Chceli by ste si v dnešnej dobe kúpiť úplne nový pick-up a máte ten problém, že dnes už taký Nissan Navara, Mercedes X, Renault Alaskan, Mitsubishi L200 ani Fiat Fullback v autosalónoch nenájdete a dajú sa kúpiť jedine ako ojazdené. Zostáva na výber jedine Toyota Hilux, nový Volkswagen Amarok alebo taký Ford Ranger Raptor. Alebo môžete zahodiť predsudky a dopriať si za skvelú cenu poriadne luxusného pracanta z Kórei…
SsangYong Musso má za sebou pomerne zaujímavú minulosť. V roku 1993 totiž začínal ako veľké SUV vyrábané v spolupráci so značkou Mercedes. O nejakú dekádu neskôr bol z tejto spolupráce odvodený pick-up Musso Sport. Druhá generácia Mussa pochádza z roku 2018 a nami testované auto je vlastne akýmsi jej posledným faceliftom.
Ten priniesol najmä novú výraznú čelnú masku s horizontálnymi rebrami. S dĺžkou 5,4 metra to nie je žiadny drobček, čo vynikne najmä pri pohľade zboku. Môžete mať 17, 18 alebo 20-palcové kolesá, a to podľa typu zadnej nápravy. Tie naše čierne 18ky sa pri pohľade zboku trochu strácajú a vzhľadovo by pomohli masívnejšie lemy podbehov kolies ale aj takto je to, hlavne čo as týka komfortu, úplne v poriadku.
Musso Grand, ako to má v názve, je jednoducho veľký kus auta. Na normálne parkovacie státie sa prakticky nezmestí, pretože máme čo do činenia s dlhšou verziou s rázvorom 3210 milimetrov. Kratší variant sa u nás (bohužiaľ?) nepredáva. Keď už sme pri tých číslach, poďme sa pozrieť dozadu. Korba je dlhá 1610 mm, široká 1570 mm a na výšku má rovných 570 mm. Vo veľkosti korby teda patrí Musso Grand medzi špičku na trhu.
Dôležitý je ale fakt, že šírka 1570mm je meraná v najširšom mieste korby. V tom najužšom, medzi podbehmi, je to len 1160mm. A keďže štandardná europaleta je široká 1200mm, bude sa musieť nakladať pozdĺžne a potom sa zmestí bez problémov. Povrch je z mierne drsného a predpokladám, že aj odolného plastu. a nechýbajú tu upevňovacie oká vo všetkých štyroch rohoch a to je tak asi tak všetko, čo na korbe v základe dostanete.
Kabína je pri Musso Grand vo verzii „double cab“, teda s dvoma radmi sedadiel ako klasickom aute. V interiéri SsangYongu sa po otvorení dverí nadýchnete tej pravej prémiovosti, ktorý sa značka snaží ponúknuť vo všetkých modeloch. Tu si totiž rozhodne nebudete pripadať ako v úžitkovom vozidle, ale skôr ako v nejakom prémiovejšom SUV.
Naše auto bolo v tom najvyššom stupni výbavy, vrátane príplatkov, takže ponúkalo napríklad 2-zónovú digitálnu klimatizáciu, vyhrievanie predných i zadných sedadiel + odvetrávanie tých predných, 12,3-palcovú centrálnu obrazovku infotainmentu, digitálny prístrojový panel, vyhrievanie volantu, či 360-stupňovú parkovaciu kameru s 3D zobrazením. Dôkazom prémiovosti interiéru sú nielen mäkčené plasty na palubnej doske, ale napríklad aj práve spomínaná kamera s perfektným rozlíšením.
Pohonná jednotka je k dispozícii stále len jedna jediná. Pod kapotou teda nájdeme zmodernizovaný, poctivý dieselový štvorvalec s objemom 2,2 litra a výkonom 149kW (202k) a so 441Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný od 1 600 do 2 600 ot./min. Motor je uložený logicky pozdĺžne a má skvelý mohutný záťah už v nízkych otáčkach. Vo vyšších rýchlostiach sa mu už príliš akcelerovať nechce ale diaľničné tempo zvláda aj na „nemeckých“ diaľniciach. Okrem toho dokáže Musso Grand ťahať až 3,5 tonový príves.
O prenos sily sa stará 6-stupňový automat, ktorý je za príplatok 1.920€. Radí spoľahlivo a zbytočne nepodtáča alebo nepretáča motor, hoci jeho reakcie nie sú z najrýchlejších. Možnosť manuálneho radenia tu je, avšak nie dnes tak bežnými pádlami pod volantom, ale atypicky na boku radiacej páky malým kolískovým prepínačom. V priemere sme sa s Mussom dostali na spotrebu rovných 8,0 litra na 100km, čo je veľmi dobrá hodnota, vzhľadom na jeho rozmery a faktu, že sme sa väčšinou presúvali po diaľnici.
Ani pri rýchlostiach vysoko nad 130km/hod do kabíny nepreniká príliš veľký hluk a jazdný komfort je po väčšinu času veľmi podobný veľkým SUV – napríklad takému Rextonu. Na výber máte medzi dvoma verziami zadnej nápravy. S listovými perami môžete naložiť približne jednu tonu nákladu a s testovaným päťprvkovým multilinkom iba cca. 800 kíl.
S multilinkom však Musso prekvapuje jazdnými vlastnosťami. S prázdnou korbou sa samozrejme chová trochu neohrabane, takže zadok na nerovnostiach málinko skáče a pri výjazdoch z kruhových objazdov môže aj mierne zamávať a zahrabať, ale nie je to tak hrozné, ako sa očakávalo. Naopak filtruje nerovnosti našich krásnych Slovenských ciest veľmi poctivo. S mierne naloženou korbou sa potom jazdné vlastnosti ešte zlepšia, je ale naopak potrebné si viac dávať pozor v zákrutách, kedy je dobré mať na pamäti fyziku.
Pohon 4×4 je v základnom vybavení a je pripojiteľný vrátane redukcie a vo verzii s listovými perami dostanete navyše uzatvárateľný diferenciál zadnej nápravy. Pri multilinku je diferenciál zahrnutý v príplatkovom pakete Premium . Práve tu sa Musso jasne profiluje ako poctivý pracant. S naloženým autom hravo zvládne jazdu cez pole alebo aj náročnejšom teréne, no nie je primárne stavaný na nejaký drsnejší offroad. Má svetlú výšku 220 mm, ale limitujúci je tu hlavne prechodový uhol iba 20 stupňov a veľký rázvor. Náš konkrétny kúsok by v ťažčom teréne limitovali aj obyčajné cestné pneumatiky.
Musso Grand však zadupáva konkurenciu úplne inde – cenou. Aj po nedávnom zdražovaní, stojí v základe, 30.600€, čo bez DPH znamená iba 25.500€. Porovnávať Musso s úvodom spomínaným Raptorom je samozrejme nefér. Ten stojí na výrazne odolnejšom podvozku a dostanete ho od takmer 60.000€.
Pre porovnanie s Toyotou Hilux, ktorá v základe začína nad 36.000€ alebo Amarokom, ktorý dostanete od cca. 39.000€, je však dobré vedieť, že testovaný kus stál v základe 37.990€ a s prakticky všetkými príplatkami ako metalíza Amazonia zelená, 360 stupňová kamera, 18″ alu čierne kolesá, automatická 6 stupňová prevodovka, čierna koža v interiéri a packet Premium Plus, sa dostal iba na na 44.020€. Nesmieme zabudnúť a pripomenúť ešte na záruku 5 rokov alebo 100 tisíc kilometrov.
Technické údaje: