo prispieva k výraznej pomoci v akcelerácii pri nízkych rýchlostiach. Predbiehanie je z Jazz-om ľahšie, než by ste od 110koňového auta čakali a to aj pri plnom obsadení dvoma dospelými a dvoma deťmi. A čo je hlavné – je to väčšia zábava, než by ste od hybridu čakali…

K „radeniu“ slúži jednostupňová, takzvaná planétová e-CVT prevodovka, ktorá sa ovláda pákou iba na stredovom paneli – páčky pod volantom by ste hľadali márne. Pod písmenom „B“ sa ukrýva jediná úroveň rekuperácie, čiže brzdenie, pri ktorom dochádza k premene kinetickej energie na elektrinu. Jazz však rekuperuje slušne už aj v základnom režime jazdy „D“.

Ak to zhrnieme, elektrifikovaný pohon novej Hondy Jazz je asi tým vôbec najpokročilejším na trhu. Má pomerne slušnú dynamikou, ekologickosť a hlavne úspornosť. Dokázali sme jazdiť aj za deklarovaných 3,6 l /100km. Priemer po testovacom týždni sa ustálil na 4,2 l /100km.

Nový Jazz disponuje veľmi pohodlným, ale pritom strmým riadením. Ponúka príjemnú prácu s volantom ako pri manévrovaní v stiesnených priestoroch, tak pri rýchlejšej jazde v zákrutách alebo na diaľnici. Brzdnú silu zaisťujú kotúčové brzdy na oboch nápravách, pričom predná náprava je vybavená kotúčmi s vnútorným chladením a zadná náprava plnými kotúčmi. Podvozok skvele žehlil väčšie i menšie mestské nerovnosti a aj pri vyšších rýchlostiach bolo auto stabilné a isté.

Podčiarknuté a zhrnuté – nový Jazz je iný, nekonvenčný, vymykajúci sa štandardnej konfekcii malých hatchbackov. Kompaktný do mesta a pritom pohodlný, tichý, úsporný a priestranný vo vnútri… čo viac si priať?

Snáď len nižšiu cenu, pretože už základná výbava Comfort začína na sume 19 590 €. Za to však na druhej strane dostanete kompletne vybavené auto, ktorému takmer nič nechýba a nemusíte si priplácať za rôzne „packety“…

Objem motoru (ccm)1498
Výkon (k) benzín/elektromotor97/5500-6400 / 107
Krútiaci moment (Nm) benzín/celkom131/4500-5000 / 253
0-100 km/h (s)9.4
Max. rýchlosť (km/h)175
Kombinovaná spotřeba paliva WLTP (l/100 km)3.6
Nameraná spotreba v teste (l/100km)4,2
Rozmery karosérie (mm)4090 x 1725 x 1556
Rázvor (mm)2520
Pohotovostná hmotnosť (kg)1252
Objem nádrže paliva (l)40
Objem batožinového priestoru (l)315-1203
Cena (€) základná / testovaná verzia19590 / 20590

Viac fotiek nájdete vo veľkej galérii tu:

Honda Jazz e:HEV

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →