Renault Espace Initiale Paris – labutia pieseň o priestore

Vôbec prvý Renault Espace uzrel svetlo sveta už v roku 1984. Zapísal sa tak ako vôbec prvé MPV v histórii (resp. ako prvé veľkopriestorové MPV). Francúzi za tie roky koncept rodinného auta vyladili k dokonalosti a navyše pridali aj odvážny dizajn.

Keď sa v roku 2014 predstavila piata, teda aktuálna generácie tohto vozidla, bolo jasné, že jej okrem kapacity pre náročné rodiny nie je cudzí ani zaujímavý dizajn. To koniec koncov Espace potvrdzuje aj po facelifte. Technický základ novému Espace poskytuje stále platforma CMF Renault Nissan, na ktorej je postavený aj Qasqhai či Pulsar alebo napríklad Renault Kadjar. Auto, s ktorým sa zrejme čoskoro budeme musieť rozlúčiť (ľudia sa viac zaujímajú o rodinné SUV ako o vymierajúce MPV) sa pred svojím odchodom do dôchodku vyzbrojilo luxusnou základnou výbavou s minimom príplatkov, výkonným turbodieselom a automatom. V inej verzii ho už ani nekúpite…

Dizajn Renaultu Espace sa faceliftom posunul len veľmi len mierne. Stále ide o impozantne veľké rodinné auto s klinovitým tvarom karosérie. Dĺžkou sa blíži takmer k piatim metrom a s rázvorom 2884 mm je zrejmé, že ponúkne solídnu porciu priestoru na palube. Kúpite ho už len s výbavou Initiale Paris a tomu jednoducho zodpovedá jeho vzhľad.

Vnútro tiež neprešiel po facelifte výraznejšou premenou a palubnej doske stále dominuje displej zábavného systému vo vertikálnej polohe. Espace je takmer prémiový produkt, všade je veľa kože a emblémov výbavy. Za volantom sa sedí o niečo vyššie ako v klasickom kombi, ale SUV posed to nie je. Výhľad von je skvelý, aj kvôli vzdialenosti čelného skla od palubnej dosky. Pomáha tomu aj A stĺpik delený na dve časti.

Volant je typický pre Renaulty, ten veľmi dobre poznáme. Aj tu nechýba nápis Initiale Paris, aby ste si pripadali ako v luxusnom krížniku. Vľavo nájdete ovládač adaptívneho tempomatu, ktorý je súčasťou základnej výbavy a vpravo je ovládanie na palubný počítač, hlasové ovládanie a ďalšie funkcie.

Prístrojový štít je plne digitálny a po vzore dnešných moderných áut ponúka prepínanie režimov zobrazení. Respektíve, skôr len ľahko mení dizajn podľa zvolenej témy a to spolu s infotaimentom. Na palube bol klasický vysúvací head-up displej, ktorý je síce výrobne lacnejšia alternatíva ale fungoval dobre. Ide o jeden z mála príplatkov ale pokojne by sme sa bez neho obišli.

Základné tvary v interiéri nie sú samoúčelne komplikované a samotnú palubnú dosku (bez prístrojového štítu a stredového panelu) môžeme dokonca označiť za celkovo strohú. Kabína ako celok vyznieva tak trochu futuristickým a navýsosť moderným dojmom s luxusnou atmosférou. Môže za to práve stredový panel, respektíve bezprechodová kombinácia stredového panelu a stredovej konzoly, ktorá je aj s podsvietením jej okrajov, najdominantnejším prvkom.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD – reklama na ticho II.

Panel sa hore celkom oddeľuje od palubnej dosky a v ľahko lomenom oblúku prechádza do stredovej konzoly s asymetrickou hornou plochou. Centrálny displej infotaimentu je orientovaný vertikálne, tak ako to poznáme napríklad z elektromobilov kalifornskej Tesly. Na stredovom paneli sa nachádza nezvyčajne tvarovaný volič automatickej prevodovky v tvare „Z“, otočný ovládač palubného systému (nie ste teda odkázaní len na patlanie po dotykovom displeji, ak nechcete) a odkladacia schránka, to všetko zasadené do veľkej drevenej plochy orámované mohutnú lištou v hliníkovom vzhľade.

Konzola s radiacou pákou je visutá, podobne ako sme to vídavali v niektorých modeloch značky Volvo, takže pod ňou zostáva otvorený odkladací priestor s priehradkou a držiakmi na ďalšie nápoje. Niet divu, že tak výrazný dizajnový prvok dominuje celej kabíne.

Výborne vyzerajú aj luxusne prešívané kožené sedadlá s prekvapivo silným anatomickým tvarovaním. Dverné výplne alebo dekoračné lišty na palubnej doske sú tiež na pohľad čistým luxusom. A keď sa dotknete mikrospínača na hornej hrane schránky pred spolujazdcom, tá sa celá vysunie von ako šuplík.

Infotaiment sa vie rozžiariť plejádou dlaždíc podobných widgetom na mobilných telefónoch. Renault sa totiž rozhodol umožniť zákazníkom nezvyčajne vysokú mieru individualizácie grafického rozhrania. Základné rozvrhnutie a farebná schéma vyplýva z toho, aký jazdný režim zvolíte ovládačom Multi-Sense (komfort, šport, neutrálne, eco …). Mimochodom, nastavenej farbe sa prispôsobí aj difúzne osvetlenie kabíny, takže najmä pri jazde za tmy sa atmosféra na palube zmení skutočne výrazne. K tomu prirátajme neskutočne veľkú plochu panoramatickej strechy a hneď sa cítite ako… ako v takom, celkom neprávom opomínanom Renault Avantime.

Predné sedadlá majú síce kratšie operadlá, sú ale príjemne široké a tak dobre tvarované, že sa v nich sedí veľmi komfortne. Opora trupu aj v oblasti lopatiek je úplne adekvátna. A hlavne… sú masážne. Môžete si nastaviť režim, intenzitu a rýchlosť masáže a aj po dlhšej ceste vystúpite príjemne oddýchnutí. 9 z 10 jázd bolo práve so zapnutou masážou… toto jednoznačne odporúčame.

Predchádzajúce generáciu Espace síce nemáme zmerané a nemôžeme teda subjektívne ani objektívne porovnať vnútorné miery. V porovnaní so štandardom bežných áut strednej triedy sa ale na druhej rade sedadiel konajú vylože priestorové hody. Prostredné sedadlo je naozaj sedadlo, na ktoré sa normálne zmestí dospelý človek alebo detská sedačka a už to je v dnešnej dobe čo povedať. Za vodičom vysokým 186cm zostáva pri sedadle nastavenom na ďaleko, neuveriteľných 30 cm priestoru pre nohy…

Odporúčaný článok:  Nový Renault Arkana mieri do Európy

Dĺžka zadných sedákov v tretej rade (a najmä operadiel) je v súlade s nutnosťou umožniť sklápanie, ale človek priemerného vzrastu sa na nich usadí ešte dosť pohodlne. Aj vďaka tomu, že sklon a výška sedadla vedú k prirodzenému uhlu kolien. Ku komfortu sedenia prispieva aj fakt, že úplne plochú podlahu pred druhým radom sedadiel nenarúša centrálny tunel ani iné výstupky. Úložné boxy v podlahe alebo nad hlavou by ste tu však hľadali márne.

Samotný batožinový priestor je potom sám o sebe kráľovský a odveziete prakticky čokoľvek. Najmä ak sa dajú elektricky sklápať všetky sedadlá pomocou tlačidiel priamo z neho. Túto vymoženosť má dnes síce veľa áut, Renault ju však povýšil na úplne nový level. Vďaka panelu tlačidiel môžete rýchlo sklopiť ktorékoľvek operadlo alebo aj všetky naraz. Presnejšie povedané, ony sa sklopia jedno po druhom, ale je k tomu potrebné stlačenie jediného tlačidla. Espace má však v zásobe ešte jednu vychytávku – zadné sedadlá možno sklopiť aj prostredníctvom dotykového displeja infotaimentu, priamo z miesta vodiča.

Už z kategórie auta je jasné, že doménou Renaultu Espace bude skôr pokojné rodinné cestovanie než dynamická jazda. Atleticky stavaná nová generácia ale svojím vzhľadom naznačuje, že je pripravená postaviť sa ku športovým chúťkam vodičov predsa len ústretovejšie.

Pri plnom obsadení môže hmotnosť Renaultu Espace stúpnuť až na viac ako 2,5 tony. Renault preto tento model ponúka už len s 2-litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 200 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm.

V spojení s automatickou prevodovkou EDC so 6 stupňami takto vybavený Espace zrýchľuje na 100 km/h za 9,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 215 km/h a maximálny krútiaci moment je dostupný od 1 750 otáčok. Vodič tak musí občas pre potreby zrýchlenia chvíľu počkať. Najmä ak sa snaží akcelerovať z nižších otáčok. Prevodovka EDC snahám o maximálnu akceleráciu príliš nefandí a pri pokuse o agresívny rozjazd síce pošle krútiaci moment na kolesá pomerne prudko, dokonca tak, že zaznamenáte určité poskakovanie prednej náprav ale následné zmeny rýchlostných stupňov už prebiehajú len veľmi rozvážne, spôsobom pripomínajúcim skôr konvenčný automat s hydromeničom, než dvojspojkovú skriňu. Voľba jazdného režimu na tom tiež veľa nezmení…

Odporúčaný článok:  Mazda MX-30 – Čakanie na Wankel

Skôr než športovejšie správanie pri rýchlej jazde by cieľová skupina možno ocenila menej výrazné reakcie na ostré nerovnosti, ktoré sa prenášajú do karosérie v podobe citeľných rázov. A tiež menšiu „húpavosť“ pri prejazde zákrut. Mimo diaľnice je síce celkom užitočný systém 4Control, ktorý aktívne riadi zadné kolesá v závislosti od natočenia predných kolies ale očakávali sme od neho asi príliš. Kým pri mestských rýchlostiach sa kolesá natáčajú proti smeru natočenia predných kolies, v rýchlostiach vyšších majú natočenie v zhodnom smere s prednými. Natáčanie zadných kolies sa deje len v rámci niekoľkých stupňov. V meste a pri parkovaní je vďaka tomuto systému automobil obratnejší. Na kľukatých cestách sa nám však auto zdalo nestabilnejšie. Za systém 4Control sa vo výbave Initiale Paris dokonca ani nepripláca.

Ako je u relatívne veľkých áut s relatívne slušne nadimenzovanými motormi obvyklé, spotreba paliva nie je príliš závislá na prevažujúcej miere zaťaženia motora. Pri plynulých prejazdoch mestom alebo cestovaní konštantnou rýchlosťou na okresných cestách v rovinatej krajine nie je problém držať sa ľahko nad 6,5 litrami, na diaľnici a v rušnej mestskej premávke počítajte so spotrebou približne 7,5 l / 100 km. Celkový priemer sa po týždni zastavil na 6,7 l / 100km, čo je na tak veľké a vybavené auto skvelá hodnota. Tu stále platí, že objem sa nedá nahradiť… taká 1.6ka to mala s rozhýbaním tohto kolosu predtým ťažšie a spapala v priemere o 1-2 l /100km viac.

Posledná labutia pieseň veľkého MPV je naozaj výrazne odlišná od tých doterajších. Na trhu nemá veľa priamych konkurentov, snáď len nový S-Max od Fordu. Je atleticky stavaný s relatívne nízkou karosériou a možno neposkytuje taký prebytok miesta ako doteraz, ale vnútorná priestrannosť je prinajmenšom porovnateľná s najväčšími kombi strednej triedy. Jeho hlavnou prednosťou je rozsiahla sériová výbava a tiež premyslený a luxusný interiér so záplavou elektronických funkcií. Za cenu, kde niektoré nemecké automobilky ešte len začínajú, dostanete plnú výbavu luxusu, priestoru a slušnej dynamiky.

Nový Espace v tejto nadupanej výbave kúpite už za 46.890,-€…

https://youtu.be/XOjYpnf9GF0
Technické údaje Renault ESPACE Initiale Paris Blue dCi 200 EDC
Typ motora: Vznetový radový štvorvalec
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1997
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 147 (200) / 4 000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750
Prevodovka: 6-st. automatická dvojspojková
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 6,4-6,6

Viac fotiek nájdete vo veľkej galérii tu:

Renault Espace Initiale Paris

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →